Sectorul IT românesc s-a aflat într-o continuă expansiune și transformare, dar astăzi avem provocări semnificative, care pot fi, din fericire, transformate în oportunități. În acest articol, voi sublinia principalele amenințări cu care se confruntă industria noastră, precum schimbările post-pandemie, creșterea salariilor și impactul investițiilor în inteligența artificială. Vreau însă să ofer o viziune optimistă despre viitorul sectorului, subliniind necesitatea unei schimbării de paradigmă a modului în care colaborăm cu colegii și clienții noștri. În încheiere, voi propune un upgrade la parteneriatului nostru cu diaspora, un pas esențial în construirea unor branduri globale de succes și în stimularea antreprenoriatului digital românesc.
În ecosistemul start-upurilor din România și Europa Centrală și de Est, rata de supraviețuire după primii ani este scăzută, iar una dintre cele mai frecvente cauze de eșec este lipsa product-market fit-ului. Conform unui raport CB Insights, 42% dintre start-upuri eșuează deoarece construiesc produse pe care piața nu le dorește.
În acest interviu este expus parcursul unei companii IT fondată în Cluj. Aceasta, în doar trei ani, a trecut de la visul a patru prieteni la un partener strategic în ecosistemul Hyand. Cu o viziune clară, o cultură sănătoasă și o echipă matură, Sinapsys devine Hyand România. Am discutat cu cei patru cofondatori despre începuturi, livrare, oameni și viitor: Titus Mic (CEO & Co-Founder), Bianca Novac (COO & Co-Founder), Flavius Graur (Delivery Manager & CoFounder), Roxana Banea (HR Manager & Co-Founder).
Începută în pandemie, platforma streamevent.ro a pornit ca un experiment care asocia mai multe tehnologii cu scopul de a putea avea un streaming multitrack privat sau public. Deși foarte competitivă, aceasta era închisă utilizării publice datorită dependinței de alte produse precum OBS. În curând, vom publica versiunea a doua a platformei care va folosi doar resursele unui browser pentru streamingul unui meetup, a unei conferințe sau pentru înregistrarea unor traininguri. Viziunea pe termen lung este de a democratiza producția video și de a da fiecăruia posibilitatea de a face streaming propriilor emisiuni, fie că vorbim de un panel sau de prezentări.
Într-o eră în care tehnologia evoluează rapid, dezvoltarea unui produs digital de succes nu mai este doar un simplu proces de codare. Este o călătorie complexă care începe cu o înțelegere profundă a utilizatorilor și a contextului lor. Această înțelegere se concretizează în faza de „Discovery” (prima secvență din procesul de Human-Centered Design) care este punctul de plecare crucial pentru a construi produse care să aducă valoare reală utilizatorilor și implicit businessului.
UX Research (cercetarea utilizatorilor) și user testing (testarea cu utilizatorii) sunt termeni folosiți în industrie cu același sens, făcând referire la acele metode de cercetare precum usability testing, sondaje, interviuri s.a. Aceste metode de cercetare sunt folosite pentru a genera perspective și informații despre utilizatori și contribuind la îmbunătățirea produselor. Vă propunem un ghid practic în care vom trece în revistă metodele de cercetare folosite în dezvoltarea de produse software și modul în care puteți chiar voi să le aplicați în proiectele voastre.
Fie că avem un start-up care dorește să își lanseze primul produs, fie că avem o multinațională de succes care dorește să scoată un nou produs pe piață, realitatea ne arată faptul că ideea inițială de produs de la care se pornește ajunge să fie cu totul una diferită după momentul în care produsul ajunge în mâna utilizatorilor. Pentru a nu investi o sumă considerabilă de bani într-un produs final care se va schimba mai apoi, o opțiune foarte rentabilă este lansarea unui MVP (Minimum Viable Product).
Luna aceasta am avut ocazia să participăm la FIX Cluj, o competiție centrată pe Startupuri, unde studenții au ocazia să își prezinte ideile de produs sau servicii. Cu această ocazie, am reușit să povestim cu echipa Manuscrito, membrii acesteia fiind premiați în cadrul uneia dintre cele mai mari competiții de acest tip. Ne bucurăm să vedem cât de multă ambiție și dorință de a aduce un aport în sistemul educațional există din partea unor tineri aflați de curând pe băncile facultății. Merită să le auzim povestea, cât și planurile viitoare din înregistrarea video sau din articolul redactat mai jos.
Au trecut zece ani de la apariția primului număr. Evident că atunci când proiectele împlinesc o cifră rotundă, nu reziști tentației de a arunca o privire înapoi, în timp, pentru a le vedea începuturile. Prin urmare, reconfigurez momentele legate de publicarea primului număr. Rememorez noaptea aceea, când am lucrat până dimineață împreună cu un bun prieten, Dan H. Asta, după ce înainte, un alt prieten s-a hotărât să nu se mai implice și a trebuit să reluăm multe lucruri de la zero. Prima apariție a TSM a trebuit să se confrunte nu doar cu probleme de natură tehnică, ci și cu provocări serioase privitoare la strângerea articolelor, care, în majoritatea lor, proveneau de la prieteni. După întâiul hop trecut/ număr editat, am prins mai mult curaj și am mers mai departe. Primele numere le publicam din bugetul propriu și doar atunci când erau destule articole. Și ele se adunau, de obicei, cam la o lună și jumătate. Îmi amintesc cum primeam telefoane în care eram întrebat când va fi publicat online următorul număr.
Produsele, software-ul și serviciile trebuie să genereze entuziasm în rândul clienților, a spus Dr. Stefan Hartung, CEO al Bosch în cadrul Top Executive Meeting din 2022, menționând totodată că este esențial ca inovațiile să devină disponibile publicului larg, pentru îmbunătățirea calității vieții, fără a neglija conservarea resurselor naturale.































