Regula de economisire din câștig, adică ideea că o parte din venit trebuie pusă deoparte înainte de a cheltui restul, este una dintre cele mai vechi principii economice cunoscute. Cea mai veche formă cunoscută a regulii apare în Mesopotamia antică, în jurul anului 1750 î.Hr., în Codul lui Hammurabi. Acolo, printre instrucțiunile despre împrumuturi, datorii și dobânzi, se sugerează că oamenii trebuie să își gestioneze veniturile cu prudență și să economisească o parte pentru perioade dificile.
În ultimii ani, inteligența artificială a trecut de la un subiect „la modă”, rezervat doar unora dintre noi, la un adevărat sistem inovator aplicabil în aproape orice domeniu: de la servicii, unde aplicațiile de suport clienți pot răspunde la întrebări în limbaj natural, până la industria auto, cu sisteme care analizează date în timp real pentru a sprijini luarea deciziilor. Dacă nu demult modelele lingvistice mari păreau inaccesibile din cauza resurselor necesare, astăzi provocarea nu mai este doar antrenarea lor, ci integrarea lor fără fricțiuni în aplicațiile enterprise și în viața de zi cu zi.
“Nu știu cu ce arme va fi purtat al 3-lea Război Mondial, dar știu că al 4-lea va fi purtat cu bețe și pietre.”- spunea un fizician ilustru acum aproape un secol (n.r. este vorba de Albert Einstein). Oare acest fizician ar fi de acord dacă aș spune că al 3-lea Război Mondial este purtat prin atacuri cibernetice și sancțiuni economice? Oare ar fi de acord dacă aș mai zice că aceste arme au un numitor comun? Și anume Informația? Dar dacă Informația înseamnă putere? Informația asupra entității cu care interacționez sau asupra entității adverse îmi conferă mie putere asupra ei? Cum ar răspunde acest fizician la toate aceste frământări filosofice?
Evoluția sistemelor feroviare se îndreaptă spre un viitor definit de eficiență operațională, de siguranță și de automatizare. Pentru a se conforma acestui standard, Bosch Engineering dezvoltă Bosch tram suite, o platformă scalabilă ce combină tehnologiile ce stau la baza percepției, a localizării și a conectivității.
În cartografia digitală a internetului, fiecare site se aseamănă cu un oraș: navigația din meniu funcționează ca indicatoarele de circulație, linkurile devin străzi care leagă diferite locații, categoriile sunt clădiri ordonate pe niveluri, iar landing page-urile sunt similare cu apartamente atent etichetate cu adrese, găzduind conținutul valoros căutat de utilizatori.
În ultimii ani, MVI a trecut de la nișă la practic standard pe Android. Modelăm ecranele ca state + intents, le legăm de ViewModel‑uri și lăsăm Compose să facă render din flows. Este un pas clar peste MVVM‑ul clasic, unde state‑ul este împrăștiat (uneori chiar la nivel de view) și lipsesc intenții + o structură de reducer explicită. Privit așa, o singură stare la nivel de aplicație este pasul natural pe axa MVVM → MVI → stare unificată. Totuși, majoritatea codebase‑urilor se opresc la granița ecranului: fiecare ecran își deține state‑ul și bucla lui, în timp ce navigarea și regulile cross‑screen locuiesc în altă parte. Rezultatul: multe insulițe de „adevăr”, cablaj custom pentru orice traversează un ecran și puține șanse de replay sau time‑travel la nivel de app.
How should a programmer work in the era of AI? Any tip & tricks that you apply ?
Mark Seemann: I don't want to tell anyone else how they should work, but I can share some thoughts. Two years ago, at IT Days, in my keynote I spoke about epistemology, which is the philosophy of knowledge. It applies to science in general, but also to software development. The gist of it is that empirical methods require that we make falsifiable predictions about the future.
Evoluția software-ului nu este neapărat cea mai fascinantă, dar este probabil cea mai accelerată poveste a lumii moderne. În doar câteva decenii am trecut de la cartele perforate — unde fiecare greșeală costa timp, hârtie, nervi și câteodată joburi — la sisteme distribuite și aplicații cloud care rulează la scară globală și uneori se prăbușesc tot la scară globală. Schimbările nu au fost doar tehnice, ci și culturale: fiecare salt a adus cu el o nouă categorie de programatori. Pentru cei care se tem că „AI-ul ne va fura joburile”, istoria ne arată că, de fapt, doar ni le transformă. Adevărata noastră sarcină acum este să ne adaptăm.
Când vorbim de transportul curat al viitorului, majoritatea oamenilor se gândesc la autovehicule electrice. Cu siguranță, acestea vor fi importante, însă milioane de autovehicule și autoutilitare sunt conduse deja pe drumurile europene și nu pot fi înlocuite, peste noapte.
In recent years, the field of autonomous agents has gained significant momentum, driven by rapid advances in natural language processing, machine learning, and API integration. Agents, which are software entities capable of perceiving their environment, reasoning about it, and acting upon it—are increasingly embedded into digital workflows to enhance productivity, streamline decision-making, and enable higher levels of automation.

































