ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 9
Abonament PDF

De ce anul 2013 e un an bun pentru software?

Mihai Nadăș
CTO
@Yonder



MANAGEMENT

În 2013 industria software crește cu 6%, aproape dublu față de 2012. Dincolo de asta, vom fi martorii unui punct de cotitură în era digitală.

2013. Un an mai bun?

Un potențial conflict militar în sud-estul Asiei între China și Japonia, amplificarea tensiunilor din Orientul Mijlociu pe fondul programului nuclear iranian, destrămarea zonei Euro sau incapacitatea administrației de la Washington de a-și redresa deficitul sunt doar câteva din motivele valide pentru care triskaidekafobia (frica de numărul 13) să arunce într-un con de umbră oportunitățile prin care 2013 poate deveni un an mai bun, cel puțin din punct de vedere tehnologic.

Anul 2013 va fi marcat de un moment cheie pentru tehnologie, în general, și industria software în particular - internetul devine preponderent mobil. Dincolo de asta, cu ajutorul Google termenul de wearable computing (termen pentru care încă sunt în căutarea unei traduceri corecte) capătă o nouă dimensiune, iar internet of things (sau thingternet) primește credit pentru o tentativă, de data această reușită, de a avea impact la nivel global.

O nouă bornă în epoca digitală: internetul devine mobil

Tehnologia comunicațiilor a cunoscut câteva momente cheie. Începând cu poșta, continuând cu telegraful, apoi telefonul, iar recent internetul, omenirea a asistat la mici revoluții industriale cu fiecare salt din seria enumerată. În 2002 numărul telefoanelor mobile a depășit cel al dispozitivelor fixe și, așa am ajuns, ca în loc să sunăm locații să contactăm persoane, privând noua generație de experiența de a suna acasă la noua cucerire și a vorbi cu tatăl suspicios.

În 2013, la 44 de ani de la lansarea strămoșului ARPANET, internetul devine mobil. Conform estimărilor publicate într-un studiu realizat de Morgan Stanley ( companie bancară de investiții), numărul de dispozitive mobile cu acces la internet (telefoane smartphone și tablete) va depăși numărul de PC-uri. Același studiu afirmă că, până în 2016, raportul va fi de aproape 2:1, marcând în proces și momentul în care majoritatea populației conectate la internet va fi mobilă (momentan relația dispozitiv mobil și individ nefiind de 1:1).

Dar ce înseamnă această pentru mediul de afaceri? Cu siguranță că repercusiunile sunt de impact major de-a lungul spectrului. În primul rând, companiile care și-au centrat oferta în jurul potențialului de dominanță a dispozitivelor mobile vor avea de câștigat. Apple, conduce plutonul, orchestrând o strategie ce i-a adus profituri globalizând aproximativ 75% din profiturile întregii industrii de telefoane mobile, în ciuda unei cote de piață de mai puțin de 10%.

De partea cealaltă a baricadei se află Microsoft, Dell, HP (datorită succesului bazat pe piața de PC-uri, acum în declin) Nokia, RIM (datorită migrării lente către era telefoanelor inteligente), Sony și Nintendo (datorită mutării experienței de gaming de pe console pe smartphones).

Pentru marea masă a companiilor de tehnologie, decizia de a adopta o strategie mobile-first e încă discutată. Recent am avut o dezbatere cu unul din cei mai importanți tur-operatori europeni pe acest subiect și, în mod paradoxal, deși fenomenul e cunoscut și conștientizat, lipsa de viziune și preconcepțiile cu privire la comportamentul consumatorului de internet mobil determină o reacție lentă în schimbarea strategiei de adresare a pieței.

În sfera companiilor ISV, activitatea e mai aprinsă ca oricând. Companiile înțeleg că o dimensiune mobilă a produselor pe care le oferă poate asigura succesul pentru următorii ani. Abordarea este cea de complementare a funcționalităților oferite de produsele existente (on-premises sau SaaS) sau lansarea de produse dedicate exclusiv scenariilor mobile. În industria de sănătate vom întâlni aplicații care vor ajuta pacienții să-și urmeze corect tratamentul, municipalitățile vor putea interacționa mai ușor cu cetățenii (costuri reduse), iar băncile vor avea o nouă oportunitate de a se prezenta mai prietenoase în faţa clienților lor. Însă, ca de obicei, Europa va urma cu ceva întârziere calea Statelor Unite, unde companiile bazate pe produse ce fac uz de tendința internetului mobil au accesat investiții de 3,9 miliarde de dolari în prima jumătate din 2012, aproximativ 46% din capitalul investit, o creștere spectaculoasă față de doar 17% în 2011.

Cât despre companiile ISV…

Conform Truffle - companie europeană de investiții ce întreține topul celor mai importante 100 de companii europene ISV, tendințele majore pentru 2013 sunt în continuare cloud computing, aplicațiile mobile și adoptarea evoluțiilor tehnologiilor web (unde standardizarea și adopția crescută a limbajului de programare JavaScript determină schimbări semnificative). În 2013, Yonder își va concentra eforturile de cercetare în aceste direcții, adăugând și familia tehnologiilor big data, datorită potențialului încă neexplorat în spațiul problemelor ce țin de viteza, volumul și varietatea crescută a datelor din diverse industrii, de la sănătate până la HORECA.

Concluzii

Industria de software și servicii IT va crește la nivel global în 2013: consumul de software cu 6% (aproape dublu față de 2012) și, chiar dacă nu la fel de spectaculos, serviciile IT vor fi pe creștere, de asemenea, cu aproximativ 3%. O consecință directă a faptului că internetul devine mobil, veniturile din aplicațiile mobile vor crește cu peste 50% anual, până în 2016, conform Juniper Research. De asemenea, Gartner estimează că în 2013 peste 80 de miliarde de aplicații mobile vor fi descărcate, aproape dublu față de 2012.

Fără îndoială, internetul mobil va fi în centrul strategiilor de creștere pentru multe companii. Experiența ne arată însă că, uneori, chiar și cele mai evidente mutări pot dura ani buni până când penetrează piața. Altfel, interfețele web, SOA (Service Oriented Architecture) și SaaS (Software as a Service) nu ar fi încă subiect de discuție în ședințele arhitecturale și întâlnirile de board în mii de companii din întreaga lume. Până la urmă e vorba de viziune și asumarea de riscuri, calități rezervate, de cele mai multe ori, pentru lideri. Depinde de fiecare pe ce parte a malului doreşte să se afle.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects