În 29-30 mai, în București a avut loc I T.A.K.E. Unconference, organizată de Mosaic Works. I T.A.K.E Unconference și-a propus și a reușit să spargă tiparul clasic de conferință, oferind pe lângă clasicele prezentări și keynote-uri, workshop-uri, ateliere de codat, concursuri de codat și un interesant concept "open space", care presupune organizarea spontană a participanților în grupuri de discuție pe teme diverse. A fost un eveniment cu și pentru geeks, temele fiind povești adevărate din lumea software, practice de arhitectură și design, și leadership tehnic.
Prima zi a debutat cu keynote-ul lui Michael Feathers, autor al cărții "Working Effectively with Legacy Code" și fost membru ObjectMentor. Keynote-ul său a gravitat în jurul legii lui Conway, care postulează că structura unei organizații se reflectă în design-ul codului produs de organizație.
În continuare, am ales să participăm la track-ul de technical leadership, care a constat dintr-un workshop și o prezentare, ambele ținute de Flavius Ștef, agile coach la MosaicWorks.
Workshop-ul "Leading Technical Teams" a fost unul interactiv, participanții dezbătând împreună cu Flavius diverse fațete ale leadership-ului tehnic. În cadrul workshop-ului, s-au dezbătut subiecte precum calitățile unui lider tehnic, modul cum aduci schimbarea într-o organizație tehnică și diverse aspecte ale comunicării și ascultării necesare unui lider.
După prânz am rămas cu Flavius la prezentarea "Scaling Agility: The Technical Angle" care ne-a vorbit despre o serie de best practices tehnice care pot ajuta companiile agile cu un număr mare de oameni.
Prima zi s-a încheiat cu un "open space" în care s-au dezbătut aprins atât teme tehnice precum "Continous integration", CQRS sau code review, cât și teme organizaționale, ca tranziția la agile. În ultima discuție, am aflat despre TargetProcess, o companie organizată democratic, fără straturi de management, pe modelul celor de la Valve.
Și pentru că oamenilor le plac poveștile, în a doua zi am ales track-ul "True Software Stories". Aki Salmi ne-a prezentat, pas cu pas și cu multe exemple de cod, cum a adăugat două funcționalități noi într-un proiect fără teste și cu un cod murdar, refactorizându-l pe parcurs. Apoi Thomas Sundberg a demonstrat cum poți face Behavior Driven Development cu Cucumber JVM printr-o sesiune de live coding. Dimineața s-a încheiat cu Andreas Leidig, administratorul comunității Softwerkskammer, livrându-ne povestea tehnică a site-ului comunității.
Ultima după-masă a evenimentului a debutat cu Felienne Hermans, profesor la Universitatea din Delft, care a discutat pe marginea diferitor aserții demonstrate, dintre care am selectat: oamenii nu aleg limbajul în care codează pe criterii tehnice, cunoștințele de design patterns fac codul mai lizibil pentru alți programatori sau cele mai folosite limbaje sunt și cele mai puțin expresive.
Keynote-ul de încheiere a fost susținut de Tom Gilb, un veteran al industriei software, care a pledat pentru abordarea inginerească a construirii software-ului în defavoarea abordării empirice adusă de scrum. De asemenea, acesta a subliniat că principala barieră în calea abordării inginerești o reprezintă greutatea alegerii metricilor.
Și pentru că I T.A.K.E. Unconference a fost organizată de Mosaic Works, un promotor al practicilor de Software Craftsmanship dar si agile, aceasta s-a încheiat, cum altfel? - cu o retrospectivă, noi rămânând în așteptarea următoarei iterații.
de Cristian Pup
de Alin Luncan
de Corina Pip