ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 23
Abonament PDF

Cum protejăm o idee bună de afaceri

Claudia Jelea
Avocat & Consilier in domeniul marcilor
@IP Boutique



DIVERSE

Mulți dintre dumneavoastră ați visat să fiți antreprenori. Și poate, într-o zi, ați avut o idee grozavă pentru o afacere. Așa că ați făcut un parteneriat cu unul sau mai mulți amici pricepuți în domeniul respectiv și … ați creat un start-up.

Antreprenor și start-up sunt două cuvinte în vogă. Se folosesc insistent la mai toate conferințele și întâlnirile de profil, unde se subliniază că orice start-up trebuie gândit în detaliu şi în perspectivă - de la concept, modele de afaceri, finanţare, dezvoltare și până la cum să folosiți SEO și social media - totul, în scopul obţinerii succesului. Dar mult prea rar se pune accent pe importanța unei componente juridice solide a strategiei inițiale a start-up-ului - începând cu alegerea formei legale potrivite, cu înregistrarea, protejarea și exploatarea drepturilor de proprietate intelectuală și continuând cu asistența specializată pe zona contractuală, etc. .

Poate nu știți, dar orice afacere deține (sau ar trebui să dețină, pentru a fi viabilă) un portofoliu cu măcar câteva elemente minime de proprietate intelectuală, dintre care enumerăm : un nume de domeniu www, un nume comercial, un logo, o marcă (poate chiar una neînregistrată), know-how-ul, secretele comerciale ce îi conferă un avantaj competitiv. În plus, în funcție de tipul activității desfășurate, proprietatea intelectuală poate avea elemente din ce în ce mai sofisticate: drepturi de autor pentru programe de calculator, aplicații mobile, grafică sau pentru jocuri video, drepturi asupra unor baze de date, licențe, brevete de invenții, etc. .

Luate în ansamblu lor, toate aceste instrumente reprezintă unul dintre bunurile cele mai de preț ale start-up-ului și nu trebuie deloc neglijate; ba, dimpotrivă, trebuie protejate, sporindu-li-se în acest fel valoarea. Afacerea dvs. capată un potențial mai ridicat de succes atunci când portofoliul de proprietate intelectuală este unul valoros. Iar valoarea acestuia - atât pentru investitorii cărora le prezentați ideea pe care intenționați să o implementați, cât și pentru potențialii parteneri comerciali - este dată inclusiv de modul în care elementele portofoliului sunt protejate.

Așadar, apare întrebarea legitimă: ce măsuri pot lua antreprenorii pentru a-și proteja ideea de afaceri și portofoliul de proprietate intelectuală, atunci când încep demersurile pentru obținerea unor surse de finanțare, având în vedere că ideile de afaceri în sine nu sunt protejate de lege prin drept de autor (așa cum se crede uneori, în mod greșit)?

De cele mai multe ori, în cadrul unui pitch, se are în vedere începerea unor discuții pentru a stabili toate aspectele unui eventual parteneriat (finanțare de la un business angel, joint-venture, etc.). Implicit, va fi necesară o dezvăluire de informaţii privind ideea de afacere în sine, eventuale elemente-cheie de proprietate intelectuală ce stau la baza respectivei afaceri, etc. - informații care ar trebui să rămână confidențiale și care nu ar trebui să fie folosite fără acord.

În scenariul optimist, după aceasta etapă de "pețire", puteți avea un "mariaj" de succes concretizat într-un contract în care se vor detalia, printre altele, implementarea proiectului, aspectele financiare (inclusiv pretențiile financiare ale investitorului sau ale partenerului comercial) și cele privind exploatarea proprietății intelectuale. Dar, pentru scenariul pesimist în care respectivul parteneriat nu se materializează, este recomandabil să vă luați măsurile potrivite ca să vă protejați informațiile pe care le dezvăluiți.

Puteți face acest lucru, printre altele, prin încheierea unui acord de confidenţialitate (în engleză, Non-Disclosure Agreement - NDA) înainte de începerea discuțiilor. Din punctul de vedere al imaginii, un NDA poate trimite un semnal pozitiv de încredere în propriile idei, privind faptul că luați în serios afacerea și planul de afaceri.

Un NDA ar trebui să prevadă - cât mai exact - care sunt datele, informaţiile şi documentele confidenţiale pe care le dezvăluiți, cât și obligațiile destinatarului și răspunderea sa contractuală în cazul în care se încalcă obligația de confidențialitate, etc.

Desigur, trebuie găsită justa cale de mijloc între dorința legitimă de a vă proteja ideea de afaceri și disponibilitatea investitorului de a semna un NDA; există cazuri frecvente în care potențialii investitori sau parteneri comerciali refuză să semneze un NDA (din diverse motive). Unii dintre ei și-au stabilit ca principiu să nu semneze un NDA, iar alții acceptă să semneze doar atunci când se înaintează în discuții și doar dacă sunt interesați să accepte parteneriatul sau să vă acorde finanțarea.

Principiul de care trebuie să țineți seama este că oricât de atractivă poate fi perspectiva colaborării cu un finanțator, întotdeauna lucrurile pot lua o turnură nedorită. De aceea, ar trebui să luați în considerare, în special în etapa negocierilor, semnarea unui NDA, chiar dacă uneori acest lucru poate părea nerealist din punctul de vedere al investitorului sau al partenerului comercial.

Iar când acest principiu nu poate fi pus în practică, gândiți-vă la cât de generoși ar trebui să fiți cu informația ce vi se solicită - informația este bunul dvs. cel mai de preț și, odată dezvăluită, s-ar putea să vă pierdeți avantajul competitiv. Și în acest caz, abilitatea dvs. și a consultantului dvs. de a pune corect problema în fața investitorului, poate fi soluția de ieșire din impas.

Un business solid nu se poate clădi în lipsa unor instrumente legale folosite corect și eficient - cu ajutorul potrivit atunci când este nevoie, de exemplu, prin pregătirea unui NDA acoperitor. Așadar, nu tratați cu ușurință acest aspect pentru că vă poate costa doar … o (idee de) afacere.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects