Anul acesta ne-am bucurat din nou de prezența la StartupWeekend și vrem să felicităm echipa organizatoare pentru dovezile evidente de maturizare. Pe toată durata evenimentului am avut sentimentul că lucrurile merg conform planului, mai ales datorită atitudinii participanților. Față de anul trecut, când a existat un salt clar cantitativ, numeric, anul acesta aproximativ același număr de participanți, a pitch-uit 49 de idei, aproape la fel de multe ca și cumulul edițiilor precedente (2012 + 2013 - 59 pitch-uri). Dovada clară că și publicul s-a maturizat și că majoritatea participanților au venit cu un scop foarte precis.
Dincolo de organizarea discretă și eficientă, as vrea să subliniez două merite importante ale organizatorilor. Primul este nivelul de educație al publicului, care a venit pregătit de muncă, fapt ce validează toate eforturile pre-eveniment și evocă succesul edițiilor precedente în a crea startup-uri și a consolida ecosistemul antreprenorial din Cluj. Al doilea este punctualitatea, mai ales luând în calcul cele 49 de prezentări de idei de vineri care, nu știu cum, nu au reușit să dea programul peste cap, semnul cel mai evident al unei echipe cu experiență și maturitate.
Pentru a înțelege mai bine experiența trăită în calitate de participant la eveniment, vă invităm la o incursiune în pielea câștigătorilor acestei ediții, echipa Engagement Management, alcătuită din: Dragoș Andronic, Emil Vădana, Ionuț Radu, Călin Vingan, Marius Mocian, Horațiu Dumbrean, Oana Vezentan și nu în ultimul rând, Antonia Onaca, cea care ne răspunde întrebărilor de mai jos.
De cât timp ai ideea și când te-ai hotărât să participi cu ea la StartupWeekend?
Ideea de engagement a apărut de mai multă vreme în munca pe care o fac în prezent, și cred că e o idee cu care cochetează cam toată lumea care a lucrat măcar un minut în viață cu o altă persoană. Lucrez ca soluționist pentru organizații pe provocările legate de oamenii din organizații. Am lucrat cu sisteme de managementul performanței construind variații ale acestora pe parcursul celor aproape 10 ani în HR și în leadership development. Principala problemă pe care organizațiile o identifică, mai ales în knowledge economy, este că metodele de performance management nu funcționează și câteodată fac mai mult rău decât bine. De foarte multe ori a apărut problema: cum recompensăm oamenii faini ca să continue să fie faini (pentru că perks-urile nu funcționează) și cum îi facem pe cei care încă nu sunt acolo să ajungă acolo. Conform research-ului din psihologia organizațională (care este un domeniu masiv) răspunsul este "employee engagement". Acesta are câteva lucruri pe care le propune diferit:
Ca să răspund la întrebare, ideea a cochetat cu mine, ca nevoie, de mulți ani și a venit ca soluție de vreo șase luni pentru partea de dezvoltare organizațională (consultanță) concretizându-se ca produs în momentul în care trebuia să mă gândesc ce vreau să fac la SWCluj. Organizatorii au prezentat acest event (cel puțin mie) ca un context unde trebuie să faci o treabă bună și relevantă. Au transmis standarde foarte înalte pentru participare și atunci nu am vrut să nu le întâlnesc.
Ce pregătiri ai făcut înainte de eveniment?
Înainte de eveniment nu aveam idee despre cum poate să arate în realitate o soluție de genul acesta. Știam că piața are nevoie de o soluție pentru a creste employee engagement și atunci înainte de eveniment, am făcut research pe ce înseamnă acest concept, cum este abordat și care sunt metodele validate de soluții organizaționale care îl pot influența. Mai știam din experiența de consultant că implementarea oricărei soluții în organizații trebuie să aibă niște caracteristici:
Am încercat să vorbesc cu oameni din organizații pentru a vedea dacă sunt în prezent mulțumiți de soluțiile pe care le folosesc. Am aflat că firmele cu care am vorbit folosesc variații din procesele tradiționale de performance management ,dar nu consideră că îi ajută și simt că sunt foarte greu de implementat. Am mai aflat de la ei că employee engagement e un lucru la care se gândesc mult și pe care deja încearcă să îl influențeze cu diferite soluții organizaționale. Înainte de event aveam milioane de idei, informații și concepte care, acolo la fața locului, s-au ordonat și s-au transformat în cum ar putea arăta ele în realitate.
Având în vedere importanța echipei, câți membri ai reușit să atragi și ce strategie ai folosit?
Am fost opt oameni faini în echipă. Ne știam toți din alte contexte și cred că relația anterioară a fost un factor determinant. Cred că fiecare dintre cei din echipă au fost la un moment dat supărați pe sistemele actuale de managementul performanței și au văzut valoarea ideii (ca posibili beneficiari). Mai mult de atât, cumva ne respectam și ne plăceam de dinainte, unul câte unul și cred că și asta a fost un factor. Știam că va fi o experiență faină în cele două zile și de fapt cam fiecare urmăream asta de la eveniment.
Câți dintre ei vor rămâne alături de proiect?
Ne-am plăcut foarte mult și am lucrat excepțional împreună. După SWCluj, fiecare dintre noi ne-am întors la proiectele noastre, pentru care făcusem deja angajamente și am stabilit că după ce ne liniștim și ne odihnim câteva zile, ne întâlnim să sărbătorim și să vedem cum punem țara la cale. Pentru asta va trebui să facem un alt articol în TSM :).
Care sunt cele mai importante trei sfaturi primite la SWCluj?
Ce mi-a plăcut mult la SWCluj a fost faptul că mentorii și juriul nu au venit cu sfaturi pe care noi să trebuiască să le respectăm. A fost o experiență foarte faină datorită faptului că fiecare a încercat să înțeleagă ce vrem, ce problemă încercăm să rezolvăm și cum ne-am gândit să facem asta. Mentorii au fost extraordinari că ne-au pus cele mai bune întrebări care să ne facă să gândim, să ducem ideile mai departe, să ne uităm critic și constructiv la ele. Cred că dacă ar fi venit cu sfaturi pur și simplu nu ar fi avut același impact. Ceea ce au făcut ei foarte bine a fost că ne-au învățat prin întrebări cum să gândim.
Strategia e foarte bună pentru că un sfat îl ai o singură dată și pe cele mai multe dintre ele le uiți. Dar dacă cineva activează un proces de gândire, acela rămâne cu tine și după eveniment și mai ales atunci când chiar ai nevoie și mentorii nu mai sunt lângă tine.
Care sunt cele mai importante trei realizări ale weekendului?
În primul rând, cred că am validat relevanța ideii. Fiecare dintre noi, din echipă, a avut experiență în medii antreprenoriale și cred că știm că cel mai important este să validezi ideea. În al doilea rând a fost faptul că am avut acces la experiența reală a altor oameni. Știu că fiecare trebuie să ne facem propriile greșeli, însă este neprețuit când poți să înveți din realitatea experimentată a altora, chiar și numai ca să faci greșeli noi. Din păcate viața e prea scurtă ca să apucam să facem toate greșelile din care să putem învăța.
A treia realizare a fost faptul că a fost o experiență foarte plăcută. Chiar ne-am simțit superbine. Aceasta se datorează echipei de organizare care a fost foarte înțeleaptă când a gândit evenimentul raportat la cum îl vom experimenta noi. Din experiența mea, ne-ar fi luat undeva la un an de viață, cel puțin, ca să învățăm lucrurile de acolo. Asta au făcut foarte bine organizatorii, au condensat un an de viață antreprenorială în 54 de ore.
Ce premii ați câștigat?
Foarte multe premii, foarte relevante pentru un start-up. Ele sunt listate pe site și în principal presupun acces în contexte unde ideea și munca poate fi accelerată semnificativ precum și tool-uri foarte utile și relevante ca produsul nostru să ajungă realitate. Premiile au fost foarte bine gândite în așa fel încât să ai tot ce ai nevoie sa te apuci de treabă, să transformi în realitate ideea care va face lumea puțin mai bună. Pe lângă cele care sunt pe site, au fost de fapt mult mai multe. De exemplu, contacte personale cu oameni care te pot și vor să te sprijine sincer să faci ideea realitate, multe încurajări care sunt esențiale mai ales în partea de început când funcționezi pe kerosen emoțional și faptul că devii parte dintr-un grup care îți devine automat suport în a face față la provocările inerente oricărui început.
Ai un sfat pentru viitorii participanți și eventual o rețetă/ ingredient de succes?
E un sfat care vine din experiența antreprenorială, dar care a fost confirmat foarte bine de SWCluj.
Nu te baza pe intuiție, asigură-te că există o nevoie reală și documentată. De multe ori ni se pare că soluția pe care o gândim e foarte utilă, pentru că ne identificăm noi cu ea, dar trebuie să vedem a cui problemă o rezolvă sau a cui viață o face mai bună și dacă acel cineva chiar vrea acea problemă să fie rezolvată. Mai mult de atât, citește research-ul pe domeniu să vezi dacă chiar se întâmplă cum crezi că se întâmplă. Este incredibil cât research relevant este făcut și cam tot îl găsești prin scholar.google.com sau sagepub. Chiar dacă industria de IT este inovativă , ea încearcă să rezolve tot probleme omenești, iar în problemele omenești există foarte mult know-how util. Un alt sfat este să se distreze sincer la eveniment. E incredibil ce lucruri faine ies atunci când ești fericit și te simți bine (cei de la zenQ au și construit un produs fain pe conceptul acesta). Când ești fericit, așa cum ziceau și ei în pitch, ești mai productiv, gândești mai bine, ai soluții mai faine, colaborezi mai bine și experiența e o recompensă în sine.
de Ovidiu Mățan