ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 144
Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 18
Abonament PDF

Ecosistemul startup-urilor din Cluj

Mircea Vădan
Managing Partner @ Activize Cofounder @ClujStartups



DIVERSE


Putem avea de-a face cu date personale în activitatea noastră? Ce implică? Sunt întrebări legitime pentru un dezvoltator de aplicații mobile. Și aceasta, deoarece colectarea acestor date a devenit un fenomen inerent lumii digitale și un subiect din ce în ce mai controversat odată cu evoluția aplicațiilor mobile. De asemenea, subiectul este cu atât mai de interes cu cât, în viitor, se prefigurează o înăsprire a sancțiunilor pentru nerespectarea legislației datelor cu caracter personal.

Prin urmare, fie că este interesat de o reputație bună în fața utilizatorului tot mai speriat de perspectiva de a i se invada viața personală, fie că vrea să se protejeze de eventuale sancțiuni legale, dezvoltatorul este obligat să țină cont de regulile aplicabile. Acestea sunt destul de multe și stufoase, iar acest articol nu își propune să le prezinte pe toate, detaliat. În schimb, pornind de la ipoteza de mai jos, ne-am propus să prezentam câteva principii relativ ușor de reținut pe care le puteți lua în considerare pentru a minimiza eventualele riscuri.

Ipoteză

A. este o societate din România și tocmai a finalizat procesul de dezvoltare a unei aplicații mobile. Este vorba despre o aplicație creată conform specificațiilor interne ale A., cu intenția de a o exploata comercial sub brandul propriu, nu despre o aplicație ce i-a fost comandată de către un client extern.

Înainte de a "urca" aplicația pe platformele online relevante (Magazin Play, App Store, etc.) pentru a o face disponibilă utilizatorilor, A. află că ar trebui să mai aibă în vedere un aspect: prin intermediul aplicației se vor colecta pe serverul său unele date privind utilizatorii și, uneori, se vor transfera către parteneri din străinătate. Dar nu știe dacă acestea reprezintă date cu caracter personal și dacă implică respectarea unor norme legale.

Ce date cu caracter personal pot colecta aplicațiile mobile?

Conform Directivei europene ePrivacy1 (directivă transpusă și în legislația din România), tot ce înseamnă echipament terminal electronic (telefoane, tablete, laptopuri, etc.) și orice informații stocate pe acestea fac parte din sfera privată a utilizatorului și sunt protejate conform Convenției Europene pentru Protecția Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale.

Aceste informații pot fi considerate date cu caracter personal indiferent dacă privesc o persoană fizică identificată (de exemplu, prin nume) sau una identificabilă (care poate fi identificată în mod direct sau indirect). Pot avea legătură cu deținătorul dispozitivului electronic sau cu oricare altă persoană fizică (de exemplu, datele de contact ale prietenilor din agenda telefonica).

Iată câteva exemple: datele de localizare, geolocație, numele utilizatorului, contactele din agenda telefonică, e-mail, poze și videoclipuri, data nașterii, identificatori precum Unique Device Identifier (număr IMEI, etc.), numărul de telefon, istoricul apelurilor telefonice, a mesajelor sau a căutărilor pe Internet, informații privind plățile efectuate prin card, date biometrice precum recunoașterea facială, etc. .

Uneori, este posibil ca printre datele colectate să se regăsească și unele cu un regim aparte - datele personale cu caracter special (în engleză, sensitive personal data) precum: preferințele sexuale ale utilizatorilor, originea lor rasială/etnică sau apartenența lor politică, etc. . Acestea necesită atenție sporită (mai ales, dacă sunt colectate pentru a fi apoi folosite în publicitatea targetată comportamental, analytics, etc.).

Câteva sfaturi utile

Concluzie

Ca dezvoltatori, este în interesul vostru să implementați măsuri adecvate de protecție în aplicațiile mobile pe care le creați și le puneți pe piață. Privacy by Design este un concept din ce în ce mai popular și poate oferi o soluție tehnică unei probleme legale. Din ce în ce mai mult, aplicațiile care iau în serios și protecția datelor personale câștigă încrederea utilizatorilor, reușind să se diferențieze mai bine prin transparență.

Despre autori

Claudia Jelea este avocat specializat pe aspecte ce implică mediul online, comerțul electronic și IT&C, mărcile, drepturile de autor și protecția datelor cu caracter personal. Este membră a Baroului București și a Camerei Naționale a Consilierilor în Proprietate Industrială (mărci).

LinkedIn & Twitter: claudiajelea | www.jlaw.ro | www.avocatnet.ro/claudiajelea

Cătălin Constantinescu este student în anul IV la Facultatea de Drept, Universitatea București și este interesat de interferența dintre drept și IT.

NUMĂRUL 143 - Software Craftsmanship

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects