ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 14
Abonament PDF

Project Manager și Business Analyst - un duet care poate face diferența în outsourcingul românesc

Adrian Cighi
Project Manager
@Yonder



DIVERSE

Lucrez în IT, în software outsourcing, de mai bine de zece ani, și am urmărit dezvoltarea acestei industrii dinăuntrul ei. Criza financiară și focusul pe eficientizarea costurilor au îndemnat tot mai multe companii să apeleze la outsourcing, trend ce i-a favorizat dezvoltarea. Cu ce urmări? În primul rând a creat un glob de cristal protector în jurul acestui segment care a continuat să crească organic în ciuda crizei financiare și a înflorit tocmai într-o perioadă în care alte industrii își restrângeau activitatea sau dispăreau din peisaj. În al doilea rând, a fost acompaniată de o ofertă de muncă mai largă, salarii bune și un mediu de lucru la nivel occidental. Creșterea costurilor face însă ca marja de profit în cazul outsourcing-ului să nu mai fie la fel de mare cum era cu 7-10 ani în urmă și să facă loc astfel concurenței puternice pe cost venite dinspre India sau China.

Și atunci ce putem face noi, aici, în România?

Ca să putem răspunde la această întrebare ar trebui să ne uităm la principalii factori care influențează alegerea unui furnizor de servicii software:

  • Calitatea produselor furnizate
  • Preț
  • Referințe (Încredere)
  • Flexibilitate
  • Resurse
  • Relații de colaborare
  • Asemănări culturale
  • Localizarea

Oare care dintre ei poate face diferența? Cu siguranță unii factori nu pot face diferența - cum ar fi prețul. Nu putem concura pe preț tot timpul pentru că va influența resursele și sustenabilitatea pe termen lung. În ceea ce privește resursele ( profesioniștii de care avem nevoie) ar fi extrem de greu de concurat la nivel cantitativ cu India sau China doar uitându-ne la diferenta de populație. Și, totuși, există o serie de arii cheie în care nu doar că putem face diferența, dar am putea chiar excela.

Commitmentul pe calitate: este mai mult decât a livra produse de calitate, cu cod bine scris. Presupune garanție oferită clienților încă de dinainte de începerea proiectelor. "Commitment pe calitate" se leagă de gradul de maturitate al unei companii și înseamnă asumarea calității, a termenelor și a tuturor condițiilor convenite.

Predictibilitatea: înseamnă capacitatea unei companii de a înțelege clientul, de a fi în măsură să îi creioneze un roadmap viabil, sustenabil și care să îi asigure succesul într-un mod convingător.

Customer intimacy: se referă la a înțelege nevoile și afacerea clienților, piața și clienții și la a încerca, prin idei inovative, să livrezi cele mai bune soluții. Cum îți dai seama dacă faci o treabă bună? Atunci când clientul te percepe ca pe un consultant de încredere și nu doar ca pe un prestator de servicii, scopul este atins în mare parte.

Rolurile care fac diferența

Este de necontestat necesitatea unei echipe de proiect valoroase pentru obținerea ambițiilor de mai sus, dar din această echipă se disting două roluri cheie care pot face diferența, în special prin valoarea adăugată. Acestea sunt rolurile de Project Manager și de Business Analyst. Dacă un Project Manager profesionist asigură predictibilitatea, un Business Analyst face legătura între problemele clientului și echipa de dezvoltare și contribuie în mod hotărâtor la obținerea poziției de "trusted advisor" menționat anterior.

Dacă acum câțiva ani companiile căutau Project Manageri cu cunoștinte aprofundate pe domeniul proiectului, suplinind astfel și rolul de BA, schimbările din ultimii ani și profesionalizarea sectorului au determinat specializarea rolurilor și necesitatea unei poziții de sine stătătoare pe domeniul analizei de business. Mai mult, faptul că metodologiile agile pun focus pe rolul de BA (sau pe specialistul de produs), rolul de Project Manager a evoluat spre a fi un integrator de echipe, un rol care lucrează cu echipe distribuite pentru a atinge scopul proiectul și în a ține costurile sub control.

Sigur, există voci care spun că există un puternic conflict între cele două roluri, cel de PM și cel de BA. La prima vedere acest conflict este real, deoarece PM-ul gestionează bugetul/scopul și resursele, iar BA-ul se ocupă mai mult de detaliile esențiale rezolvării și optimizarii proceselor de business, care pun presiune pe buget și scop.

Și, totuși, dacă nu există o colaborare strânsă între cele două roluri sau dacă unul dintre ele este mai slab există o mare probabilitate să nu fie obținut succesul proiectului. Mai mult, pentru că cele doua roluri au anumite responsabilități comune există nevoia unui framework de colaborare.

Există doi mari jucători în stabilirea direcțiilor pentru cele două roluri: Project Management Institute (PMI) și International Institute of Business Analysis (IIBA), care au creionat un astfel de model de colaborare.

Dacă luăm principalele faze din proiect definite de cele două institute de profil, avem următoarea implicare a celor doua roluri:

  • Inițierea proiectului ("Inception"): aici un rol esențial îl are BA-ul pentru că, în această fază se construiește un business case. Aceasta este etapa în care se ia decizia de "Go - No go". Tot acum sunt identificate nevoile de business.
  • Planificarea: rolul de PM este esențial, deoarece acum se construiește planul de proiect, se alocă resursele necesare, project managerul își definește cele trei zone importante pe care le va monitoriza: scop, buget și timp.
  • Execuția, monitorizarea și controlul: Ambele roluri trebuie să lucreze în tandem pentru a obține succesul proiectului. Dacă PM-ul se concentrează mai mult pe monitorizarea bugetului, a costurilor, timpului, resurselor și a riscurilor (fiind principalul responsabil pe scopul proiectului), BA-ul pune accent pe funcționalitate, calitate, pe riscurile care vin dinspre partea funcțională, din zona de produs. Totodată, prin deciziile luate de el, se influențează scopul proiectului prin schimbări sau defecte găsite în produs.
  • Încheierea: în această fază există un efort comun PM și al BA pentru a obține acceptarea proiectului din partea clientului.

Concluzii

Unul dintre modurile prin care România se poate remarca pe piața de IT nu este axat pe criterii de cost scăzut, ci prin crearea de valoare adăugată pentru clienți, proces în care cele două roluri descrise mai sus au un aport semnficativ. Project Managerii și Business Analiștii trebuie să colaboreze pentru un țel comun și anume spre obținerea de soluții inovative care rezolvă problemele de business ale clienților.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects