ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 150
Abonament PDF

Portofolio life

Nóra Dobre
Senior HR Manager @ Temenos



MANAGEMENT

Nu îmi doresc o carieră liniară," "Și nici măcar un portfolio career. Îmi doresc un portfolio life." V-a trecut vreodată prin gând? Autoarei Christina Wallace, în The Portfolio Life: How to Future-Proof Your Career, Avoid Burnout, and Build a Life Bigger than Your Own cu siguranță.

După o introducere scurtă, autoarea afirmă că, deși suntem mai educați decât părinții noștri, milenialii sunt prima generație din istoria Americii care stă mai prost din punct de vedere economic. Aș îndrăzni să extind această observație la o geografie mai amplă, căci unele dintre motivele menționate de autoare sunt poate valabile și în alte locuri. De ce? Pentru că veniturile au stagnat (sau au decelerat, în a crește, aș zice), industriile s-au prăbușit, costurile locuințelor, ale asistenței medicale și ale educației au explodat, iar "inovațiile" precum trecerea angajaților pe contracte temporare și freelance fără beneficii sau perspective au devenit norma pentru multe dintre cele mai mari companii. Wallace o citează pe Anne Helen Petersen, care vorbea despre mileniali în context de "Burnout Generation". Am ales să extrag această introducere, în calitate de milenial, sau mai exact ca un "xennial" (da, există și această mica categorie a celor născuți între 1977 și 1983).

Personal, am rămas cu gura căscată când am citit auto-descrierea autoarei: "Adesea m-am descris ca fiind fluentă în trei limbi: engleză, matematică și muzică." Ei bine, iată descrierea mea: iubitoare de corporate și business, simpatizant al mediului academic, fostă violoncelistă și devoratoare de muzică. Mi s-a părut deosebit de familiar punctul de vedere al Christinei, care spune că, asemenea artelor, start-upurile tehnologice sunt un loc unde incertitudinea, creativitatea și oportunitatea merg mână în mână. A construi ceva din nimic poate fi înfricoșător, dar îți oferă și spațiu să gândești dincolo de status quo și să îți imaginezi ceva mai mare, ceva mai bun.

O introducere grea, dar poate iată și o posibilă rezolvare: puterea (vieții) de portofoliu. Este la fel de dinamic pe cât ești tu, asigurându-te că ai ceea ce îți trebuie pentru fiecare etapă a vieții fără să îți iei ochii de la obiective. Pentru că, desigur, suntem mai mult decât muncă. Suntem diversitate. Sunt sigură că mulți dintre noi, citind această recenzie, și cu mine în frunte, ne iubim munca. Dar permite-mi să adaug un "ile." Probabil că iubim de fapt muncile noastre! Așa cum iubim idei, prietenii, vecinii, copiii, colegii și toate acele categorii nenumărate, la plural.

Identitate. Opționalitate. Diversificare. Flexibilitate. Aceștia sunt pilonii vieții de portofoliu, despre care Christina Wallace detaliază în carte. Viața de portofoliu nu este despre viitorul muncii: este despre prezentul muncii. Acest model de a separa munca de identitate, de a îmbrățișa opționalitatea, de a reduce riscurile prin diversificare și de a obține flexibilitate poate fi adoptat de oricine, din orice generație. Termenul de viață de portofoliu a fost folosit pentru prima dată de Charles Handy în cartea sa The Age of Unreason. El respingea ideea că munca vieții noastre ar trebui să fie un singur job bine definit și argumenta în schimb că ar putea fi o colecție de pasiuni, interese și hobby-uri.

Apoi, autoarea introduce o altă referință fantastică. La începutul anilor 2000, profesorii Jeffrey Dyer, Hal Gregerson și Clay Christensen au realizat un studiu de șase ani pentru a descoperi originile creativității, în special în companiile inovatoare. Ei au studiat obiceiurile antreprenorilor inovatori și au intervievat peste 5.000 de executivi și 10.000 de persoane care au fondat companii sau au inventat produse. Au descoperit cinci "abilități de descoperire" care disting persoanele creative în afaceri: asocierea, întrebarea, observarea, experimentarea și networkingul. Abilitatea de bază - "coloana vertebrală" - este asocierea, care ancorează celelalte patru abilități precum dubla spirală a ADN-ului. "Asocierea sau capacitatea de a conecta cu succes întrebări, probleme sau idei aparent fără legătură din diferite domenii este centrală în ADN-ul inovatorului," - recomand articolul lor din Harvard Business Review.

Sunt de acord cu afirmația că a face un singur lucru este cea mai riscantă mișcare de carieră pe care o putem face. Probabil că oricine își vede cariera ca pe un singur job sau o cale profesională singulară trebuie să înfrunte alegerea binară între "muncă" sau "nu muncă" în astfel de momente. Dacă ne permitem ca identitatea să fie mai mult decât un titlu de job și profităm de opționalitate și diversificare, putem găsi flexibilitate când avem cea mai mare nevoie de ea.

Vom avea multe vieți într-o singură viață. Da, mai citește o dată. Nu-i așa, că este o revelație? Acum, permite-mi să propun câteva scenarii descrise de autoare, în câteva cuvinte, privind tipurile potențiale de vieți de portofoliu:

Moonlighters. Au o responsabilitate principală, adesea full-time, și unul sau mai multe proiecte secundare pe care le gestionează în perioadele de relaxare, cum ar fi serile și weekendurile. Jobul tradițional asigură stabilitatea financiară, în timp ce proiectele secundare pot aduce creativitate, comunitate, creștere și/sau diversificarea veniturilor.

Zigzaggers. Reprezintă un model de salturi interdisciplinare și mișcări diagonale între industrii și funcții aparent fără legătură. Zigzagarul poate investi mult timp, efort și bani pentru a schimba o cale profesională și necesită atât curajul de a renunța la prima cale, cât și investiția într-una nouă.

Multihyphenates: În timp ce zigzagarii își concentrează energia într-o singură direcție, această categorie își dezvoltă simultan mai multe domenii, fie urmând diverse linii de muncă în același timp, fie combinând mai multe domenii într-un nou domeniu de activitate. Aceștia vor spune că munca lor le oferă o împlinire profundă.

"I knew who I was this morning, but I've changed a few times since then" - Alice în Țara Minunilor. Vă las cu acest citat din carte și câteva fraze finale, în speranța că vor fi constitui o invitație pentru a citi întreaga carte, plină de instrumente bune de vizualizat, testat, încercat sau chiar practicat și implementat.

Așadar, probabil există multe moduri de a crea un portfolio life. Strategic vorbind, scopul este să proiectăm o combinație de muncă, comunitate, hobby-uri, voluntariat și timp personal (inclusiv odihnă!) care să ne îndeplinească nevoile, folosind abilitățile, rețelele și interesele noastre. Nu putem face totul deodată, dar ar trebui să putem progresa cu prioritățile noastre ca cele mai importante. Iar când prioritățile se schimbă sau nevoile se transformă, să ne putem reechilibra sau reconstrui întreg portofoliul.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects