ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 141
Abonament PDF

Agile și Creativitatea

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



Emilia Toma
Copyright & Corector @Today Software Magazine



MANAGEMENT


Creativitatea este un factor important într-o organizație. Ea ne definește capacitatea de a inova și de a ne adapta la condițiile date de piață, într-un cuvânt, este acel ceva care ne ajută să rămânem competitivi. La fel ca orice altă capabilitate, aceasta poate fi cultivată la nivel individual sau la nivelul echipei.

Nu întotdeauna știm ceea ce ne face să ne schimbăm perspectiva. Care este motivul pentru care într-o zi suntem mai inspirați să facem lucrurile un pic diferit sau să conectăm concepte într-un mod inedit ? Cu siguranță că sunt foarte mulți factori implicați în declanșarea abordărilor creatoare. Nu este intenția noastră aici de a face un expozeu pe această temă. Mai bine îi lăsăm pe cei specializați în domeniul psihologiei, pentru că ei o știu cel mai bine. Dar putem face trimitere la exemplele din viața de zi cu zi. În cazul nostru, acestea ne-au demonstrat că, de foarte multe ori, perspectivele marcate de creativitate sunt efecte ale unor experiențe ieșite din banalul cotidian.

Nu vi s-a întâmplat ca, după ce vizitați un muzeu de artă modernă, să aveți idei noi, fără neapărat să le căutați? Am să încep cu un exemplu personal și anume, am vizitat recent un muzeu în Bratislava. Acolo am fost fascinat de următoarea pictură ce descrie o lume industrială conectată. ..... Impresia puternică pe care mi-a produs-o atunci a condus la câteva săptămâni distanță la decizia de a realiza un anumit design pentru coperta revistei. Aceasta nu imită creația artistului slovac, dar a valorificat ceva din îndrăzneala viziunii sale. De obicei, îmi ia câteva ore până găsesc o imagine potrivită pentru fiecare număr al revistei, alegând la final pe cea mai potrivită din aproximativ zece versiuni. De data aceasta însă, întreg procesul a durat câteva minute. Aceasta a fost versiune, care, conform comentariilor primite este una dintre cele mai reușite. Am dat doar un simplu exemplu care arată că expunerea la insolit poate să genereze, la rândul ei, neobișnuitul.

Inovația

Inovația este modul de aplicare a creativității. Aceasta poate de mai multe feluri:

  1. Incrementală. Inovația este realizată succesiv, în timp;

  2. Radicală. Se poate realiza printr-o schimbare majoră sau printr-un nou produs sau tehnologie.

  3. De jos în sus (bottom up)

    a. Disruptive Innovation. Se realizează un produs cu costuri mult reduse față de produsul deja existent pe piață.

    b. Reverse Innovation sau frugal innovation. Produsele se realizează în țări în curs de dezvoltare și se creează produse la un cost redus, de multe ori mai simple dar cu o calitate bună și respectând standardele existente. Un exemplu ar fi automobilele Dacia Logan.

  4. De sus în jos (top down). Dezvoltarea de tehnologii inovative și performante dar asociate cu un cost foarte mare. Totuși, în timp costul de dezvoltare al acestora va scădea, devenind accesibile unui public mai larg. Două exemple în acest sens ar fi companiile Tesla și Apple.

  5. Inovație prin extinderea pieței existente (Innovation by market extension). Aceasta reprezintă inovația rezultată dintr-o strategie blue ocean. Practic, constă în definirea unei noi piețe care nu exista înainte.

O sesiune de creativitate

Dacă primii pași consistă în prezentarea și înțelegerea problemei, cel de-al treilea este cel mai important, desemnând momentul în care se notează toate ideile. Urmează selecția și evaluarea ideilor propuse.

Pentru a avea o sesiune productivă trebuie considerate următoarele:

  1. Gândirea pozitivă. Nu ar trebui să existe răspunsuri greșite. De asemenea, nu ar trebui să ne concentrăm pe aspectele negative ale problemei.

  2. Observarea în mod diferit a mediului înconjurător. Provocarea de a rezolva unele probleme: cum ar fi metafora unui scaun. Participanții ar trebui să vină cu idei noi despre cum ar putea fi folosit în mod diferit un scaun. Rezultatul va fi o mai bună imaginație din partea lor, atunci când ne întoarcem la problema inițială.

  3. Gândirea exploratorie vs cea analitică. Putem asimila gândirea analitică unei călătorii pe autostradă. Ca și condusul pe autostradă, gândirea analitică este cea mai practică și rapidă soluție, dar care conține puțină diversitate. Alternativa ar fi o abordare exploratorie. Sugestivă în acest sens este analogia acesteia cu un drum la țară plin de neprevăzut și puțin circulat.

  4. Convergență și divergență. Ideile neașteptate apar, de multe ori, din perspective diferite. De aceea este important să avem idei nebunești la început. Acestea ne vor ghida încet spre cele interesante, pe care le vrem de fapt și care au o șansă de a fi selectate la final.

Selecția ideilor este un pas final important. Ideal ar fi să folosim un juriu compus din persoane care nu a făcut parte din procesul de creație, astfel încât să fie cât se poate de obiectivi. Ideal ar fi ca toate ideile să fie evaluate la fel. Factorii care vor conta acum se referă la cât de inovativă este fiecare idee, dar și la cât de ușor poate fi aceasta transpusă în practică și care sunt costurile asociate cu aceasta.

Creativitatea în artă

Domeniul în care creativitatea este la ea acasă îl reprezintă arta. Bineînțeles că nu toți ne naștem pentru a deveni artiști, dar, în mod cert, fiecare dintre noi dispunem de resurse de imaginație și de creativitate. Depinde doar de disponibilitatea și curajul nostru de a le transforma în instrumente care ne îmbunătățesc viața personală și profesională.

Sursa: https://florentijnhofman.com/

De pildă, putem valorifica creativitatea în situațiile limită, când suntem copleșiți de rutină, banal și insignifiant. Aceste stări negative, care ne acompaniază inevitabil viața de zi cu zi, reprezintă pentru mulți dintre artiști veritabile surse de inspirație generatoare de autenticitate și neobișnuit. Așa procedează Florentijn Hofman, un artist olandez contemporan, care, grație încrederii în originalitatea viziunii sale a transformat neînsemnata rățușcă de cauciuc într-o creatură gigantică ce plutește, din 2013, pe râurile orașelor lumii. De asemenea, multe din nenumăratele expresii pe care ni le oferă arta zilelor noastre ne arată că dezagreabilul și respingătorul devin simple prejudecăți odată ce au fost trecute prin filtrul creativității. Un exemplu în această direcție, a lucrurilor văzute altfel, îl reprezintă creațiile cu păianjeni ale artistului argentinian Tomas Saraceno. Datorită instalațiilor sale din pânză de păianjen, bietele creaturi detestate de atâta lume s-au transformat în niște exponenți ai diafanului și suavului.

Sursa: https://studiotomassaraceno.org/

Dincolo de aceste exemple de reconversie artistică, este important de luat în considerare că în lumea artei, creativitatea și imaginația ratează uneori autenticitatea înfățișării inexprimabilului artistic atunci când mizează doar pe fronda pură și dorința de celebritate. Așadar, și noi, ceilalți, ne-artiștii, trebuie să ne gândim dacă imaginația și creativitatea noastră urmăresc doar șocantul gratuit sau vizează scopuri mai nobile.

Concluzie

Cred că fiecare dintre noi ar trebui să rămânem un pic artiști în viața de zi cu zi. Aceasta se poate manifesta de la postările pe social media, la hobby-urile noastre fie că acestea ne relaxează cum este grădinăritul, ascultatul muzicii, pictura sau ne consumă cum ar fi meșteritul în lemn, crearea de muzică sau călătoritul. Bineînțeles că trebuie să profităm un pic de toate acestea și să le lăsăm se manifeste și în cealaltă parte, în viața profesională.

Bibliografie

  1. Information, Knowledge and Agile Creativity - Stéphane Goria, Pierre Humbert, Benoit Roussel

  2. Unespected art, Jenny Moussa Spring, Florentijn Hofman, Christian L. Frock. San Francisco, Chronicle Books LLC, 2015.

  3. Gândește ca un artist, Will Gompertz. Iași, Editura Polirom, 2016.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects