ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 140
Abonament PDF

Redirecționări 301 pentru SEO. Impactul pe termen scurt și termen lung

Ramona Sângerean
Senior SEO Executive @ Betfair Development Romania



PROGRAMARE


Când m-am mutat în noua mea locuință, am tot primit în poștă pentru o perioadă îndelungată de timp corespondența adresată fostului proprietar al apartamentului. Primirea corespondenței ducea la telefoane și întâlniri repetate, ba chiar la reproșuri, în cazul în care nu îl anunțam cu suficientă promptitudine de primirea vreunui plic care îi era adresat.

Pe măsură ce fostul proprietar și-a actualizat domiciliul în bazele de date ale diverselor instituții, corespondența pe numele său a încetat să mai ajungă la mine. Dar situațiile neplăcute ar fi putut fi evitate din start, dacă fostul proprietar ar fi solicitat de la Oficiul Poștal un serviciu de transfer al corespondenței către noua sa adresă.

În mod similar, atunci când mutăm conținutul unei pagini sau chiar al unui întreg site la o nouă adresă, este nevoie să indicăm atât pentru utilizatori, cât și pentru motoarele de căutare, faptul că pagina sau site-ul vechi și-au schimbat domiciliul. Scopul este să ne asigurăm că utilizatorul și Google ajung la destinația dorită. Putem trimite aceste semnale implementând reguli de redirecționare.

Ce sunt regulile de redirecționare?

Regulile de redirecționare sunt tehnici web prin care traficul de pe un domeniu sau o pagină devenită invalidă este trimis către un domeniu valid sau către o altă pagină validă. Principalele motive pentru care sunt implementate regulile de redirecționare sunt oferirea unei bune experiențe utilizatorilor, precum și transferul valorii SEO de la pagina care va fi înlăturată către noua pagină. Cele mai uzuale situații în care este recomandată implementarea regulilor de redirecționare sunt următoarele:

Cum verificăm dacă o pagină merită redirecționată?

Prin valoarea SEO înțelegem valoarea cumulată a tuturor factorilor care intră în Algoritmii Google, incluzând valoarea adusă de linkurile externe și elementele on-page care au ajutat pagina inițială să fie afișată în rezultatele Google.

Modul recomandat de a analiza dacă o pagină merită redirecționată pentru beneficiile SEO include verificarea traficului și verificarea profilului de backlinks.

Verificarea traficului adus de o pagină

Folosind Google Search Console sau Google Analytics (GA4), putem verifica traficul adus de fiecare pagină în parte. Dacă volumul traficului este suficient de mare, recomandarea este să implementăm o regulă de redirecționare către o pagină care deține un scop similar pentru utilizator.

Verificarea traficului în GSC

Verificarea traficului în GA4

Verificarea profilului de backlinks

După verificarea traficului, este recomandată verificarea profilului de backlinks pe care domeniul ori pagina le-a dobândit de-a lungul timpului. Cu cât numărul de backlinks și autoritatea acestora este mai mare, cu atât pagina are o valoare mai mare pentru Google și celelalte motoare de căutare.

Verificarea Profilului de Backlinks în GSC

În funcție de complexitatea portofoliului de backlinks, putem opta pentru o analiză utilizând Google Search Console sau un tool specializat pe backlinks. Folosind Google Search Console, putem face o analiză preliminară a portofoliului de backlinks, în mod gratuit. Tooluri plătite precum Ahrefs sau SEMRush sunt utile pentru analize detaliate, oferind posibilitatea de a exporta date amănunțite care includ lista totală de backlinks, autoritatea domeniilor care oferă linkuri către site-ul nostru, textul ancoră folosit și multe alte detalii.

Tipuri de redirecționări și implementare

Există mai multe metode prin care se pot implementa regulile de redirecționare. Pentru a transfera valoarea SEO către o altă pagină, Google recomandă redirecționări la nivel de server.

Redirecționări la nivelul serverului

Indiferent dacă regulile sunt setate la nivel de fișier .htaccess sau cu ajutorul unui CMS (cum ar fi Wordpress), regulile de redirecționare trebuie să conțină trei elemente:

Exemplu regulă redirecționare de la sursa //poeme// la destinația https://domeniu.com/poezii/, tipul regulii: permanent: rewrite ^/poeme/$ https://domeniu.com/poezii/ permanent;

Codurile HTTP pentru redirecționare sunt codurile din categoria 3xx:

Redirecționări la nivelul clientului

Redirecționările prin Java Script sau Meta Refresh pot fi utile pentru situații specifice cum ar fi oferirea unei experiențe unice unui client Premium. Dar aceste tipuri de redirecționări nu sunt recomandate pentru a transfera valoarea SEO. Cu toate că motoarele de căutare devin din ce în ce mai bune în a interpreta JS, recomandarea oficială Google este ca regulile de redirecționare să fie implementate la nivel de server.

Cum verificăm corectitudinea implementării regulilor de redirecționare?

Ca orice utilizator, putem verifica manual dacă o pagină este redirecționată către alta prin observarea directă a URLului în browser - dacă URL-ul afișat atunci când pagina este încărcată este diferit de URL-ul introdus de noi în browser, înseamnă că o regulă de redirecționare a fost urmată. Ceea ce nu putem observa cu ochiul liber este tipul redirecționării, pentru a putea verifica dacă acesta a fost implementat la nivel de server sau la nivel de client, și nici status code-ul redirecționării. Pentru a obține aceste informații, ne putem folosi de anumite tooluri.

Dacă avem de verificat un număr mic de pagini, putem folosi o extensie de Chrome cum ar fi Redirect Path de la Ayma. Această extensie arată atât originea și destinația redirecționării, cât și HTTP status code-ul asociat.

Dacă avem o listă mai lungă de reguli de redirecționare, putem folosi un tool ca Screaming Frog, care imită comportamentul Google și oferă posibilitatea unor analize amănunțite pentru un volum mare de reguli de redirecționare.

Verificare manuală - Redirect Path (Ayma)

Impactul pe termen scurt al redirecționărilor 301 asupra rankingurilor, traficului și valorii SEO

Atât la nivelul rankingurilor, cât și la nivelul traficului, beneficiile SEO ale redirecționărilor sunt vizibile la scurt timp după implementare.

În exemplul de mai jos, vom ilustra impactul redirecționării unui site care a fost decomisionat în 2020. Datele din SEMRush arată cum site-ul 1 (Sursa) se clasa în top 100 pentru aproximativ 18,000 de cuvinte-cheie în ianuarie 2020. site-ul 2 (Destinația) se clasa în top 100 pentru 6,400 cuvinte-cheie. Imediat după migrare, site-ul 1 a pierdut complet rankingurile, iar cel de-al doilea le-a absorbit treptat, clasându-se inițial în top 100 pentru 19,000 de cuvinte-cheie, crescând gradual la 25,700 în prezent, pe măsură ce acesta s-a dezvoltat, cucerind noi rankinguri.

Site sursă înainte de migrare (Rankings)

Site destinație înainte și după migrare (Rankings). Sursa: SEMRush

Același efect se poate observa și asupra traficului, care scade de la 77,400 de utilizatori la 0 pentru site-ul 1 după decomisionare, și este absorbit de site-ul 2 după ianuarie 2020, imediat după implementarea redirecționărilor.

Impactul pe termen lung al redirecționărilor 301 asupra rankingurilor, traficului și valorii SEO

Dacă impactul pe termen scurt al redirecționărilor este de necontestat, întrebarea care se pune este dacă aceste reguli pot fi șterse după o perioadă ori dacă e nevoie să le păstrăm pe termen nedeterminat.

Gary Illyes de la Google a răspuns că valoarea SEO a vechii pagini este complet transferată către noua pagină pe parcursul primului an după implementarea redirecționării, dar sfatul său a fost să păstrăm regulile de redirecționare pe termen nedeterminat, pentru a oferi o experiență bună utilizatorilor.

Sfatul lui Gary a stârnit controverse în comunitatea SEO, unii experți confirmând că după un an de zile redirecționarea încă ar mai fi utilă, alții fiind de părere că după un an, redirecționările nu mai aduc deloc beneficii ci doar costuri.

Beneficii ale înlăturării redirecționărilor mai vechi de un an

În cazul în care, pe parcursul mai multor ani, s-au adunat tot mai multe reguli de redirecționare, ne putem întreba dacă acestea mai aduc valoare cu trecerea timpului sau dacă e momentul să facem curățenie. Câteva din potențialele beneficii ale îndepărtării regulilor de redirecționare ar include:

Riscuri ale înlăturării redirecționărilor mai vechi de un an

Printre potențialele riscuri ale ștergerii regulilor vechi de redirecționare enumerăm:

Studiu de caz - Impactului înlăturării regulilor de redirecționare mai vechi de un an

Un subdomeniu vechi, cu un trafic de aproximativ 200 de utilizatori pe zi, a fost decomisionat în ianuarie 2018, fiecare pagină de pe fostul subdomeniu fiind redirecționată către o pagină corespondentă a aceluiași domeniu din portofoliul curent (redirecționări 1-1).

Conform ipotezei Google, întreaga valoare SEO a acestui subdomeniu ar fi trebuit să fi fost transferată asupra domeniului până la începutul anului 2019.

Totuși, o analiză a logurilor din serverele noastre de anul trecut indica peste 22.000 hits asupra fostului subdomeniu în ultimele 60 de zile (în noiembrie 2022, la aproape cinci ani după decomisionare).

Motivul pentru care Google și utilizatorii încă accesează vechiul subdomeniu este legat de portofoliul bogat de backlinks pe care acest subdomeniu le-a atras de-a lungul timpului. Dintre acestea, 435 (provenind de la 60 de domenii) sunt încă live în prezent.

Trafic al subdomeniului decomisionat în ianuarie 2018, sursa: SEMRush.

Backlinkuri istorice ale subdomeniului decomisionat în ianuarie 2018, sursa: Ahrefs.

Pentru a putea lua o decizie informată privind posibilul impact negativ al înlăturării acestor reguli, am testat înlocuirea progresivă a regulilor de redirecționare.

Prima etapă

În prima fază, am înlocuit lista de redirecționări 1-1 cu redirecționarea în masă către un folder de pe noul domeniu. Am revizuit lunar impactul asupra rankingurilor în următoarele 6 luni, apoi impactul la o distanță de 12 luni.

Variantele pe care le-am luat în calcul la debutul testului au fost ca în cazul scăderii traficului/rankingurilor noilor pagini, să reimplementăm imediat vechile reguli de redirecționare. În cazul în care nu se observa niciun impact după 6 luni, vom reproduce testul pe un alt produs.

Rezultate

Nu au fost observate modificări majore ale rankingurilor nici în lunile următoare, nici la un an distanță (cu excepția fluctuațiilor care apar în mod obișnuit de-a lungul timpului din alte cauze, cum ar fi updates de algoritm Google, livrarea de noi proiecte tehnice etc.). Decizia a fost să continuăm cu retestarea pe un alt produs.

Testul a fost lansat în noiembrie 2022. Nu se observă impact asupra clickurilor sau poziției medii nici imediat după lansarea testului, nici la un an după.

Trafic pe pagina destinației redirecționărilor în masă: nu se observă fluctuații majore în urma redirecționării în masă. Sursa: GSC

Etapa a doua

A doua etapă a testului a fost lansată în august 2023, fiind repetat testul pe un alt produs. Nici în acest caz nu se observă impact asupra clickurilor sau poziției medii imediat după lansarea testului, singurele fluctuații vizibile fiind cele uzuale. Din luna decembrie se observă o scădere graduală pe paginile care anterior au fost destinații ale redirecționărilor, dar motivul scăderii poziției medii reprezintă efectul implementării unui nou proiect.

Concluzii

Ipoteza Google pare a fi corectă: după un an de zile, valoarea de SEO a redirecționărilor pare să fi fost complet transferată asupra paginii sau domeniului destinație.

Nu se observă fluctuații majore în rankings și trafic nici asupra paginii destinație a redirecționărilor în masă, nici asupra paginilor care anterior fuseseră destinațiile redirecționărilor 1-1.

Recomandări

Pentru a reduce costurile cu mentenanța și QA-ul regulilor de redirecționare, este utilă înlocuirea regulilor 1-1 cu reguli de redirecționare în masă sau folosind RegEx.

De evitat - Greșeli comune în implementarea redirecționărilor

Vom trece în revistă câteva greșeli frecvente pe care este recomandat să le evităm atunci când implementăm reguli de redirecționare.

Lanțuri și Bucle de Redirecționare (Redirect Chains and Loops)

Lanțurile de redirecționare conțin două sau mai multe secvențe în aceeași regulă de redirecționare (Pagina A redirecționează către pagina B care, la rândul ei, redirecționează către pagina C și așa mai departe).

Buclele de redirecționare reprezintă reguli în care pagina inițială retrimite către o pagină de destinație, iar aceasta redirecționează înapoi către pagina inițială, creându-se astfel o buclă infinită de redirecționări (Pagina A redirecționează către pagina B, iar pagina B redirecționează înapoi către pagina A, iar regula se urmează la infinit).

Ambele situații cauzează o experiență nedorită utilizatorului și au și un impact negativ asupra motoarelor de căutare. Utilizând lanțuri de redirecționare, valoarea inițială SEO a paginii se diluează treptat, iar pagina finală va primi din ce în ce mai puțină valoare, invers proporțional cu numărul de redirecționări. După un număr de reguli, motorul de căutare va înceta să mai urmeze regula.

În cazul buclelor, experiența utilizatorului are de suferit, iar bugetul de crawl al motoarelor de căutare este irosit încercând să afișeze o pagină, dar fără rezultat. Ambele situații pot fi identificate cu ajutorul unor tooluri sau extensii de Chrome, fiind recomandat să fie analizate cât mai prompt.

Pagini 404 în loc de redirecționări

În cazul în care conținutul căutat de utilizator nu mai este disponibil, utilizatorul va primi o pagină 404 Not Found. Dacă totuși avem disponibil pe site alte pagini care ar putea satisface nevoia utilizatorului, recomandarea ar fi să implementăm o regulă de redirecționare către o pagină cu conținut similar, în loc să livrăm o pagină de eroare. Pagina-destinație poate fi categoria din care făcea parte pagina inițială (dacă este vorba de o categorie care oferă produse similare) sau o pagină relevantă pentru situația specifică (dacă pagina inițială făcea streaming pentru un eveniment sportiv care s-a încheiat, putem redirecționa utilizatorul către pagina cu rezumatul meciului sau cu scorul evenimentului încheiat).

Redirecționări prin Java Script sau 302 în loc de 301

După cum am precizat în paragrafele anterioare, redirecționările recomandate pentru ca motoarele de căutare să transfere valoarea SEO sunt redirecționările la nivelul serverului, cu status code-ul 301. Greșeli frecvente precum redirecționările la nivelul clientului prin JS sau folosirea codului HTTP 302 are impact asupra performanței paginii-destinație, trebuind evitate.

Cum restabilim o pagină care a fost redirecționată în trecut?

În situațiile de mai sus, am prezentat variante în care am îndepărtat reguli de redirecționare ale unor site-uri/subdomenii care au fost decomisionate cu caracter permanent.

Există și situații în care ar fi util să restabilim o pagină care a fost redirecționată. Putem pur și simplu șterge regula de redirecționare, dar pagina nouă va întâmpina dificultăți în a-și recupera din rankingurile originale, din cauza faptului că autoritatea paginii inițiale a fost diluată, fiind împărțită cu pagina destinație. Ne putem afla, prin urmare, în situația în care nici pagina originală, nici pagina de destinație nu mai au rankingurile dorite. Sau, am putea dori să ștergem pagina de destinație, păstrând doar pagina inițială.

Păstrarea ambelor pagini

Dacă realizăm că cele două pagini servesc unor scopuri și intenții diferite ale utilizatorilor, putem decide să înlăturăm regula de redirecționare. Dat fiind că acele două pagini vor avea o valoare SEO diluată comparativ cum valoarea inițială, sunt necesare câteva măsuri suplimentare pentru redobândirea autorității:

Păstrarea paginii-sursă inițiale și ștergerea paginii-destinație

Dacă am decis să păstrăm doar pagina-sursă, pașii pe care îi avem de urmat sunt:

Concluzii

Implementarea regulilor de redirecționare 301 aduce beneficii imediate atât pentru SEO, cât și pentru utilizatori, transferând traficul și valoarea SEO de la o pagină sau un domeniu inițial către pagina/ domeniul de destinație.

În urma testelor efectuare, reiese că redirecționările 301 încetează să transfere valoare adăugată după un an de zile. Totuși, recomandarea ar fi ca după un an să înlocuim un număr mare de reguli de redirecționare cu un număr mic de reguli (redirecționări în masă sau pe bază de RegEx), mai ales în cazul în care încă observăm în loguri hituri către pagina inițială.

Similar cu situația în care schimbăm domiciliu și trimitem datele actualizate instituțiilor care ne-au emis documente, este recomandat să înlocuim linkurile interne și, unde e posibil, să facem link reclamation, pentru reduce pe cât posibil linkurile către pagini care au fost redirecționate.

Dacă dorim să recuperăm o pagină care a fost redirecționată, simpla îndepărtare a regulii de redirecționare nu este suficientă, fiind nevoie să implementăm canonical tags și să restabilim autoritatea paginii prin tehnici on-page și off-page.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects