Piaţa de M&A din România începe să simtă gustul incertitudinii: în prima parte a acestui an, a scăzut atât volumul, cât mai ales valoarea tranzacţiilor. Scumpirea banilor, inflaţia record, dar şi proximitatea faţă de războiul ruso-ucrainean îşi pun amprenta asupra pieţei locale de fuziuni şi achiziţii. S-au înregistrat 183 de tranzacții în primele nouă luni din 2023, reprezentând o scădere de 6,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit calculelor consultanților EY. Această evoluție a fost în concordanță cu tendințele regionale și globale.
În acest context, România arată un grad mai mare de rezistență la perturbările globale care persistă de mai bine de un an. Investitorii strategici continuă să domine piața de M&A din România cu 87% din tranzacțiile din primele nouă luni ale anului 2023. Activitatea de fuziuni și achiziții din România este sprijinită de factori precum previziunile favorabile privind PIB-ul, o forță de muncă calificată și multilingvă, o bază manufacturieră puternică și disponibilitatea finanțării UE. Primele cinci sectoare cele mai active în funcție de volum după primele nouă luni din 2023 au fost imobiliarele, sectorul de ospitalitate și construcții (33 de tranzacții), produse de consum și comerț cu amănuntul (29 de tranzacții), tehnologie (26 de tranzacții), manufactura de tehnică de vârf (19 tranzacții), respectiv piața de energie (17 tranzacții).
Estimările privind anul 2024 pot fi multiple, cert este că acestea vor fi influențate de câteva mega-trenduri pe care le recomand pentru „digestie”:
M&A bazate pe tehnologie. Tehnologia este o forță motrice în spatele multor tranzacții M&A. Companiile din toate sectoarele caută să achiziționeze sau să fuzioneze cu firme de tehnologie pentru a-și îmbunătăți capacitățile digitale, pentru a inova și pentru a rămâne competitive în peisajul pieței care evoluează rapid.
Tranzacții transfrontaliere. Globalizarea continuă să influențeze tendințele M&A, companiile căutând oportunități dincolo de piețele lor interne. Tranzacțiile transfrontaliere permit companiilor să își extindă acoperirea, să acceseze noi piețe și să își diversifice portofoliile. Schimbările politice, acordurile comerciale și condițiile economice pot avea un impact asupra frecvenței și naturii acestor tranzacții.
Este bine să ținem cont de această piață dinamică și să fim pregătiți în fața acestor provocări. Ca o retrospectivă a articolelor trecute vizând acest subiect, propun un sumar care să ne servească anul viitor:
Un proces de fuziune și achiziție de succes (M&A) este un eveniment major în viața unei companii. Făcut bine, un asemenea proces poate conduce la creșterea rețelelor de clienți, la valorificarea unor talente, abilități și produse. Nu este o simplă matematică, ci este o ecuație care implică și scontează sinergii. Matematică sau sinergii?
M&A planificate strategic pot ajuta companiile să construiască reziliență, doar că acestea presupun mult mai mult decât executarea unui șir lung de oferte. Cum tipurile și metodele fuziunilor și achizițiilor se împart în câteva categorii mari, recomand trecerea lor în revistă. Tipuri de M&A, etapele procesului și direcțiile importante de planificat.
Pentru mulți specialiști în domeniul resurselor umane, subiectul fuziunilor nu mai este și nici nu mai poate fi de nișă, accidental sau deosebit de rar. În contextul diversificării și specializării domeniului HR, dinamica de pe piața M&A devine un context de business uzual. Rolul HR-ului în procese de M&A.
Este important să nu ne bazăm pe „manuale” de integrare M&A Post Merger. Companiile pot fi și sunt foarte diferite între ele, iar o abordare Agile sau hibridă (potrivit detaliilor de mai jos) poate fi un „manual” mai personalizat. Snatch - Unde dai și unde crapă.
Fuziunile, achizițiile și divizările pot lua diferite forme, dar numitorul comun este schimbarea. Cu cât schimbarea este mai de anvergură, cu atât mai multe schimbări sunt probabile și cu atât mai mare va fi rezistența din partea participanților. Numitorul comun este schimbarea.
Închid cu un citat, și vă doresc un an nou, plin de sinergii!
Mergers are like marriages. They are the bringing together of two individuals. If you wouldn’t marry someone for the ‚operational efficiencies’ they offer in the running of a household, then why would you combine two companies with unique cultures and identities for that reason? - Simon Sinek