Fuziunile, achizițiile și divizările pot lua diferite forme, dar numitorul comun este schimbarea. Cu cât schimbarea este mai de anvergură, cu atât mai multe schimbări sunt probabile și cu atât mai mare va fi rezistența din partea participanților. Angajații din companiile care trec prin astfel de tranzacții majore sunt expuși să întâlnească colegi, țări, echipe și noi culturi organizaționale. Fuziunile și achizițiile (M&A), demergerurile (divizările) și spin-offurile (scindările) sunt în creștere în mediul economic actual.
Divizarea este strategia de afaceri prin care o companie transferă una sau mai multe dintre întreprinderile sale comerciale către o altă companie. Cu alte cuvinte, vorbim de divizare atunci când o companie își împarte activitățile comerciale existente în mai multe componente, cu intenția de a forma o nouă companie care să funcționeze pe cont propriu sau să vândă sau să dizolve unitatea astfel separată.
Spin-offurile sunt rezultatul unei strategii de cesionare în care divizia sau întreprinderea companiei este separată ca o companie independentă. Odată ce întreprinderile sunt desprinse, atât societatea-mamă, cât și societatea rezultată acționează ca entități corporative separate. În general, strategia de divizare este adoptată atunci când compania dorește să elimine activele non-esențiale sau consideră că potențialul unității de afaceri poate fi bine explorat atunci când operează sub structura de management independentă și, eventual, atrage mai multe investiții externe. Se mai poate întâmpla să aibă loc o divizare și în cazul în care guvernul intervine pentru a limita practicile de monopol.
Spin-offurile sunt unice prin faptul că aceiași acționari dețin, de obicei, atât vechea, cât și noua companie imediat după divizare. Acționarii societății-mamă primesc acțiuni în societatea desprinsă pentru a-și compensa capitalul pierdut în vechea firmă. După divizare, acțiunile ambelor companii pot fi tranzacționate liber.
Divizările constituie o strategie valoroasă pentru companiile care doresc să se reorienteze înspre cele mai profitabile unități, să reducă riscul și să creeze o valoare mai mare pentru acționari. Divizările oferă, de asemenea, companiilor posibilitatea de a avea specialiști care să gestioneze anumite unități de afaceri sau mărci, mai degrabă decât generaliști. Este, totodată, o strategie bună pentru separarea unităților de afaceri care au performanțe slabe și pentru a crea o piedică asupra performanței generale a companiei.
Tranzacțiile de acest tip rezultă companii noi, adeseori numite "Newco", care trebuie să stabilească o cultură organizațională cu o viziune comună și un set de obiective pe care angajații le consideră convingătoare. În caz contrar, este firesc ca oamenii să se concentreze asupra a ceea ce au pierdut, adică foști colegi, lideri sau caracteristici corporative. Uneori angajații spin-offului pot simți aproape că fost alungați de pe "nava-mamă" și fac parte acum dintr-o organizație mai mică, mai puțin prestigioasă și, eventual, mai puțin stabilă. Există și riscul de pierdere a angajaților cheie care interpretează schimbările ca un indiciu de a alege alte companii, pentru că se pot simți nesiguri cu privire la propriul rol personal în noua configurație sau la tonul perceput al noii organizații și al conducerii sale. Pentru a-și schimba loialitatea față de noua organizație, trebuie să aibă o perspectivă proaspătă și convingătoare asupra a ceea ce este acum posibil datorită tranzacției și a modului în care pot contribui personal.
Cu toate acestea, în contextul zilelor noastre, unde schimbările sunt rapide, spin-offurile corporative au devenit o strategie populară pentru companiile care doresc să deblocheze valoarea, să eficientizeze operațiunile și să sporească randamentele acționarilor. Un spin-off oferă investitorilor șansa de a contribui la o nouă companie în stadiile incipiente și de a crește valoarea investiției lor. Permite pieței să recunoască valoarea noii companii și să o recompenseze cu capital care poate finanța afacerea.