ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 128
Abonament PDF

Implicații ale ultimelor evoluții în Inteligența Artificială pentru companii

Ioana Marchiș-Rusu
Senior Emerging Technology Partner @ Flutter



MANAGEMENT


Anul trecut a avut loc un salt în Inteligența Artificială, mai precis în domeniul prelucrării limbajului natural (în engleză NLP), prin apariția unor aplicații care generează date (IA generativă - Generative AI) în format text, imagine, audio, 3D, video, la o calitate care rivalizează și, uneori, chiar întrece creativitatea umană. Câteva exemple în acest sens sunt Midjourney (pentru imagini) și ChatGPT (pentru text produs de model ca răspuns la întrebări). ChatGPT este o interfață conversațională bazată pe un model de limbaj de mari dimensiuni (Large Language Model - LLM), care are în spate rețele neuronale antrenate pe miliarde de cuvinte și care au abilitatea de a face predicții despre continuarea unui text similar cu felul în care funcționează autocomplete-ul. În cazul ChatGPT, pentru acuratețe și eliminarea biasurilor s-a folosit Învățarea prin Întărire (Reinforcement Learning) și a fost integrat feedback uman.

Aceste unelte inteligente au trezit un foarte mare interes și au început să fie folosite de milioane de oameni. Ele pot fi folosite în orice domeniu, nu necesită, de obicei, antrenare suplimentară, dar au cea mai mare aplicabilitate în căutare automată, ca asistenți virtuali, în generarea de conținut, optimizarea proceselor etc.

Un exemplu concret este acest text foarte util și precis, generat folosind ChatGPT, ca răspuns la întrebarea: care e impactul LLM asupra evoluției companiilor de mari dimensiuni?

"Modelele de limbaj mari în Inteligența Artificială (IA) au un impact semnificativ asupra evoluției marilor companii. Permițând acestor companii să automatizeze mai multe sarcini, să își îmbunătățească serviciile și să aibă mai mulți clienți, aceste modele ajută companiile să devină mai eficiente și mai rentabile. În plus, permițând companiilor să genereze rapid și precis informații din cantități mari de date, modelele de IA le permit să ia decizii mai bune și să rămână în fața concurenței. În cele din urmă, modelele de IA le permit companiilor să creeze experiențe mai personalizate pentru clienții lor, ceea ce duce la o loialitate și o satisfacție sporită a clienților." (ChatGPT)

ChatGPT, creat de OpenAI și preluat de Microsoft e în curs de a fi lansat în varianta pentru publicul larg, ca parte a Bing:

Sursa: Bing

Acest an a debutat cu competiția acerbă între Microsoft și Google pentru lansarea celui mai inteligent chatbot și apoi integrarea lui în motoarele de căutare. Microsoft, în mod neașteptat, pare să fi câștigat bătălia, prin faptul că ChatGPT a devenit produsul care a atras cel mai mare influx de utilizatori din istoria Internetului: un milion în doar cinci zile. Dar soarta "războiului" încă se decide, deoarece așteptarea generală este ca Google, care a lansat însăși arhitectura Transformer care e la baza antrenării modelului din spatele ChatGPT, să dezvăluie unelte cel puțin la fel de bune și de inteligente.

Sursa: Statista

Chiar dacă ChatGPT la fel ca Bard (lansat de Google) par instrumente foarte inteligente, au limitări precum:

Ne așteptăm ca o parte din aceste limitări să existe și în viitor, de aceea e nevoie să le cunoaștem și să ne folosim discernământul în utilizarea acestor unelte inteligente. Un aspect important este să nu se folosească date personale sau alte date protejate ca date de intrare, pentru că acestea vor fi utilizate pentru antrenarea și îmbunătățirea modelelor, putându-se regăsi ca răspunsuri accesibile în domeniul public.

Cum s-ar putea poziționa companiile care vor să beneficieze de evoluția impresionantă din IA, unde puterea computațională de antrenare a modelelor se dublează la fiecare jumătate de an?

Urmează câteva sugestii, din experiența practică de lucru într-o companie de anvergură internațională, care deja utilizează IA în diverse arii. Am grupat ideile în două domenii pe care le-am considerat de interes:

  1. Etică și responsabilitate în folosirea Inteligenței artificiale. Se așteaptă ca în acest an să fie definitivată legislația europeană care va legifera IA ("The AI Act") și care va reglementa implementarea și utilizarea tehnologiilor, pe baza unui model de risc. Dat fiind că aceasta va afecta toate businessurile din UE care folosesc IA și pe toți cei care oferă servicii bazate pe IA în UE, aceste companii ar trebui să urmărească evoluția legislativă și să înceapă pregătirile pentru viitoarele reglementări printr-o evaluare internă a cazurilor unde există interdicții de utilizare sau risc ridicat și pregătirea unui model de guvernanță.

  2. Testarea noilor tehnologii pentru a le înțelege potențialul și limitările.

Primul pas este testarea acestor unelte și înțelegerea modului în care ele funcționează și pot fi utile. Ele pot genera cod, recomanda planul de realizare al unor sarcini, scrie eseuri și scenarii, și foarte multe altele, dar au nevoie de input și verificare umană deoarece au risc de a conține biasuri, iar răspunsurile pe care le dau (în cazul ChatGPT) pot fi fals corecte.

Modelele de limbaj de mari dimensiuni (LLM) și IA-ul generativ au foarte mult potențial. Iar companiile pot folosi instrumentele deja disponibile construite pe baza lor (ChatGPT) sau pot să antreneze modelele LLM open source pe datele lor, creând produse și automatizând procese de o creativitate și eficiență cu mult peste ce ne putem închipui acum. Microsoft a integrat deja în platforma Azure funcționalități ale OpenAI, inclusiv ChatGPT. Amazon merge în aceeași direcție prin integrarea cu platforma HuggingFace.

Aceste unelte inteligente nu vor putea înlocui factorul uman în stadiul de evoluție în care sunt acum, dar pot fi utile ca asistenți în munca pentru persoanele din orice industrie care folosesc mediul digital. Pentru a fi pregătiți pentru un viitor, în care aceste unelte vor fi folosite pe scară largă este nevoie să ne familiarizăm cu ele și să le utilizăm responsabil.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects