Anul trecut a avut loc un salt în Inteligența Artificială, mai precis în domeniul prelucrării limbajului natural (în engleză NLP), prin apariția unor aplicații care generează date (IA generativă - Generative AI) în format text, imagine, audio, 3D, video, la o calitate care rivalizează și, uneori, chiar întrece creativitatea umană. Câteva exemple în acest sens sunt Midjourney (pentru imagini) și ChatGPT (pentru text produs de model ca răspuns la întrebări). ChatGPT este o interfață conversațională bazată pe un model de limbaj de mari dimensiuni (Large Language Model - LLM), care are în spate rețele neuronale antrenate pe miliarde de cuvinte și care au abilitatea de a face predicții despre continuarea unui text similar cu felul în care funcționează autocomplete-ul. În cazul ChatGPT, pentru acuratețe și eliminarea biasurilor s-a folosit Învățarea prin Întărire (Reinforcement Learning) și a fost integrat feedback uman.
Aceste unelte inteligente au trezit un foarte mare interes și au început să fie folosite de milioane de oameni. Ele pot fi folosite în orice domeniu, nu necesită, de obicei, antrenare suplimentară, dar au cea mai mare aplicabilitate în căutare automată, ca asistenți virtuali, în generarea de conținut, optimizarea proceselor etc.
Un exemplu concret este acest text foarte util și precis, generat folosind ChatGPT, ca răspuns la întrebarea: care e impactul LLM asupra evoluției companiilor de mari dimensiuni?
"Modelele de limbaj mari în Inteligența Artificială (IA) au un impact semnificativ asupra evoluției marilor companii. Permițând acestor companii să automatizeze mai multe sarcini, să își îmbunătățească serviciile și să aibă mai mulți clienți, aceste modele ajută companiile să devină mai eficiente și mai rentabile. În plus, permițând companiilor să genereze rapid și precis informații din cantități mari de date, modelele de IA le permit să ia decizii mai bune și să rămână în fața concurenței. În cele din urmă, modelele de IA le permit companiilor să creeze experiențe mai personalizate pentru clienții lor, ceea ce duce la o loialitate și o satisfacție sporită a clienților." (ChatGPT)
ChatGPT, creat de OpenAI și preluat de Microsoft e în curs de a fi lansat în varianta pentru publicul larg, ca parte a Bing:
Sursa: Bing
Acest an a debutat cu competiția acerbă între Microsoft și Google pentru lansarea celui mai inteligent chatbot și apoi integrarea lui în motoarele de căutare. Microsoft, în mod neașteptat, pare să fi câștigat bătălia, prin faptul că ChatGPT a devenit produsul care a atras cel mai mare influx de utilizatori din istoria Internetului: un milion în doar cinci zile. Dar soarta "războiului" încă se decide, deoarece așteptarea generală este ca Google, care a lansat însăși arhitectura Transformer care e la baza antrenării modelului din spatele ChatGPT, să dezvăluie unelte cel puțin la fel de bune și de inteligente.
Sursa: Statista
Chiar dacă ChatGPT la fel ca Bard (lansat de Google) par instrumente foarte inteligente, au limitări precum:
lipsa înțelegerii autentice și a discernământului, cu toate că pot face inferențe într-un anumit context;
pot produce răspunsuri false, dar care pot fi ușor luate drept corecte din cauza certitudinii cu care sunt afirmate;
biasurile nu au putut fi complet eliminate, chiar prin intervenția în antrenare a factorului uman;
Ne așteptăm ca o parte din aceste limitări să existe și în viitor, de aceea e nevoie să le cunoaștem și să ne folosim discernământul în utilizarea acestor unelte inteligente. Un aspect important este să nu se folosească date personale sau alte date protejate ca date de intrare, pentru că acestea vor fi utilizate pentru antrenarea și îmbunătățirea modelelor, putându-se regăsi ca răspunsuri accesibile în domeniul public.
Cum s-ar putea poziționa companiile care vor să beneficieze de evoluția impresionantă din IA, unde puterea computațională de antrenare a modelelor se dublează la fiecare jumătate de an?
Urmează câteva sugestii, din experiența practică de lucru într-o companie de anvergură internațională, care deja utilizează IA în diverse arii. Am grupat ideile în două domenii pe care le-am considerat de interes:
Etică și responsabilitate în folosirea Inteligenței artificiale. Se așteaptă ca în acest an să fie definitivată legislația europeană care va legifera IA ("The AI Act") și care va reglementa implementarea și utilizarea tehnologiilor, pe baza unui model de risc. Dat fiind că aceasta va afecta toate businessurile din UE care folosesc IA și pe toți cei care oferă servicii bazate pe IA în UE, aceste companii ar trebui să urmărească evoluția legislativă și să înceapă pregătirile pentru viitoarele reglementări printr-o evaluare internă a cazurilor unde există interdicții de utilizare sau risc ridicat și pregătirea unui model de guvernanță.
Primul pas este testarea acestor unelte și înțelegerea modului în care ele funcționează și pot fi utile. Ele pot genera cod, recomanda planul de realizare al unor sarcini, scrie eseuri și scenarii, și foarte multe altele, dar au nevoie de input și verificare umană deoarece au risc de a conține biasuri, iar răspunsurile pe care le dau (în cazul ChatGPT) pot fi fals corecte.
Modelele de limbaj de mari dimensiuni (LLM) și IA-ul generativ au foarte mult potențial. Iar companiile pot folosi instrumentele deja disponibile construite pe baza lor (ChatGPT) sau pot să antreneze modelele LLM open source pe datele lor, creând produse și automatizând procese de o creativitate și eficiență cu mult peste ce ne putem închipui acum. Microsoft a integrat deja în platforma Azure funcționalități ale OpenAI, inclusiv ChatGPT. Amazon merge în aceeași direcție prin integrarea cu platforma HuggingFace.
Aceste unelte inteligente nu vor putea înlocui factorul uman în stadiul de evoluție în care sunt acum, dar pot fi utile ca asistenți în munca pentru persoanele din orice industrie care folosesc mediul digital. Pentru a fi pregătiți pentru un viitor, în care aceste unelte vor fi folosite pe scară largă este nevoie să ne familiarizăm cu ele și să le utilizăm responsabil.