Cu toții am asistat la modul rapid în care lucrurile se schimbă, întrucât criză generată de Covid-19 a lovit toate aspectele vieții și afacerilor, inclusiv pe zona startupurilor. În acest context de incertitudine, am realizat o radiografie a manierei cum a fost afectată zona de startupuri. Aceasta a relevat o serie de adaptări la situație, pe care le expunem în rândurile de mai jos.
Diverse studii făcute preconizează că între 20 și 40% din startupuri nu vor fi continuate din diverse motive generate de criză, fie blocaje în zona de vânzări, fie imposibilitatea de a ridica investițiile sau aceea de a nu mai fi în măsură să continue din lipsă de alte resurse sau din cauza schimbării pieței în care erau activi.
În zona de B2B, deschiderea către achiziția de diverse produse ale startupurilor din partea companiilor s-a redus mult. La nivel de business multe cheltuieli au fost puse on-hold, intrându-se practic într-o sistare a proceselor de vânzare.
Astfel, o bună parte din startupuri și-au îndreptat atenția spre a-și consolida produsul, pentru că se ține cont de ceea ce se va întâmpla în următoarea perioadă: vânzările vor fi scăzute sau își vor schimba modelul de business. Un exemplu de adaptare în acest sens îl oferă produsele destinate hotelurilor, restaurantelor și cafenelelor.
Cei care aveau deja investitori au putut apela la o extra investiție din partea lor- dacă era necesar- deoarece investitorii nu își doresc să lase startupurile să moară, în caz că aveau probleme bruște de cashflow.
Apetitul pentru investiții scade, iar investitorii se îndreaptă spre oportunități ce apar din cauza crizei îndepărtându-se în prima faza de domeniile afectate grav. A devenit foarte important că discuțiile de investiție să aibă sens în contextul actual, dat de creșterea sau schimbarea unor industrii.
În general investițiile sunt făcute mult mai prudent, sentimentul general este de "wait and see", dar în particular nu se vor pierde oportunitățile generate de criză precum telemedicina sau educația online care primesc o atenție mult mai mare acum.
Din ceea ce am monitorizat, ca număr de investiții, pe primele 5 luni din 2019, au fost anunțate aproximativ 30 de runde de investiții. Anul acesta, 2020, până acum sunt mai puțin de 20 de runde anunțate în România. Ianuarie și februarie 2020 au fost foarte similare cu cele de anul trecut. Dar în martie, aprilie și mai- luni care, de obicei, sunt foarte active- a scăzut nivelul mult; avem doar șapte vestiții anunțate pentru acest trei luni.
Oamenii prezenți în comunitățile de startupuri s-au adaptat rapid și au început să organizeze webinarii pentru a analiza schimbările și sesiuni de hackathon on-line ce răspundeau provocărilor lansate de criză (EUvsVirus, Startup Weekend Covid, Challenge Accepted CODVidHack) .
O provocare foarte mare a fost pentru organizatorii de evenimente și conferințe care au trebuit să fie amânate, existând puține așteptări că se va putea organiza ceva off line în acest an. Unele conferințe au pivotat în on line, mai ales că, nemaiavând barierele logistice, pot să aibă participanți care în mod normal nu ar fi participat la ele.
Un alt aspect important este că au apărut programele și inclusiv finanțările care să susțină ecosistemul împotriva efectelor crizei, precum programul #rebootHoReCa al grupului Metro.
În acest moment nu se manifestă așteptarea de redresare rapidă, toată lumea își dă seama că vom continua cu această situație. De aceea, abordarea a devenit mult mai pragmatică și ancorată în realitate. Chiar dacă va exista susținere externă, financiară, acestea nu vor fi îndeajuns încât să schimbe lucrurile prea mult în bine.
de Marin Vlada