ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 146
Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 95
Abonament PDF

Cum este afectat ecosistemul de startupuri de aceasta criză ?

Mircea Vădan
Managing Partner @ Activize Cofounder @ClujStartups



STARTUPS

Cu toții am asistat la modul rapid în care lucrurile se schimbă, întrucât criză generată de Covid-19 a lovit toate aspectele vieții și afacerilor, inclusiv pe zona startupurilor. În acest context de incertitudine, am realizat o radiografie a manierei cum a fost afectată zona de startupuri. Aceasta a relevat o serie de adaptări la situație, pe care le expunem în rândurile de mai jos.

Diverse studii făcute preconizează că între 20 și 40% din startupuri nu vor fi continuate din diverse motive generate de criză, fie blocaje în zona de vânzări, fie imposibilitatea de a ridica investițiile sau aceea de a nu mai fi în măsură să continue din lipsă de alte resurse sau din cauza schimbării pieței în care erau activi.

În zona de B2B, deschiderea către achiziția de diverse produse ale startupurilor din partea companiilor s-a redus mult. La nivel de business multe cheltuieli au fost puse on-hold, intrându-se practic într-o sistare a proceselor de vânzare.

Astfel, o bună parte din startupuri și-au îndreptat atenția spre a-și consolida produsul, pentru că se ține cont de ceea ce se va întâmpla în următoarea perioadă: vânzările vor fi scăzute sau își vor schimba modelul de business. Un exemplu de adaptare în acest sens îl oferă produsele destinate hotelurilor, restaurantelor și cafenelelor.

Cei care aveau deja investitori au putut apela la o extra investiție din partea lor- dacă era necesar- deoarece investitorii nu își doresc să lase startupurile să moară, în caz că aveau probleme bruște de cashflow.

Apetitul pentru investiții scade, iar investitorii se îndreaptă spre oportunități ce apar din cauza crizei îndepărtându-se în prima faza de domeniile afectate grav. A devenit foarte important că discuțiile de investiție să aibă sens în contextul actual, dat de creșterea sau schimbarea unor industrii.

În general investițiile sunt făcute mult mai prudent, sentimentul general este de "wait and see", dar în particular nu se vor pierde oportunitățile generate de criză precum telemedicina sau educația online care primesc o atenție mult mai mare acum.

Din ceea ce am monitorizat, ca număr de investiții, pe primele 5 luni din 2019, au fost anunțate aproximativ 30 de runde de investiții. Anul acesta, 2020, până acum sunt mai puțin de 20 de runde anunțate în România. Ianuarie și februarie 2020 au fost foarte similare cu cele de anul trecut. Dar în martie, aprilie și mai- luni care, de obicei, sunt foarte active- a scăzut nivelul mult; avem doar șapte vestiții anunțate pentru acest trei luni.

Oamenii prezenți în comunitățile de startupuri s-au adaptat rapid și au început să organizeze webinarii pentru a analiza schimbările și sesiuni de hackathon on-line ce răspundeau provocărilor lansate de criză (EUvsVirus, Startup Weekend Covid, Challenge Accepted CODVidHack) .

O provocare foarte mare a fost pentru organizatorii de evenimente și conferințe care au trebuit să fie amânate, existând puține așteptări că se va putea organiza ceva off line în acest an. Unele conferințe au pivotat în on line, mai ales că, nemaiavând barierele logistice, pot să aibă participanți care în mod normal nu ar fi participat la ele.

Un alt aspect important este că au apărut programele și inclusiv finanțările care să susțină ecosistemul împotriva efectelor crizei, precum programul #rebootHoReCa al grupului Metro.

În acest moment nu se manifestă așteptarea de redresare rapidă, toată lumea își dă seama că vom continua cu această situație. De aceea, abordarea a devenit mult mai pragmatică și ancorată în realitate. Chiar dacă va exista susținere externă, financiară, acestea nu vor fi îndeajuns încât să schimbe lucrurile prea mult în bine.

NUMĂRUL 145 - Microservices

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects