În era digitalizării și a tehnologiei care avansează cu pași repezi de la o zi la alta, opțiunea de remote-work a început să devină o constantă în lista de beneficii pe care angajatorii le oferă angajaților. Ce aduce cu ea această opțiune? În primul rând, trebuie să facem o mențiune asupra tipului de remote-work. Mai precis, există mai multe tipuri de ,,a lucra de acasă": unor angajați le este permis să lucreze remote o dată sau de mai multe ori pe săptămână, altora le este permis să facă acest lucru o dată sau de mai multe ori pe lună, în timp ce unora fie li se oferă libertate totală, fie vor lucra numai remote.
Conform unui studiu recent, realizat de către cei de la eJobs, 8 din 10 angajați români vor să lucreze de acasă. Mai mult decât atât, tot din același studiu aflăm că 48% dintre participanți au declarat că, de când lucrează de acasă, productivitatea lor a crescut.
Printre beneficiile pe care munca remote le poate aduce angajaților se numără:
Gestionarea mult mai bună a timpului de lucru;
Eliminarea completă a timpului pierdut în trafic;
Îmbunătățirea gradului de confort personal;
Reducerea cheltuielilor aferente transportului sau mesei de prânz;
Pe lângă cele enumerate mai sus, 32,4% dintre participanții la studiu au afirmat că munca de acasă le oferă ocazia de a petrece mai mult timp cu familia și cei dragi.
Lucrurile stau puțin diferit atunci când vorbim despre beneficiile și avantajele pe care le au angajatorii. Tipul acesta de muncă poate reduce la zero costurile operaționale și oferă posibilitatea recruiterilor de a alege dintr-o mulțime semnificativ mai mare de candidați, deoarece se elimină din start criteriul conform căruia candidatul trebuie să locuiască în orașul în care compania își are sediul.
Un alt studiu realizat de IWG, grupul din care fac parte SPACES și Regus, arată că peste 80% din angajatorii care au luat parte la studiu consideră că un spațiu de lucru flexibil ar avea un impact direct în creșterea afacerii, în maximizarea profitului și menținerea competitivității, dar și că le-ar oferi posibilitatea de a se extinde pe piețe noi, de a recruta o mai mare masă de candidați și a menține talentele în organizație. Mai mult decât atât, managerii intervievați consideră că angajații care lucrează în regim remote pot aduce economii semnificative firmei, iar utilizarea unor birouri flexibile ar scădea cu până la 10% cheltuielile anuale de management al spațiilor, mai precis costurile de administrare, echipare, decorare și costurile de mentenanță, dar bineînțeles, ar scădea și costurile cu spațiul neutilizat.
În ceea ce privește dezavantajele pe care munca de tip remote le prezintă, acestea se referă la stagnarea în carieră a angajaților, izolarea acestora față de restul echipei, micromanagement sau chiar sentimentul de burnout. De asemenea, unii angajați au raportat că problemele legate de tehnologie-IT nu se rezolvă atât de ușor pe cât s-ar rezolva la birou, iar acesta ar putea fi un impediment în desfășurarea activității lor de acasă. Un alt dezavantaj îl reprezintă posibilitatea de a fi foarte ușor distras, atunci când lucrezi remote, iar în timp acest lucru poate afecta productivitatea angajaților. Unul dintre cele mai mari dezavantaje, care nu este prea des adus în discuții, este legat de sentimentul de frustrare pe care îl au angajații care lucrează de acasă. Sentimentul acesta vine din faptul că membrii echipei din care fac parte consideră că cei care lucrează remote nu o fac la același nivel cu cei care lucrează în mod tradițional, din interiorul unui birou. Multe persoane sunt de părere că atunci când cineva lucrează de acasă, aceștia o fac pentru a face curățenie, a găti sau a rezolva diferite probleme pe care, de altfel, dacă ai fi la birou nu le-ai putea rezolva cu aceeași ușurință.
Indiferent de aria de activitate a companiei sau de tipul de management care se aplică în aceasta, putem cu ușurință concluziona că secretul în a lucra remote și a avea doar avantaje, atât pentru angajat, dar și pentru angajator, stă în comunicare și transparență de ambele părți. Dacă acestea două sunt promovate și transformate în cultură organizațională, angajații vor fi motivați și mai ales, productivi în activitatea pe care o desfășoară atunci când lucrează de acasă.
de Ovidiu Mățan