ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 85
Abonament PDF

Leadership situațional - instrumente practice

Iulia Sălăgean
Software Engineer @ Flow Traders



MANAGEMENT

De curând am aflat despre un nou tip de leadership: leadershipul situațional. Acesta este un model care pornește de la premisa că nu există un singur stil funcțional de leadership și că acesta trebuie adaptat situației în care te afli. Din prisma propriilor experiențe și valori, se întâmplă uneori ca din pozițiile de team lead/ senior developer sau pur și simplu de coleg mai experimentat, să nu recunoaștem o nevoie anume la unul dintre oamenii pe care îi coordonăm sau pe care îi învățăm/ajutăm să crească.

Scopul acestui articol este de a oferi câteva instrumente practice pentru a recunoaște diversele stadii de maturitate/ dezvoltarea profesională ale colegilor noștri și pentru a ne adapta modul de comunicare la nivelul acestora.

Dar să vedem prima dată ce presupune modelul.

Modelul

Modelul a fost dezvoltat în anul 1969 de către Paul Hersey și Ken Blanchard, pe când lucrau la cartea Management of Organizational Behaviour.

După această etapă, modelul a evoluat în câteva forme, aceea pe care o vom expune în acest articol, fiind cea susținută de Blanchard.

Modelul descrie patru stiluri de leadership și patru niveluri de dezvoltare, aplicabile în nenumărate domenii și situații. Acestea sunt:

Niveluri de dezvoltare

Pentru a înțelege de ce avem nevoie de diversele tipuri de leadership, Blanchard împarte dezvoltarea omului într-un anumit domeniu în patru niveluri diferite:

Stiluri de leadership

Corespunzătoare acestor patru niveluri de dezvoltare ale individului, Blanchard identifică patru stiluri diferite de a-l conduce și ajuta pe acesta la îndeplinirea sarcinilor.

Teoria leadershipului situațional spune că, pentru a fi eficienți ca lideri sau mentori, trebuie să putem identifica la ce nivel se află persoana pe care o ajutăm și să folosim stilul corespunzător, deoarece degeaba încurajăm o persoană care se afla la primul nivel de dezvoltare, căci aceasta nu va ști cu ce să înceapă. Persoanelor de pe acest nivel trebuie să le dam indicații exacte cu privire la ce să facă.

Instrumente practice

Cum să identificăm în ce stadiu de dezvoltare se află cel pe care vrem să îl ajutăm?

1. Analiza situației

Poate ne vom da seama despre stadiul de dezvoltare prin simpla analiză a situației: 

2. Limbajul folosit

Fiecare nivel de dezvoltare are un limbaj specific, prin care cel în cauză își exprimă nivelul, temerile și nevoile.

D1:

D2:

D3:

D4:

3. Ajustarea stilului folosit 

După ce am identificat corect nivelul de dezvoltare al echipei sau al individului, va trebui să ne ajustăm abordarea corespunzător.

Tabelul următor prezintă stilul cel mai potrivit pentru fiecare nivel de dezvoltare:

Pentru fiecare stil instrumentele folosite sunt diferite, astfel:

S1:

S2:

S3:

S4:

Concluzii

În fiecare etapă de dezvoltare, într-un anumit domeniu, avem alte nevoi. Cu cât cel care ne coordonează învățarea/sarcinile, vine în întâmpinarea acestor nevoi, cu atât procesul va fi mai de succes.

Dacă alegem abordarea potrivită pentru fiecare persoană sau echipă pe care le coordonăm, avem cele mai mari șanse să obținem rezultatele dorite, deoarece, nu doar oferim membrilor echipei suportul de care au ei nevoie, dar le oferim și încrederea necesară pentru a crește și a se dezvolta.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects