ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 9
Abonament PDF

Cine este Business Analyst-ul și de ce aș avea nevoie de unul?

Daniela Haliga
Business Analyst
@Endava



MANAGEMENT

Peste tot în lume, analiza de mediu de afaceri (business analysis) este un topic de interes care preocupă în egală măsură atât companiile cât și clienții acestora. Însă ecartul dintre teorie și realitate ne demonstrează că această practică este una tânără și că indiferent de domeniul lor de activitate, de la organizații non-guvernamentale la finanțe, bănci sau construcții, diferența dintre succes și faliment depinde de capacitatea de adaptare și schimbare la nevoile pieței, la cerințele din ce în ce mai diversificate ale consumatorilor.

Pentru a răspunde prompt și satisfăcător la nevoile clienților, companiile trebuie să definească și să recomande soluții care să aducă valoare părților interesate. Pregătirea pentru obținerea și menținerea calității serviciilor sau produselor oferite poate fi un drum care te scoate din zona de confort, te forțează să-ți lărgești ariile de cunoaștere, să-ți îmbunătățești procesele și să-ți valorifici resursele. Aprofundarea analizei de business, prin înțelegerea nevoii care stă la baza business-ului , a mediului intern și extern în care se dezvoltă business-ul, sunt cerințe esențiale care garantează reușita. Într-un mediu dinamic clienții, consumatorii, piața și investitorii nu așteaptă. A face lucrurile eficient și conform așteptărilor este o provocare la care nu toți jucătorii din piață pot răspunde în mod corespunzător.

Rolul analistului de afaceri

În acest context, în care dinamica evenimentelor ne împinge la soluții pragmatice care să aducă influențe majore asupra modului în care acționăm, cine poate să investigheze, să controleze și să antreneze lucrurile să meargă în direcția dorită? El este Business Analyst-ul. El înțelege complexitatea mediului de afaceri modern, făcând astfel diferența între succesul și eșecul unui proiect.

Și cine este mai exact acest Business Analyst (BA)? Ce face el și mai ales de ce am avea nevoie de un business analyst?

"Business Analyst-ul este un agent al schimbării" (conform Institutului International de Analiză de Business - IIBA). Mai exact, business analyst-ul investighează și identifică noile oportunități, articulând nevoia de îmbunătățire a modului în care companiile operează. Facilitează procesul de schimbare și implementare. Identifică și definește soluția care să maximizeze beneficiile și să reducă costurile. Este implicat în toate nivelurile funcționale ale companiilor și poate aduce contribuție semnificativă în procese precum definirea și implementarea strategiei sau definirea obiectivelor și cerințelor de business. Mai mult de atât, business analyst-ul acționează ca un mediator, facilitând comunicarea între departamente, între business și stakeholder-i, și chiar între diferiți stakeholder-i, asigurându-se că viziunea de business este transparentă, clar înțeleasă și transmisă corespunzător mai departe. Facilitând răspunsuri la întrebări precum:

"De ce există compania?";

"Ce produse oferă și cui se adresează?";

"Cine sunt clienții și competitorii?";

"Cum evoluează piața?";

"Ce modificări trebuie să se producă pentru a fi asigurat un loc fruntaș în piață?"

- business analyst-ul ajută companiile să înțeleagă și să aplice principiile de analiză de business care să le asigure astfel succesul.

Analiza de business văzută ca o disciplină

Într-un context mai larg, Business Analyst-ul reprezintă o disciplină și nu neapărat o persoană care contribuie la îmbunătățirea modului în care organizațiile interacționează cu piața. Companiile din Romania, în special cele ce își desfășoară activitatea în domeniul IT, au început să acorde o mai mare importanță asupra rolului unui business analyst și, ca urmare a beneficiilor aduse, să crească gradul de implicare al acestuia în dezvoltarea de proiecte. De multe ori, motivul pentru care multe idei de afaceri nu mai ajung să se concretizeze îl reprezintă barierele în comunicare, care generează cerințe ambigui, documentație incompletă sau necorespunzătoare, scop nedefinit și prin urmare un business fără o direcție clară pe termen lung. Acționând ca un negociator, business analyst-ul asigură legătura între echipe, rezolva conflictele și dacă este nevoie facilitează un compromis astfel încât proiectul să nu fie în pericol. Evidențiind punctele tari și punctele slabe, motivează echipa, ajutând-o să progreseze, să depășească obstacolele și să exceleze în finalizarea sarcinilor.

Printre obiectivele unui business analyst putem număra:

  • identificarea nevoii reale de business;
  • definirea scopului și valorii business-ului (business case);
  • analiza, planificarea și monitorizarea cerințelor;
  • luarea în considerare a alternativelor;
  • facilitarea conflictelor între departamente sau echipă în timpul dezvoltării;
  • evaluarea impactului business-ului, respectiv costurile implicate și beneficiile urmărite.

Mai mult de atât, business analyst-ul se asigură înainte de orice, că toate cele de mai sus sunt comunicate și înțelese de persoanele responsabile, facilitând procesul de transformare de la "as is" la "to be".

Business Analyst-ul rafinează procesul de dezvoltare prin extragerea, culegerea, analiza și comunicarea cerințelor de business aplicând metodologii, tehnici și practici specifice asignate colaborării, evidenței și controlului fluxului de lucru (interviu, workshop, modelarea proceselor, negociere, etc).

Business Analyst vs Project manager conflict sau parteneriat ?

Rolul de Business Analyst este deseori confundat cu cel de Project Manager. De ce am avea nevoie de un Business Analyst când există Project Manager-ul? Ambele roluri sunt necesare și dacă cei doi își unesc fortele atunci acest lucru nu poate decât să conducă la reușita proiectului și la creșterea performanței. Deși există arii comune, fiecare este responsabil de anumite sarcini și fiecare posedă o serie de calități, abilități și cunoștințe necesare îndeplinirii acelor sarcini. Dacă Project Manager-ul deține responsabilitatea globală asupra proiectului și administrează resursele (umane și tehnice) necesare realizării și finalizării lui, asigurându-se că acesta este livrat la timp și în limitele bugetului stabilit, Business Analyst-ul se asigură că scopul, obiectivele și strategia de implementare au fost bine înțelese, iar ceea ce se dezvoltă este în concordanță cu cerințele business-ului.

Ambele roluri împărtășesc scopul final, acela de a asigura succesul. Folosit în mod corespunzător însă, rolul de business analyst este unic, iar plus valoarea este evidentă atunci când acesta este implicat încă din fazele de început ale dezvoltării proiectelor. Ca rezultat, avem costuri scăzute, riscuri minimizate, calitate și performanță și cel mai important, clienți satisfăcuți.

O comunitate în plină creștere

Organizații internaționale (www.iiba.com) , comunități locale (www.codecamp.ro, www.linkedin.com/groups The BA Lounge), toate promovează importanța analizei de business și impactul unui business analyst în dezvoltarea și implementarea cu succes a proiectelor software. Numărul tinerilor talentați, pasionați și cu inițiativă care îmbrățișează cu entuziasm această profesie este din ce în ce mai mare. Dovadă stau conferințele și prezentările ce au loc pe diverse teme din domeniu, având drept scop promovarea și încurajarea dezvoltării profesionale ca și Business Analyst.

Surse: ("Business Analysis", second edition by Debra Paul, Donald Yeates and James Cadle; "The Business Analyst"s role" by Allan Kelly; www.iiba.com; www.businessanalyst.com; http://www.bridging-the-gap.com)

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects

Daniela Haliga a mai scris