Peste tot în lume, analiza de mediu de afaceri (business analysis) este un topic de interes care preocupă în egală măsură atât companiile cât și clienții acestora. Însă ecartul dintre teorie și realitate ne demonstrează că această practică este una tânără și că indiferent de domeniul lor de activitate, de la organizații non-guvernamentale la finanțe, bănci sau construcții, diferența dintre succes și faliment depinde de capacitatea de adaptare și schimbare la nevoile pieței, la cerințele din ce în ce mai diversificate ale consumatorilor.
Pentru a răspunde prompt și satisfăcător la nevoile clienților, companiile trebuie să definească și să recomande soluții care să aducă valoare părților interesate. Pregătirea pentru obținerea și menținerea calității serviciilor sau produselor oferite poate fi un drum care te scoate din zona de confort, te forțează să-ți lărgești ariile de cunoaștere, să-ți îmbunătățești procesele și să-ți valorifici resursele. Aprofundarea analizei de business, prin înțelegerea nevoii care stă la baza business-ului , a mediului intern și extern în care se dezvoltă business-ul, sunt cerințe esențiale care garantează reușita. Într-un mediu dinamic clienții, consumatorii, piața și investitorii nu așteaptă. A face lucrurile eficient și conform așteptărilor este o provocare la care nu toți jucătorii din piață pot răspunde în mod corespunzător.
În acest context, în care dinamica evenimentelor ne împinge la soluții pragmatice care să aducă influențe majore asupra modului în care acționăm, cine poate să investigheze, să controleze și să antreneze lucrurile să meargă în direcția dorită? El este Business Analyst-ul. El înțelege complexitatea mediului de afaceri modern, făcând astfel diferența între succesul și eșecul unui proiect.
Și cine este mai exact acest Business Analyst (BA)? Ce face el și mai ales de ce am avea nevoie de un business analyst?
"Business Analyst-ul este un agent al schimbării" (conform Institutului International de Analiză de Business - IIBA). Mai exact, business analyst-ul investighează și identifică noile oportunități, articulând nevoia de îmbunătățire a modului în care companiile operează. Facilitează procesul de schimbare și implementare. Identifică și definește soluția care să maximizeze beneficiile și să reducă costurile. Este implicat în toate nivelurile funcționale ale companiilor și poate aduce contribuție semnificativă în procese precum definirea și implementarea strategiei sau definirea obiectivelor și cerințelor de business. Mai mult de atât, business analyst-ul acționează ca un mediator, facilitând comunicarea între departamente, între business și stakeholder-i, și chiar între diferiți stakeholder-i, asigurându-se că viziunea de business este transparentă, clar înțeleasă și transmisă corespunzător mai departe. Facilitând răspunsuri la întrebări precum:
"De ce există compania?";
"Ce produse oferă și cui se adresează?";
"Cine sunt clienții și competitorii?";
"Cum evoluează piața?";
"Ce modificări trebuie să se producă pentru a fi asigurat un loc fruntaș în piață?"
- business analyst-ul ajută companiile să înțeleagă și să aplice principiile de analiză de business care să le asigure astfel succesul.
Într-un context mai larg, Business Analyst-ul reprezintă o disciplină și nu neapărat o persoană care contribuie la îmbunătățirea modului în care organizațiile interacționează cu piața. Companiile din Romania, în special cele ce își desfășoară activitatea în domeniul IT, au început să acorde o mai mare importanță asupra rolului unui business analyst și, ca urmare a beneficiilor aduse, să crească gradul de implicare al acestuia în dezvoltarea de proiecte. De multe ori, motivul pentru care multe idei de afaceri nu mai ajung să se concretizeze îl reprezintă barierele în comunicare, care generează cerințe ambigui, documentație incompletă sau necorespunzătoare, scop nedefinit și prin urmare un business fără o direcție clară pe termen lung. Acționând ca un negociator, business analyst-ul asigură legătura între echipe, rezolva conflictele și dacă este nevoie facilitează un compromis astfel încât proiectul să nu fie în pericol. Evidențiind punctele tari și punctele slabe, motivează echipa, ajutând-o să progreseze, să depășească obstacolele și să exceleze în finalizarea sarcinilor.
Printre obiectivele unui business analyst putem număra:
Mai mult de atât, business analyst-ul se asigură înainte de orice, că toate cele de mai sus sunt comunicate și înțelese de persoanele responsabile, facilitând procesul de transformare de la "as is" la "to be".
Business Analyst-ul rafinează procesul de dezvoltare prin extragerea, culegerea, analiza și comunicarea cerințelor de business aplicând metodologii, tehnici și practici specifice asignate colaborării, evidenței și controlului fluxului de lucru (interviu, workshop, modelarea proceselor, negociere, etc).
Rolul de Business Analyst este deseori confundat cu cel de Project Manager. De ce am avea nevoie de un Business Analyst când există Project Manager-ul? Ambele roluri sunt necesare și dacă cei doi își unesc fortele atunci acest lucru nu poate decât să conducă la reușita proiectului și la creșterea performanței. Deși există arii comune, fiecare este responsabil de anumite sarcini și fiecare posedă o serie de calități, abilități și cunoștințe necesare îndeplinirii acelor sarcini. Dacă Project Manager-ul deține responsabilitatea globală asupra proiectului și administrează resursele (umane și tehnice) necesare realizării și finalizării lui, asigurându-se că acesta este livrat la timp și în limitele bugetului stabilit, Business Analyst-ul se asigură că scopul, obiectivele și strategia de implementare au fost bine înțelese, iar ceea ce se dezvoltă este în concordanță cu cerințele business-ului.
Ambele roluri împărtășesc scopul final, acela de a asigura succesul. Folosit în mod corespunzător însă, rolul de business analyst este unic, iar plus valoarea este evidentă atunci când acesta este implicat încă din fazele de început ale dezvoltării proiectelor. Ca rezultat, avem costuri scăzute, riscuri minimizate, calitate și performanță și cel mai important, clienți satisfăcuți.
Organizații internaționale (www.iiba.com) , comunități locale (www.codecamp.ro, www.linkedin.com/groups The BA Lounge), toate promovează importanța analizei de business și impactul unui business analyst în dezvoltarea și implementarea cu succes a proiectelor software. Numărul tinerilor talentați, pasionați și cu inițiativă care îmbrățișează cu entuziasm această profesie este din ce în ce mai mare. Dovadă stau conferințele și prezentările ce au loc pe diverse teme din domeniu, având drept scop promovarea și încurajarea dezvoltării profesionale ca și Business Analyst.
Surse: ("Business Analysis", second edition by Debra Paul, Donald Yeates and James Cadle; "The Business Analyst"s role" by Allan Kelly; www.iiba.com; www.businessanalyst.com; http://www.bridging-the-gap.com)