Împreună cu câţiva colegi din echipa Cluj Startups, am făcut o căutare mai aprofundată cu scopul de a revizui informaţiile pe care le avem despre startupurile locale. Cu această ocazie, am descoperit câteva statistici care merită atenţie. Bineînţeles, există riscul de a nu lua in considerare toate startupurile. Cât despre cele închise, e foarte greu să mai găsim informaţii valide, deci trebuie să acceptăm o marjă de eroare în aceste statistici.
În ultimii cinci ani în Cluj, au fost create aproximativ 200 de aplicaţii şi platforme care pot fi încadrate la categoria startupuri locale. Am definit prin startup local, un produs ce are un cofondator sau o parte din echipă în Cluj. Aşadar, le excludem pe cele făcute în regim de outsourcing, fără un acţionariat local.
Dintre acestea aproximativ jumătate sunt încă active, în sensul în care se lucrează la ele. Peste 30 au trecut printr-un program de susţinere (pre-accelerator, incubator, accelerator) şi tot cam atâtea au primit şi finanţare de la investitori, acceleratoare sau granturi (nu toate trecute printr-un program au primit si finantare).
Într-un final doar cinci dintre ele au avut un exit, fiind achiziționate pentru tehnologie şi echipă. Un alt aspect interesant este numărul de startupuri hardware: doar 8. Ceea ce nu e surprinzător, având în vedere că avem, în general, expertiză doar în materie de software.
În articolele următoare vom mai publica şi alte statistici, dar acum să trecem la partea de prezentare a două startupuri interesante care s-au remarcat în luna septembrie.
Ţi-ai dorit vreodată să fie cineva care să facă cumpărăturile în locul tău? DeliverME îţi vine în ajutor, printr-o platformă online unde poţi alege produsele dorite dintr-un supermaket, pui o comandă pe platformă, alegi intervalul de livrare şi cineva ţi le va livra la adresa aleasă. Platforma a fost lansată în august şi are câteva zeci de comenzi pe săptămână, livrarea fiind făcută de către angajaţi ai startupului.
Cu ajutorul onboardX, aplicațiile web pot implementa ghiduri și explicații interactive într-un mod mai rapid și mai economic decât dacă ar fi dezvoltate "in-house". Aceste ghiduri pot fi personalizate și orientate către un anume grup de utilizatori, totul realizându-se direct în browser, fără a fi necesare alte configurări. Câteva exemple de site-uri unde este implementată soluția sunt: http://shopbot.business/, http://lipscore.com/ și https://www.matmatic.pl/