Domeniul automotive face parte din industriile care dezvoltă un număr semnificativ de inovații tehnologice cu impact direct asupra vieții oamenilor. Tehnologiile noi precum display-urile active, monitorizarea sănătății, accesul de la distanță și sistemele biometrice fac deja parte din proiectele marilor producători. În toate aceste inovații, componenta software este esențială. Tehnologiile self-driving și connected cars vor revoluționa într-un mod radical industria auto, dar hărțile de navigație vor rămâne la fel de relevante ca și în ziua de azi.
Deși sunt frecvent mediatizate tehnologiile futuriste din domeniul auto, hărțile de navigație folosite în mașini au un rol semnificativ, fiind responsabile pentru o bună parte din experiența din timpul condusului. Hărțile avansate ghidează eficient șoferul prin mediul din jur - mediu prin care este tot mai dificil de navigat, datorită traficului crescut și datorită factorilor distractori tot mai abundenți. Navigația modernă este dependentă de hărți în care șoferul poate să își seteze ușor destinația, dar și ruta preferată. Hărțile oferă o privire de ansamblu despre mediul în care se conduce și orientează spațial șoferul, iar acest lucru are un impact direct asupra comportamentului la volan. Când se va face trecerea progresivă către mașinile self driving, toate aceste roluri ale hărților vor deveni mai importante pentru ca pasagerii să poată controla mașina, iar confortul psihic de a ști unde te afli, încotro te îndrepți și ce se întâmplă în jur va deveni critic. Majoritatea hărților din domeniul automotive sunt neatrăgătoare și greu de utilizat, motiv pentru care mulți șoferi preferă să navigheze folosind telefonul mobil. Astfel, a apărut o nișă mult mai dinamică în a dezvolta și perfecționa hărțile și experiența de a interacționa cu ele. Deși a naviga cu telefonul în timpul condusului implică multe comportamente riscante, ca de exemplu defocalizarea atențională de la drum, oamenii se pare că preferă acest risc decât să folosească o hartă neprietenoasă. În mod evident, se pune întrebarea care sunt elementele pe care o hartă optimă ar trebui să le conțină? Indiferent de personalitatea pe care o hartă o exprimă pe baza brandingului, următoarele caracteristici pot să determine modul în care e percepută de către șofer.
Raporturile dintre elementele hărții sunt esențiale pentru comprehensibilitatea ei. Proporționarea dimensiunilor trebuie să țină cont de interacțiunea dintre elementele din hartă la toate nivelurile de zoom. Calibrarea optimă necesită un efort mare și atenție la detaliu astfel încât în final să rezulte un raport vizual echilibrat al elementelor de pe hartă.
O hartă de navigație reprezintă o colecție complexă de elemente variate care au o relevanță diferită pentru șofer. Aceste elemente trebuie afișate respectând o ordine a importanței. De exemplu, fiecare tip de drum trebuie să aibă o dimensiune care sugerează importanța sa în raport cu alte drumuri. În acest mod se face o ușoară derogare de la cum arată rețeaua de drumuri din punct de vedere geografic, dar se creează o ierarhie vizuală care ajută la identificarea elementelor de pe hartă.
O hartă ar putea să cuprindă aproape o infinitate de detalii, iar provocarea este reducerea numărului lor pentru a obține o hartă curată, dar totuși suficient de informativă. Acest lucru nu este ușor deoarece fiecare context impune alte necesități. Este necesar mult efort de cercetare și multă disciplină cognitivă pentru a selecta elementele în așa fel încât harta să nu fie prea aglomerată vizual. Se pot construi o serie de algoritmi care au rolul de a calcula zoomul la care să dispară elementele mai puțin importante.
Etichetele de pe hartă dau înțeles părții grafice. Totuși trebuie avut în vedere faptul că în contextul condusului, timpul pentru a citi etichetele este deosebit de scurt, de obicei sub două secunde. Folosirea unui font potrivit, care se adaptează bine la diferite mărimi și la diferite fonduri, este esențială pentru a crea o hartă ce se poate utiliza în condiții de siguranță.
Hărțile oferă o perspectivă mult simplificată și abstractizată a unui mediu complex. Nu se pot folosi multe pârghii în design pentru a comunica cu utilizatorul, dar contrastul dintre elemente este printre cele mai importante. Contrastele trebuie folosite inteligent în funcție de ierarhia vizuală stabilită. Spre exemplu, diferența de contrast dintre apă și pământ de pe o hartă trebuie să fie foarte mare pentru a putea fi distinse, în timp ce diferența dintre zonele de parc și cele de pădure nu este atât de relevantă, pentru că nu pune în pericol viața șoferilor.
Punctele de interes de pe o hartă de navigație se indică prin pictograme pentru a reduce volumul de text. Însă acest lucru lansează provocarea de a crea pictograme universale și ușor inteligibile, dar care să aibă și un aspect plăcut. Deoarece ele apar pe majoritatea hărților în formă cu adevărat miniaturală, obținerea unor pictograme clare și consistente ca design, în câțiva pixeli, este foarte dificilă.
La construcția hărților de navigație, trebuie să se aibă în vedere faptul că ele vor funcționa în mai multe contexte diferite. Astfel, ele se adaptează la gradul de luminozitate din mediu, dar și la diferite niveluri de zoom, fiecare cu specificul său. Fiecare grad de zoom sugerează un alt caz de utilizare, iar modul în care se randează elementele pe hartă trebuie să se adapteze.
Majoritatea hărților utilizează culori convenționale pentru formele de relief, ca de exemplu culoarea verde pentru zonele de pădure sau parcuri, respectiv culoarea albastră pentru apă. Pe lângă aceste convenții, culorile au și un rol funcțional, sprijină procesarea vizuală și oferă informații despre localizarea unor poligoane de importanță ridicată (cum ar fi zona spitalelor sau aeroporturilor). Totodată, designerii hărților de navigație trebuie să aibă în vedere faptul că diferitele elemente trebuie să se poată distinge și să fie identificabile. În același timp, hărțile trebuie să fie plăcute din punct de vedere estetic, dar și consonante cu brandingul producătorului.
Cu ultima generație de hărți automotive se va dezvolta experiența de navigare prin componente inovative precum personalizarea informațiilor prin intermediul inteligenței artificiale, introducerea de elemente 3D cu detalii și texturi pentru o localizare rapidă, precum și indicarea vizuală a elevației drumurilor. De asemenea, sistemul de navigație poate învăța din comportamentul și obiceiurile șoferului și poate personaliza ruta în funcție de preferințele acestuia. Datele de hartă pot fi folosite împreună cu senzorii mașinii pentru a asigura o mai bună calitate în ceea ce privește sistemul de croazieră, sistemul de lumini adaptive, etc. . De asemenea, mașinile pot comunica între ele și își pot actualiza în timp real informațiile de hartă și de trafic. De exemplu, dacă o mașină întâlnește un drum în lucru, sistemul de navigație al acesteia va actualiza datele de hartă, astfel încât celelalte mașini vor putea să își actualizeze ruta și să evite acel drum.
Toate aceste inovații converg în a oferi oamenilor o experiență rutieră mai sigură, mai plăcută și mai sustenabilă.
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan