În urma feedbackului pozitiv din partea publicului la articolul precedent, am fost rugat să scriu continuarea articolului
A fi inteligent la lucru înseamnă a învăța și practica integrării vieții personale și familiale în cele nouă ore de la serviciu. Îți dau câteva exemple pentru claritate.
Un exemplu inspirat din viața curentă. Am ținut recent un workshop despre organizarea Agile/Scrum a unui proiect. Ce înseamnă de fapt aceste paradigme? O grămadă de psihologie. De la cunoștințele de comunicare cu clientul, la împărțirea unui proiect în activități mici, prelucrabile și măsurabile, la retrospectiva și analiza progresului.
Ca experiment, poți "fura" părți din Agile/Scrum și implementa acasă. În fiecare weekend, ai o reuniune cu familia, partenerul și discutați 30 de minute despre un singur lucru pe care veți lucra toată săptămâna. Partenerul/copiii se simt implicați, simt că părerea lor contează. În acest proces persoanele își acordă ajutor mutual, se implică rațional și emoțional. Cât de mult crezi că strânge legăturile relației? Ți-ar fi plăcut să ai părinți care să își ia timp, să te învețe organizarea, să te ajute și să îți dea putere? Sau un partener, cu care nu doar să stai la film și popcorn, ci care chiar să fie acolo pentru tine, să te sprijine?
Un alt exemplu. Dorești să nu aduci stresul de la lucru acasă și tocmai ai fost la un training de Mindfulness. Poți face singur un experiment sau poți implica toată echipa, să faceți 30 de minute de meditație pe zi la job. Beneficiile meditației sunt fantastice, iar de pe urma lor câștigă atât compania cât și familia/partenerul. O persoană care meditează are un nivel de stres minim, se înțelege mult mai bine cu colegii, acționează calm sub presiune, ia decizii sub claritatea rațională și emoțională. Meditația a ajuns de 40 de ani în străinătate, și acum răsare și la noi, încet- încet. Când vorbesc despre meditație, îmi place să îi scot în evidență pe oamenii care trăiesc un stres zilnic mult mai puternic decât noi, și care au găsit sfântul Graal - vezi clip CNN.
Un exemplu mult mai complex este relația cu familia. Ne așteptăm ca după cele nouă ore de stres, bârfe, mecanisme de defensivă activate puternic, să devenim, la apăsarea unui buton magic, părinți buni, parteneri buni.
Prin ce proces miraculos cred oamenii că se întâmplă această transformare?! Poți totuși să lupți împotriva acestei situații. Un experiment ar fi să faci un trening pe comunicare și să îl aplici pe echipă, ca și cum ar fi familia ta. Să te observi cum te comporți, ce simți, care sunt elementele activatoare negative, când intri în stres. Să înveți și să practici gestionarea emoțiilor și gândurilor pe echipă.
Ce faci de fapt la serviciu este un mare antrenament pentru viața de acasă!
Exemplele sunt infinite și țin strict de inteligența ta emoțională și rațională. Cu cât practici mai mult, cu atât capeți mai multă încredere și mai multă velocitate. Oameni geniali au schimbat procese fundamentale în companiile lor, pornind de la acest sistem de experimentare.
Un experiment interesant și de succes au realizat cei de la WebDigital (disclaimer: nu am nici o legătură cu acea companie). Observi în citatul lui Ionuț Munteanu cuvântul magic? "Totul a început ca un proiect-pilot - un experiment".
Aceste experimente ce integrează diferitele domenii ale vieții, pentru a aduce bunăstare și mult timp liber sunt doar o parte din ceea ce descriam în articolul precedent. E nevoie de trening psihologic dacă vrei să ai o viață bogată.
Cine și ce te ajută în acest proces?
Da, mult blamații manageri și HR-iști pot aduce aceste tipuri de cursuri în compania ta. Dar există o mare problemă. Vorbim aici despre un subiect complex, nou predat în străinătate, față de care deschiderea este încă minimă în cazul majorității.
De aici, vine diferențierea. O companie care vrea să atragă talent, care vrea să te atragă pe tine, trebuie să acționeze repede și să învețe noile trenduri și să fie mult mai atentă la nevoile tale personale.
Team-buildingul la munte, pizza gratuită nu mai au valoarea de stimulent ca pe vremuri. Oamenii inteligenți peste 30 de ani vor altceva. Oamenii cu experiență, cu skilluri, oamenii de înalt nivel de care compania are nevoie nu mai sunt ușor de atras.
O tânără cu titlu de manager mă întreba tristă: "cate tipuri de psihologie trebuie să învăț ca să am o echipă și relații personale de succes"? Vestea bună este că aceeași psihologie pe care o practici la job este la fel cu cea pe care o practici acasă.
Aceleași lucruri pe care le înveți în psihologia de business, le poți aplica acasă, și invers. De exemplu, învățarea marketingul este o metodă genială de a înțelege mintea umană, iar aplicabilitatea în viața personală este ușurință de a-ți găsi prieteni noi sau chiar partenerul dorit.
Din nou, vorbim aici despre integrare. A face o acțiune într-un domeniu, care are efecte secundare în celelalte domenii ale vieții.
Un lucru fascinant la acest tip de training și schimbare de perspectivă asupra vieții este… măsurabilitatea efectelor. Vorbim aici despre posibilitatea fizică de a măsura consecințele pozitive asupra domeniilor vieții: business, comunitate, familie, viață personală. Vezi exemplul celor de la WebDigital: angajați fericiți, productivitate sporită.
Există viață bogată, există relații excelente, există timp liber. Companiile care se concentrează să ofere aceste lucruri sunt cele care atrag oameni valoroși, care se dezvoltă în continuare, care cresc rentabilitatea companiei și care rămân loiali.
Îți doresc să lucrezi într-un mediu de acest tip, în care tu și viața ta contează!
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan