ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 60
Abonament PDF

Incremental sau disruptiv?

Bálint Ákos
Trainer @ M&Co Training



DIVERSE

În lumea businessului se vorbește despre două tipuri de inovație: incrementală și disruptivă. Cu toate că inovația disruptivă este mult mai promovată, ambele sunt la fel de importante pentru companii. Mai mult decât atât, deși necesită un mod de gândire diferit, ambele tipuri de inovație se pot face în mod sistematic.

Pentru a ilustra această situație să luăm o analogie din artă: inovația incrementală corespunde operelor noi, create într-un anumit stil, iar cea disruptivă se potrivește cu inventarea unui stil complet nou. Ar fi fost păcat, dacă în fiecare stil de pictură ar exista numai un singur tablou, nu? Un singur Picasso, un singur Monet, un singur Van Gogh…

Pentru a înțelege mai bine diferența între cele două moduri de gândire, avem nevoie de un ocol / circumscriere teoretică. Acest ocol va da răspuns și la întrebarea de ce și cum se poate sistematiza inovația. Pentru că, până la urmă, aceasta este important.

Să începem cu spațiile conceptuale. Un spațiu conceptual este un stil de gândire structurat. Faimosul "box" din "think outside the box". O limbă naturală, un limbaj de programare, stiluri de muzică, teorii fizice, trenduri de modă, regulile unui joc și așa mai departe. Pentru cei cărora le plac numerele, voi dau un exemplu concret: în industria farmaceutică scopul principal constă în crearea unor moleculelor noi cu anumite proprietăți chimice dorite. Conform cunoștințelor științifice actuale, numărul candidaților potențiali este între 1023 și 1060 (dintre care un număr de 108 molecule au fost deja sintetizate). Adică acesta este spațiul conceptual al medicamentelor. Repet, după cunoștințele actuale.

Într-un spațiu conceptual putem să ne plimbăm pe potecile cunoscute sau putem căuta drumuri noi. Aceasta din urmă se numește creativitate exploratorie și corespunde inovației incrementale.

Pentru a exemplifica, să considerăm Big Data ca un spațiu conceptual. Aplicarea algoritmilor existenți pentru a rezolva o problemă concretă înseamnă "plimbare pe poteci cunoscute". Este o soluție de rutină. Algoritmii noi de prelucrare a datelor, structuri noi de stocare, clase noi de informații obținute din prelucrarea datelor, domenii noi de aplicare reprezintă inovații între granițele spațiului definit de acest concept.

Inovația disruptivă înseamnă depășirea granițelor și crearea unor spații conceptuale noi. O paradigmă nouă de prelucrare a datelor este o astfel de transformare, cum a fost, de exemplu, introducerea rețelelor neuronale. Sistemele deep learning au deschis ușa pentru posibilități noi, imposibil de realizat cu algoritmi bazați pe reguli IF-THEN. Acest tip de creativitate se numește creativitate transformațională.

Unele spații, bineînțeles, au un potențial mai bogat decât altele. Un joc de tip x și zero este atât de simplu, încăt jucătorii pot să țină minte toate mișcările posibile și să aleagă mișcarea potrivită pentru fiecare situație. Șahul este diferit. Jucătorii umani folosesc euristici pentru a analiza situațiile și pentru a alege tactici optime. Și calculatoarele sunt nevoite să facă aceasta la un anumit nivel, pentru că nici acum nu au puterea de procesare necesară pentru analizarea tuturor posibilităților. Gândiți-vă la exemplul cu medicamentele: niciun calculator nu este capabil să examineze 1060 molecule în timp util. În aceste cazuri, metoda "brute force" nu merge, așadar trebuie folosite euristici. Conform Wikipediei, un euristic este o abordare folosită pentru rezolvarea problemelor sau pentru descoperiri, care utilizează o metodă practică și empirică fără a garanta pentru caracterul său optim sau perfect, dar suficient pentru scopurile imediate.

Euristici sunt folosite peste tot și tot timpul (să ne gândim numai la forma sa fundamentală, încercarea și eroarea) într-un mod mai mult sau mai puțin conștient. În cercetările științifice fie de bază, fie aplicate, ca și în cel farmacologic mai sus amintit, sunt folosite foarte conștient. Unele startupuri și companii analizează sistematic potențialele modele de afacere. Producătorii bunurilor de larg consum dezvoltă noile generații de produse după un sistem bine pus la punct. Și acestea au fost numai câteva exemple.

Explorarea unui spațiu conceptual este relativ "simplu". Cel puțin în sensul că metodele folosite pentru exploatare pot fi mai ușor recunoscute și conștientizate, existând multe rezultate în cercetarea acestui domeniu. Inteligența artificială a beneficiat mult de pe urma acestor rezultate, cei interesați în inovație pot beneficia și ei de acestea în aceeași măsură.

Transformarea spațiului presupune altceva. Dacă în jocul x și zero întroducem și simbolul +, atunci ce se va întâmpla? Va fi un alt joc și trebuie inventate regulile lui. Cel mai probabil, acest nou joc va fi total diferit de cel inițial. Va cere alte mișcări, alte strategii, un alt mod de gândire. Pentru a intra într-un spațiu conceptual nou, trebuie să uiți totul, să faci abstracție de lucrurile familiare și să înveți să gândești într-un mod nou, diferit de cel de până atunci. Cei care învață o limbă din afara spațiului European, știu ce presupune acest lucru. Cum poți vorbi într-o limbă în care nu există verbele "a fi" și "a avea" (ca în turcă, de exemplu)? Euristicile de explorare nu te ajută, pentru că transformarea necesită un alt mod de gândire. Da, trebuie să gândești "outside the box".

Numai că nu există "outside the box". În afara cutiei sunt alte cutii. Diferite. În loc să încerci a ieși din cutie, este mai folositoare căutarea în mod conștient a acestor cutii diferite. Exact aceasta propune Alan Iny și Luc de Brabandere în cartea lor, Thinking in New Boxes. În carte sunt descrise exerciții de gândire concrete care ajută la schimbarea perspectivei. Cel mai ilustru exemplu al autorilor de mai sus este firma BIC. La început, BIC fabrica numai stilouri de unică folosință. Produsul nou însemna pe atunci stilouri în diferite culori, design, formă, mărime, cu mai multe mine, etc. . Până când cineva a venit cu sugestia ca să se fabrice nu numai stilouri dar și... să zicem, brichete. Adică din producător de stilouri de unică folosință firma a devenit producător de obiecte din plastic de unică folosință - o cutie mult mai largă și cu mai multe posibilități.

Metoda lor se concentrează mai mult pe strategii de afaceri, însă euristicile de modificare sunt folosite și în inteligență artificială. Dar, în mod general, cercetările psihologice au identificat așa-numitele șabloane creative. Literatura de specialitate cunoaște mai multe astfel de șabloane, ca micșorare, mărire, inversare și altele. Există însă un pachet special, destinat firmelor care doresc să inoveze. Pachetul se numește metoda Systematic Inventive Thinking (SIT). Poate sunt și alte metode de acest fel - vorbim despre SIT, deoarece în aplicarea acestei metode am experiență. Metoda conține cinci șabloane împreună cu "manualul de utilizare" (procesul de inovare). Cele cinci șabloane, numite "Thinking Tools", sunt euristici de transformare a spațiului conceptual sau de schimbare a perspectivei - cine cum dorește. De altfel, vorbind despre inteligență artificială, operațiile utilizate în algoritme genetice (crossover și mutație) pot fi descrise tot cu șabloane creative.

În acest articol, am vrut să evidențiez că inovația se poate face în mod sistematic. În loc de blue sky thinking, trebuie cunoscut foarte bine domeniul de activitate și trebuie folosite euristici. În același timp nu trebuie uitat faptul că un euristic nu înlocuiește imaginația. Pentru creativitate, avem nevoie de ambele.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects