ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 58
Abonament PDF

Automotive ENET Interface Broadcast

Flaviu Nistor
Hardware Development Engineer @ Continental Sibiu



Dan Colceriu
Hardware Development Engineer @ Continental Sibiu



PROGRAMARE

A trecut deja ceva vreme de la lansarea ideii că e timpul pentru Ethernet in Automotive. În toată această perioadă, metodele s-au îmbunătățit, modelele de implementare s-au desăvârșit și ideea poate fi aplicată. De aceea, pentru a vă face o impresie cât mai bună, detaliile prezentate în rândurile următoare sunt sugestive în acest sens.

În ziua de astăzi o mașină din gama de top, conține puțin peste 100 de ECU-uri și vă puteți imagina că partea de software depășește pragul de GBytes. Așadar, o rețea funcțională care să confere încredere deplină nu este o chestiune numai de dorit dar este chiar obligatorie. Practic, industria automotive a dezvoltat în fiecare moment soluții menite să-i asigure nevoile, pe baza diverselor tehnologii ca: LIN (Local Interconnection Network), CAN (Control Area Network), FlexRay … MOST (Media-Oriented System Transport). Fiecare dintre acestea au fost și sunt în continuare foarte bune dar niciuna dintre variante nu oferă o opțiune comună pentru interconectare din moment ce sunt bazate pe protocoale de comunicație specifice. Mai mult decât atât, nu există un model cu nivele multiple care să ofere utilitatea de a crea o rețea cu posibilități de comutare. Dar Ethernetul (ENET) poate oferi acest lucru.

În contrast cu soluțiile deja existente, ENET-ul vine cu această flexibilitate a nivelelor care merge de la nivelul aplicației unde alegerile de software pot fi multiple, refolosirea și interschimbarea pe aceleași nivele de protocol, viteze diferite pe nivele, până la faptul că adăugarea unui nou participant la rețea nu va duce la perturbarea tuturor celor conectați și limitarea benzii de comunicație, ci doar a acelui participant la care se face conexiunea în mod direct. De asemenea, veți beneficia de un mediu capabil să treacă testele de emisie și imunitate până la reducerea de costuri și disponibilitatea de noi funcționalități.

Însă a nu se înțelege că se poate beneficia de toate aceste avantaje aduse de implementarea ENET-ului în arhitectura unei mașini prin simpla lui înglobare, fără a avea o interfață de comunicare Ethernet PHY (ENET PHY), care este una dintre componentele cheie a nivelului fizic. Modulul de ENET (integrat ca periferic în arhitectura unui microcontroller) nu este îndeajuns pentru ca un NODE_A să trimită date către un NODE_B al rețelei Ethernet. Ca parte a nivelului fizic, fiecare nod (modul de ENET) are nevoie de un ENET PHY ce are grija să-l interconecteze. înseamnă că acesta va întruni toate cerințele legate de modulația semnalelor. Interesant de menționat este că mai multe PHY-uri (pana la 32) pot fi conectate la un modul de ENET.

Actualmente există mai multe soluții pentru interfețele de ENET PHY, dar toți furnizorii folosesc o interfață standard de semnale pentru a crea posibilitatea de interconectare între PHY și modulul de bază. Această interfață standard se numește Media Independent Interface (MII) și este folosită pentru a lega nivelul de MAC (Media Access Control) al unui modul ENET cu PHY-ul aferent.

Semnalele unei interfețe MII sunt prezentate în figura de mai jos:

MII conține 18 pini în două grupuri diferite:

Într-un switch, router sau PC, PHY-ul folosit este de tipul 10/100BASE-TX pentru legătura între modulul ENET gazdă și o mufă de tip RJ45. Pe de o parte, dacă ne gândim la o schemă bloc, PHY-ul este conectat prin interfața MII la gazdă, iar în cealaltă parte are 4 pini conectați la mufa de tip RJ45. Adică două perechi de fire diferențiale care transmit date pe cablul UTP. Se transmit 100Mbits/s pe fiecare dintre perechile răsucite, la viteza de 125MBaud unidirecțional folosind Block Coding (4B5B) si MLT-3 (Multi Level Transmit pe trei nivele).

Cablurile de tip UTP Cat-x au 4 perechi de fire răsucite. În total sunt 8 fire din care sunt folosite 4 pentru transmisia de date de către 10/100BASE-TX ENET PHY's. Din perspectiva domeniului automotive, aceasta înseamnă costuri mari, emisii EMI și poate cel mai important … un punct de îmbunătățire. De aceea, a fost dezvoltat PHY-ul de tip BroadR-Reach. Cea mai mare inovare ar fi faptul că BroadR-Reach PHY are nevoie de doar o pereche de fire răsucite și este totuși full-duplex. Este așadar o soluție mai ieftină ce reduce costurile pentru cablare din moment ce cablul de tip CAT-x nu este necesar. Modularea semnalelor folosită în acest caz ajută la mai mult decât satisfacerea standardelor de automotive în ceea ce privește zgomotul și nivelul de jitter, fiind astfel o variantă perfectă pentru înlocuirea 100BASE-TX în automotive.

BroadR-Reach este dezvoltat și promovat de către OPEN Alliance SIG (One-Pair Ether-Net Alliance Special Interest Group) sub standardul IEEE 802.3 pentru 100BASE-T1 [3].

Așa cum deja am menționat, datele sunt transmise pe o singură pereche de fire de cupru folosind Physical Coding Sublayer (PCS) și 3 bits per simbol - PAM3 (Pulse-amplitude Modulation pe trei nivele). Suportă doar formatul de comunicare full duplex, transmițând date în ambele direcții simultan. Perechea de fire răsucite trebuie să suporte 100Mbps, pentru o lungime de maxim 25m. Datele sunt transmise cu 66Mbaud bidirecțional. Nu are nevoie de un conector specific.

O mențiune importantă este faptul că pentru o conexiune de tipul BroadR-Reach între două PHY-uri, unul trebuie configurat ca master și celălalt ca slave. Când facem referire la un nod, acesta poate fi un microcontroller, un PC sau portul unui switch sau router. Dacă PHY-ul conectat la microcontroller (pe interfața MII) este de tip master atunci portul de la switchul/routerul cu care este în legătură trebuie configurat ca slave. În comparație cu PHY-urile de tip 100BASE-TX, aceasta este o diferență importantă.

Practic, transceiverul fizic constă într-un cip integrat de tip CMOS ce poate fi găsit la Broadcom ca BCM89810, pentru un singur port de comunicație sau de la NXP ca si TJA1100.

Ca exemplu de utilizare, în faza de dezvoltare a fost necesară conectarea modulului de ENET (de la microcontroller) într-o rețea de test, folosind un router. Mai multe noduri au fost conectate pentru a comunica pe TCP/IPV4. Numai un singur nod a folosit BroadR-Reach PHY care nu poate fi direct conectat la 10/100BASE-TX PHY. Vă amintiți că interfața fizică de 100BASE-TX folosește două perechi răsucite unidirecționale în timp ce BroadR-Reach folosește o pereche răsucita bidirecțională. Problema a fost rezolvată utilizând un media convertor (în acest caz de tip Easy CON Converter care poate fi configurat ca master sau slave) care să lege PHY-ul BroadR-Reach la PHY-ul 10/100BASE-TX (ce poate fi un alt nod, switch sau router).

Astfel, dintre toate cele prezentate aici, avantajul clar al compatibilității software-ului, ușurința în implementare și eficiența costurilor îl recomandă drept cea mai bună soluție existentă în acest moment.

Referințe:

  1. In-Vehicle Networking Solutions

  2. NXP internal documentation

  3. www.opensig.org

  4. https://www.broadcom.com/collateral/pb/89810-PB00-R.pdf

În aceeaşi ediţie ... (58)

▼ TOATE ARTICOLELE ▼

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects