ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 56
Abonament PDF

Mitul serendipităţii

Bálint Ákos
Trainer @ M&Co Training



DIVERSE

Ideea potrivit căreia norocul are un rol definitor în domeniul inovaţiei este destul de răspândită. Site-uri diferite ne oferă numeroase exemple de inovații semnificative despre care se afirmă că au luat naştere datorită unor circumstanţe întâmplătoare. Însă eu am altă părere. Pe scurt: serendipitate nu există. Da, știu… este o afirmație curajoasă.

Totul depinde de felul în care definim serendipitatea. Fără a intra în discuții semantice, ceea ce doresc să subliniez este faptul că norocul are un rol şi o importanță mult mai redusă în acest domeniu decât se crede în general.

Să luăm ca exemplu unul dintre cele mai faimoase descoperiri considerate a fi întâmplătoare: cazul lui Alexander Fleming, privind descoperirea antibioticelor. Asistentul lui, Meril Pryce, a lăsat întâmplător deschis un vas Petri, iar populaţia de bacterii din vas a fost distrusă de sporii de Penicillium prezenți în aerul încăperii. În acest caz, "întâmplător" înseamnă fără un scop anticipat. Este aceasta serendipitate sau nu?

Eu sunt absolut sigur că nu aceasta a fost singura colonie microbiană distrusă de mucegai de-a lungul istoriei in domeniul cercetării. Mulți oameni au fost deranjați de acest mic incident, dar numai Fleming (și poate alți câțiva cercetători care nu au fost suficient de vocali pentru a fi ascultați și remarcați) a fost capabil să tragă concluziile necesare și a putut crea antibiotice. De ce?

"Cu umorul său aspru i-a reproșat lui Pryce faptul că l-a obligat să refacă o întreagă procedură din munca realizată și, în timp ce vorbea, a luat mai multe culturi vechi și le- a îndepărtat capacele. Mai multe dintre culturi au fost contaminate cu mucegai. - Un eveniment deloc neobișnuit "

Eu cred că răspunsul la această întrebare relevă caracterul oamenilor creativi. Dintre multele calități ale acestor persoane aș remarca câteva: flexibilitate, curiozitate și perseverență.

Alți cercetători pur și simplu au aruncat conținutul vasului când au găsit mucegai înăuntru lor… dar Fleming nu. El a fost curios și a vrut să înțeleagă ce s-a întâmplat de fapt. A urmat noua direcția de cercetare, creată în urma noilor circumstanțe. Cu alte cuvinte, un eveniment obișnuit a întâlnit o personalitate neobișnuită.

"Ceea ce m-a frapat, era că el nu s-a rezumat doar la a observa, ci a acționat imediat. Foarte mulți oameni observă un fenomen, simt că observația lor ar putea fi relevantă, dar nu avansează la următoarea etapă ci rămân la stadiul de observație, după care uită de evenimentul surprins. Îmi amintesc de un alt incident, tot din timpul când lucram împreună. Una dintre culturi nu a avut succes, nu a fost o reușită și mi-a zis să fiu sigur că învăț tot ce se poate învăța *din greșelile comise. Asta l-a caracterizat, atitudinea lui față de viață" (Profesorul Merlin Pryce despre Flemming)*.

"Fleming a pus vasul Petri la o parte. Dorea să-l păstreze pentru tot restul vieții ca o comoară prețioasă. L-a arătat unuia dintre colegi: "Uităt-te la el", a spus, "este interesant - îmi plac lucrurile astea, poate că odată va fi important." Colegul respectiv s-a uitat la vas și i l-a înapoiat politicos, spunându-i : "Da, foarte interesant."

Pe de altă parte, psihologii au ceva de spus și despre procesul creativ. În anul 1926, Graham Wallas a introdus un model care a fost acceptat de specialiști. Conform acestui model, procesul are patru etape.

Bineînțeles, aceste patru etape nu sunt izolate unele de altele , ci sunt în relații strânse. O ordine, o succesiune strictă nu există între aceste etape, mintea face salturi de la o etapa la alta în mod continuu. Elaborarea și testarea contribuie la înțelegere, înțelegerea la pregătire, informațiile noi la testare și așa mai departe (cu toate că nu se poate testa o idee care încă nu există).

Altfel spus, o mare parte a muncii de creație este realizată de subconștient, în timpul incubării. Ne hrănim mintea inconștientă cu tot felul de informații și aici sunt create perpetuu și neobosit asociații noi între ele. Foarte important este că, spre deosebire de mintea conștientă, aici informația nu este etichetată ca fiind "relevant" sau "irelevant". Subconștientul se joacă cu tot ce are la îndemână și produce nenumărate combinații. Majoritatea acestor combinații vor fi inutile, lipsite de interes sau convenționale dar există șansa că vor apărea și câteva perle adevărate.

"Fleming mult timp a căutat o substanță care să fie capabilă să ucidă agenții patogeni fără să dăuneze celulelor pacientului."

Odată am avut și eu o asemenea experiență. Aveam sarcina de a crea un sistem de îndemnizații pentru firma la care lucram. Am citit o multitudine de articole despre bazele psihologice și despre cum fac alte firme, m-am uitat la materiale video legate de bune practici în acest domeniu, am căutat studii în acest domeniu. Nu trebuia să inventez roata, ci numai să aleg elementele care ar funcționa și în cazul nostru și să organizez totul într-un sistem coerent. Pare o treabă ușoară, dar eu m-am zbătut câteva săptămâni pentru a ajunge la un rezultat. Bineînțeles, aceasta nu înseamnă că 24/7 am lucrat numai la asta. Am avut treburile mele, câteodată m-am întors la această temă, încercam să-mi notez câte ceva pe hârtie, dar tot nu s-a conturat nimic. Apoi la un sfârșit de săptămână trebuia să conduc mai multe ore în șir și dintr-o dată am observat că se întâmplă ceva în mintea mea în legătură cu sistemul sus numit. Mi-e dificil să descriu mai bine această stare. A fost o stare schizoidă: parcă o parte din mintea mea a stat și a observat ce face partea cealaltă. Pur și simplu "vedeam" cum cad piesele de puzzle la locul lor, aparent fără efort. Când am sosit la destinație, trebuia doar să-mi notez și să mai cizelez puțin ideea și era gata. A fost un episod uimitor și puțin chiar înfricoșător. Aș dori să evidențiez importanța contextului și a circumstanțelor în care am ajuns la un rezultat . Fără a intra în detalii, activitățile semi-automate, cum ar fi conducerea unui autovehicul (nu în oraș), alergarea, dușul, ajută creativitatea.

Cum se regăsește acest aspect în practică?

Biroul firmei Prezi ilustrează cel mai frumos importanța contextului și a ambianței în procesul creației. Mediul înconjurător este organizat în așa fel încât să-i inspire pe angajați, iar angajații, la rândul lor sunt încurajați să construiască așa numite cabine de curiozități (Cabinets of Curiosities) din obiecte care sunt semnificative pentru ei dintr-un motiv sau altul. "Obiecte care fac să-ți vină ceva în minte.", zicea într-un interviu unul dintre fondatori, Szabolcs Somlai-Fischer. În timp ce birourile firmei Google sunt terenuri mari de joc, a mai adăugat, cele a lui Prezi au rolul de a-i inspira pe cei care lucrează acolo. Succesul firmei confirmă această așteptare.

Mai există și fenomenul bine cunoscut al "blocajului mental" atunci când trebuie să rezolvi o sarcină, dar nu îți vine nici o idee. Cel mai bun lucru pe care poți să-l faci în astfel de situații este să pui problema la o parte pentru un timp (etapa de incubație), să te angajezi în alte activități sau să lași loc altor preocupări, iar atunci când revii la problema inițială, dintr-o dată, parcă totul începe să meargă de la sine, mult mai ușor. Explicația este cea de mai sus.

Așadar, privind creativitatea din această perspectivă, pe bună dreptate putem să ne întrebăm: este valabil mitul serendipitățiit? Evenimentul "norocos" este doar un eveniment, ca orice altul. Rezultatul se datorează persoanei implicate. Dacă eşti suficient de curios şi devotat pentru un ţel, vei avea parte de multe evenimente de acest fel.

În aceeaşi ediţie ... (56)

▼ TOATE ARTICOLELE ▼

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects