Acum câțiva ani, am participat la un team building în care a trebuit să tragem un camion de pompieri cu ajutorul unor frânghii. Aveam mai multe frânghii la dispoziție, așa că, împreună cu echipa mea, am hotărât să folosim două frânghii și să le legăm de partea din față a camionului, sub semnalizatoare, în unghi de 45 de grade, astfel:
Și am tras, și camionul abia se clintea, și am tras… Trăgeam în două direcții cât de tare puteam, iar camionul abia se mișca.
Apoi ne-am gândit: cum putem face altfel? Am legat frânghia de partea din față în centru, și am decis să tragem cu toții într-o singură direcție. Văzându-ne, facilitatorul team buildingului ne-a sfătuit să avem pe cineva în camion cu piciorul pe frână.
Și a avut dreptate: când am tras cu toții într-o singură direcție, camionul a prins viteză și a trebuit să folosim frâna!
Acest exercițiu arată puterea și viteza pe care o poate atinge o companie când toată lumea este aliniată și trage într-o singură direcție.
Putem ajunge la această aliniere în echipă și în companie cu ajutorul metodei OKR (Objectives and Key Results sau Obiective și Rezultate-Cheie). OKR este un set obiective şi rezultate cheie măsurabile pe care ni le stabilim trimestrial. Pornind de la misiunea și viziunea companiei, definim care sunt prioritățile și zonele de importanță la nivel de companie, departament și echipă.
Iată un set de exemple de OKR pentru o companie:
O: Creșterea nivelului veniturilor recurente până la finalul Q1 2017
KR1: Creșterea procentului veniturilor recurente din abonamente lunare la 85%
KR2: Creșterea abonamentului mediu lunar la 300 EUR / utilizator
KR3: Scăderea numărului de dezabonări \< 5%
În majoritatea cazurilor, definirea viziunii este ușor de realizat; însă execuția ei în toată compania este cea care face diferența.
OKR există tocmai pentru a crea aliniere și pentru a stabili viteza cu care creștem. Obiectivul este să ne asigurăm că toată lumea trage în aceeași direcție, lucrează cu priorități clare, într-un ritm constant.
Pornind de la exemplul de OKR pentru companie, să definim un set de obiective și rezultate-cheie pentru echipa noastră de produs:
O: Lansarea unui nou program de engagement, pentru încurajarea reînnoirii abonamentelor
KR1: Identificarea top 50 Power Users și a comportamentului lor, până la finalul ianuarie 2017
KR2: Interviuri cu 100 de clienți care au reînnoit abonamentele pentru a analiza motivele lor, și 100 de clienți care nu au reînnoit, până la sfârșitul lui februarie 2017
KR3: Realizarea a trei teste A/B cu diferite mesaje de engagement .
Vedem că echipa de produs are nevoie și de alte resurse pentru îndeplinirea acestui obiectiv: avem nevoie de informații de la echipa de suport, de programatori pentru implementarea testelor A/B, de ajutor de la echipa de analiză a datelor pentru a identifica Power Users, de input de la echipa de marketing pentru realizarea interviurilor.
Pentru a analiza toate legăturile cu celelalte echipe, haideți să folosim un proces în patru pași:
1.Facem o listă cu echipele sau persoanele pe care trebuie să le aliniem la setul de OKR (de obicei, 3-10):
Echipe / persoane de care depindem:
Echipe / persoane care depind de noi:
2.Validăm lista cu managerul nostru, în acest caz cu Matei, CPO (Chief Product Officer) . 3.Prezentăm setul nostru OKR fiecărei persoane de pe listă; validăm obiectivele, rezultatele-cheie și ce trebuie făcut, printr-o scurtă conversație (față în față sau remote, dar niciodată doar prin email). În timpul conversației, verificăm dacă setul nostru de OKR este aliniat și dacă avem nevoie de un set OKR comun (un singur OKR pentru 2 echipe).
4.Ajustăm setul OKR pe baza conversației și iterăm. Dacă un Obiectiv sau Rezultat-Cheie depinde de o altă echipă cu priorități diferite pentru acest trimestru, trebuie să găsim o altă variantă sau să amânăm setul OKR.
Acest proces a fost dezvoltat de Felipe Castro, consultant OKR la Lean Performance și poate fi descărcat de pe site-ul: http://leanperformance.com/en/okr-resources/
Pentru a începe, îți recomand să definești un singur set de OKR la nivel de companie sau la nivel de echipă și să organizezi întâlnirile pornind de la acest set:
Luni dimineața: întâlnire de planificare pentru toată săptămâna, în care ne asigurăm că toată lumea știe obiectivele și cădem de acord care sunt sarcinile de îndeplinit pe parcursul săptămânii.
Rezumat zilnic: fiecare expune într-o întâlnire standup de 15 minute, care este progresul și ce obstacole a întâlnit.
Începe chiar acum! Scrie-mi un email și îți voi trimite un template pentru primele seturi de OKR. Este momentul ca toți din echipa ta să tragă într-o singură direcție.
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Laura Sima