În ultima vreme, trendul crescător al dezvoltării de produse a devenit o realitate de necontestat care poate reprezenta o provocare pentru modelele de business ale firmelor existente. Și nu doar o provocare pentru business ci și ca o amenințare pentru atragerea angajaților buni, care caută să fie implicați direct în procesul de dezvoltare, nu doar în calitate de programatori care scriu cod.
Este posibil să avem de-a face cu un fenomen dual, care depinde de punctul de vedere al privitorului. Adevărul este că noi, ca industrie de IT ar trebui să evoluăm spre modele mai bune, adecvate la schimbările din mediul de business cât și din piața de resurse umane.
Brené Brown afirmă în discursul The power of vulnerability că "Vulnerabilitatea este locul în care se naște inovația, creativitatea și schimbarea" (Vulnerability is the birthplace of innovation, creativity and change.). Pe bună dreptate, ne apropiem de un punct vulnerabil, previzibil și conștientizat de către toți. Dilema noastră rămâne legată de momentul potrivit pentru a începe să acționăm, iar răspunsul la aceasta este că trebuia să fi început deja acțiunile în această direcție.
Bineînțeles că beneficiile sunt pe termen lung, iar riscul este pe măsură, însă există și câteva efecte pe termen scurt care nu sunt deloc de neglijat: cele legate de poziționarea companiei ca angajator pe piața locală, precum și aspecte legate de resursele umane. Mai exact, trendul în creștere al dezvoltării de produse face ca potențialii angajați să ia în calcul portofoliul companiei în ce privește produsele avute în vizor, potențialul de a-și dezvolta abilități de produs în cadrul acesteia, precum și de a contribui cu mai mult decât programare.
Cu siguranță că vor fi întotdeauna programatori care își doresc să lucreze pentru clienți, însă o problemă va fi în a găsi și a menține acei 10-20% dintre angajați care se remarcă prin nivelul de contribuție creativă, implicare în proiecte și proactivitatea de a veni cu soluții out-of-the-box. Acești angajați au o predilecție în a lucra pe produse software, mai degrabă decât în outsourcing.
Pe lângă lucrul pe produse, o altă perspectivă este angrenarea în evenimentele legate de produse software și startupuri. Sprijinirea inovației și a antreprenoriatului local nu dăunează companiilor existente ci dimpotrivă, le poziționează în comunitate ca susținători ai ecosistemului și pot capitaliza pe trendul existent, făcându-i mai atractivi.
Unul dintre evenimentele locale care promovează un mod de gândire antreprenorial este Startup Weekend Cluj. Timp de trei zile, profesioniști din diverse domenii își dau întâlnire pentru a pune bazele unor afaceri. Oameni care au idei și care își doresc să schimbe sau să îmbunătățească modul în care funcționează anumite sisteme, vin ca să învețe și să facă primii pași în această direcție.
În fiecare an, alături de liber profesioniști, o parte dintre participanți o constituie angajații unor companii IT din Cluj. Fie că este vorba despre a-și încuraja oamenii să exploreze idei și concepte noi sau despre a-i pune în legătură cu antreprenori și experți din industrie, companiile au început să conștientizeze valoarea practică pe care aceste evenimente o oferă.
Pe lângă un mediu propice care favorizează creativitatea și oferă susținerea necesară celor care se află la început de drum, Startup Weekend este de fapt o comunitate. La 10 ani de la primul eveniment, în acest moment există 884 proiecte marca Startup Weekend, în 630 de orașe din 111 țări. În acest răstimp, peste 1000 de companii noi au fost create, iar alte mii de oameni au învățat despre antreprenoriat în mod direct.
Un alt avantaj pentru companiile care se implică în astfel de evenimente este posibilitatea de a intra în contact cu potențiali angajați. Sunt multe exemple în care fondatori de startupuri au fost angajați de către firme pe poziții de project sau team mananger sau ca manageri de produs. Telenav este un exemplu de această practică, având mai mulți angajați care au venit din lumea startupurilor, unde au acumulat experiență de produs și de management.
Evenimentele de tipul Startup Weekend oferă o serie de avantaje, de exemplu posibilitatea de a testa o idee de produs, de a investi în dezvoltarea angajaților pe plan profesional, sau de a găsi indirect talente noi care să dezvolte produse în interiorul companiei.
Următorul eveniment Startup Weekend Cluj va avea loc în 17-19 martie, iar biletele se găsesc pe pagina bit.ly/swcluj2017tickets. Mai multe informații găsiți pe pagina de Facebook /swcluj a comunității.
Nota Redacției
Cititorii Today Software Magazine primesc un discount de 25% la achiziționarea unui bilet la Startup Weekend Cluj. Codul pentru reducere este: tsm4swcluj
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Laura Sima