ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 147
Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 52
Abonament PDF

Cum să transformăm provocările din comunicare în avantaje

Iulia Sălăgean
Software Engineer @ Flow Traders



MANAGEMENT

Când mi-am început cariera ca software developer, nu mi-am imaginat ce rol important pot juca adaptabilitatea și aptitudinile sociale în atingerea cu succes a obiectivelor unui proiect. În zilele acelea de la început, credeam că orice e fie alb, fie negru, că aptitudinile analitice și cele de rezolvare a problemelor vor fi atuurile mele cele mai mari, că întotdeauna comunicarea va fi concisă și directă. Realitatea mi-a arătat o altă poveste.

Am intrat în echipa Flow Traders în 2011 și imediat m-am trezit lucrând cu o multitudine de oameni, din toate domeniile, nu doar cu calculatorul din fața mea. Nu am crezut că va trebui să vând o soluție nimănui, sau că va trebui să explic arhitectura unui proiect mare unei persoane non tehnice. Acestea au fost aptitudini noi pe care trebuia să le învăț. În acest articol voi împărtăși experiența mea de a lucra la o companie unde diversitatea e la ea acasă - locul perfect să îmi pot dezvolta aptitudinile de comunicare și să învăț valoarea diferențelor dintre oameni.

O cultură a diversității

Flow Traders este una dintre companiile importante de trading ce contribuie la stimularea lichidității pe cele mai mari burse ale lumii.

Flow Traders este o companie cu birouri în diferite locuri în jurul lumii. Acesta este unul dintre factorii care cauzează o diversitate remarcabilă - oameni din diferite domenii, cu experiență și așteptări diferite, culturi diferite și fusuri orare diferite. Îmi place că mă pot bucura de această diversitate în fiecare zi, lucrând direct cu diverse departamente și birouri. E un mediu de lucru creativ, în același timp plin de provocări deoarece multă diversitate poate cauza neînțelegeri.

Comunicare clară

La fel ca marea majoritate a inginerilor, am tendința să folosesc propoziții scurte pentru a comunica date și soluții. Această atitudine concisă funcționează foarte bine cu alți ingineri, dar când am început să lucrez cu oameni din alte domenii și cu alt fel de experiențe am întâmpinat dificultăți. Am învățat repede că oamenii diferiți au nevoi diferite când vine vorba de comunicare și că foarte ușor putem ajunge la neînțelegeri dacă suntem prea concentrați pe propriile țeluri, așteptări și viziuni. Uneori oamenii au nevoie să audă o poveste, să vadă multe exemple, sau să audă exact aceleași date expuse în feluri variate înainte de a li se clarifica anumite concepte. Aceasta nu înseamnă că întotdeauna e nevoie de povești lungi, dar verific de fiecare dată dacă ceea ce vreau să exprim este înțeles și că eu înțeleg ceea ce interlocutorul meu îmi spune.

Înțelegere și respect

Fiecare dintre noi are un rol în companie: eu sunt programator deoarece văd soluții, un trader este trader deoarece vede oportunități, un manager este acolo să păstreze ambele viziuni aliniate și să ne ajute să atingem țelul comun. Fiecare dintre noi are propriul rol, cu toții suntem diferiți, dar trebuie să lucrăm împreună. Din punctul meu de vedere, cred că o colaborare apropiată cu colegii din alte departamente și din alte locații poate ajuta la găsirea unor soluții mai bune și la dobândirea mai multor cunoștințe de business.

De exemplu, un coleg care lucrează pe suport poate pune multe întrebări despre o aplicație pe care eu o construiesc, și s-ar putea ca deja să fi dat aceleași explicații de o mulțime de ori altor colegi. Înțeleg că un inginer care lucrează pe suport are propriile nevoi, unice. Pentru ca ei să poată să răspundă la întrebările pe care la rândul lor le primesc, ei trebuie să se simtă încrezători în cunoștințele lor despre aplicație și să știe exact cum funcționează aplicația în diverse cazuri. Am învățat să îmi acord timpul necesar să evaluez cum pot să vin în întâmpinarea nevoilor lor, răspunzând întrebărilor cât mai repede în procesul de dezvoltare a aplicației pentru a-mi face si mie munca mai ușoară pe viitor.

Să luăm o situație diferită. Dacă lucrăm în strânsă colaborare cu colegii aflați într-un birou din altă parte a lumii, de obicei ei vor fi disponibili la sfârșitul programului de lucru, poate după ora 3 PM. S-ar putea ca ei să aibă nevoie de ajutor pentru a-și da seama de o anumită problemă ce o au cu o aplicație dezvoltată de noi și eu s-ar putea să am nevoie de ajutorul lor să găsesc problema. Pentru a profita la maxim de suprapunerile de program, putem să ne organizăm taskurile zilnice în așa fel încât să ne putem concentra pe acest gen de sarcini spre sfârșitul programului. Am putea lua în considerare chiar să schimbăm pentru câteva zile intervalul în care suntem la birou. Acest fel de schimbări pot fi văzute și ca o interferare în viața personală, dar eu cred că poate fi văzut și ca un avantaj; acela de a avea flexibilitatea de a face schimbări pentru un interval de timp limitat.

O noua perspectivă

Înțelegerea motivelor pentru care fiecare acționăm în felul nostru e importantă când lucrăm împreună cu oameni diferiți. Găsesc că e eficient să vezi lucrurile dintr-o perspectivă diferită, să vezi dincolo de punctul de vedere al unui inginer, care are soluțiile în buzunar și să iei în considerare nevoile pe care utilizatorii finali le au. Aplicațiile dezvoltate de obicei vor satisface nevoi diverse. Probabil că datele furnizate de o aplicație vor fi folosite și de către persoane non tehnice, dar în acelasi timp folosite de o altă aplicație. Ca developeri, trebuie să înțelegem nevoile și cerințele fiecărui utilizator, aceasta include și o persoană non tehnică ce va vedea informațiile prin intermediul unei interfețe web, dar și alte aplicații ce vor lua datele.

De câte ori încep un proiect nou, petrec timp lângă persoanele relevante, pentru a vedea de unde vine nevoia acestui proiect, cum folosesc ei informațiile pe care o aplicație le pune la dispoziție. Acest timp mă ajută să înțeleg problemele cu care se confruntă zi de zi, iar aceasta e folositor când propui o soluție. De exemplu, dacă stau alături de un coleg din departamentul de Compliance, voi învăța cum își fac treaba, ce fac, de ce o fac în acel fel și în ce fel pot eu să ajut. În acest fel, după ce am făcut partea mea, pot colecta feedback despre experiența lor direct. Aceasta mă ajută să învăț și să îmi măsor creșterea.

Într-o manieră asemănătoare, abordez și situațiile în care alți colegi au nevoie de ajutor. Oricând e posibil, prefer să experimentez pentru a înțelege mai bine o situație. Diferența dintre teorie și practică poate fi izbitoare – când citim teoria, poate părea că am înțeles, dar când trebuie să punem în practică căpătăm dintr-o dată o altă perspectivă.

De obicei îmi pun următorul gen de întrebări, care să mă ajute să văd lucrurile într-o altă lumină:

În concluzie

Natura companiei face ca oamenii să fie foarte competitivi, în același timp să lucreze împreună, ca o echipă, să poată atinge misiunea comună. Când o companie încurajează o cultură antreprenorială și inovativă, oamenii au ocazia să gândească creativ și să își exprime ideile, nu doar în domeniul lor de expertiză. Prin acest fel de atitudine pot contribui la creșterea întregii companii. Contextul global în care activăm creează o diversitate mare, ce ne încurajează la rândul ei să ne dezvoltăm aptitudinile sociale și de comunicare.

Faptul că fiecare din companie e deschis să povestească despre ceea ce fac ei cu tine, și pentru că suntem încurajați să stăm alături de cei care vor folosi aplicațiile noastre ajută la schimbarea perspectivei. Interacțiunea cu utilizatorul final face munca mult mai interesantă, cel puțin pentru mine. Pot vedea cum o bucățică mică de cod, pe care am scris-o, devine mai mult decât o bucățică de cod pentru că face viața unui coleg mai ușoară, contribuie la modul in care noi, ca echipă, ne atingem obiectivele.

În finalul zilei, ceea ce rămâne după o zi de lucru, e mai mult decât bucata de cod pe care am scris-o, e și experiența pe care am avut-o în timp ce am scris-o, e și ceea ce am învățat pe parcurs și sentimentul că am făcut ziua cuiva mai bună.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects