Când mi-am început cariera ca software developer, nu mi-am imaginat ce rol important pot juca adaptabilitatea și aptitudinile sociale în atingerea cu succes a obiectivelor unui proiect. În zilele acelea de la început, credeam că orice e fie alb, fie negru, că aptitudinile analitice și cele de rezolvare a problemelor vor fi atuurile mele cele mai mari, că întotdeauna comunicarea va fi concisă și directă. Realitatea mi-a arătat o altă poveste.
Am intrat în echipa Flow Traders în 2011 și imediat m-am trezit lucrând cu o multitudine de oameni, din toate domeniile, nu doar cu calculatorul din fața mea. Nu am crezut că va trebui să vând o soluție nimănui, sau că va trebui să explic arhitectura unui proiect mare unei persoane non tehnice. Acestea au fost aptitudini noi pe care trebuia să le învăț. În acest articol voi împărtăși experiența mea de a lucra la o companie unde diversitatea e la ea acasă - locul perfect să îmi pot dezvolta aptitudinile de comunicare și să învăț valoarea diferențelor dintre oameni.
Flow Traders este una dintre companiile importante de trading ce contribuie la stimularea lichidității pe cele mai mari burse ale lumii.
Flow Traders este o companie cu birouri în diferite locuri în jurul lumii. Acesta este unul dintre factorii care cauzează o diversitate remarcabilă - oameni din diferite domenii, cu experiență și așteptări diferite, culturi diferite și fusuri orare diferite. Îmi place că mă pot bucura de această diversitate în fiecare zi, lucrând direct cu diverse departamente și birouri. E un mediu de lucru creativ, în același timp plin de provocări deoarece multă diversitate poate cauza neînțelegeri.
La fel ca marea majoritate a inginerilor, am tendința să folosesc propoziții scurte pentru a comunica date și soluții. Această atitudine concisă funcționează foarte bine cu alți ingineri, dar când am început să lucrez cu oameni din alte domenii și cu alt fel de experiențe am întâmpinat dificultăți. Am învățat repede că oamenii diferiți au nevoi diferite când vine vorba de comunicare și că foarte ușor putem ajunge la neînțelegeri dacă suntem prea concentrați pe propriile țeluri, așteptări și viziuni. Uneori oamenii au nevoie să audă o poveste, să vadă multe exemple, sau să audă exact aceleași date expuse în feluri variate înainte de a li se clarifica anumite concepte. Aceasta nu înseamnă că întotdeauna e nevoie de povești lungi, dar verific de fiecare dată dacă ceea ce vreau să exprim este înțeles și că eu înțeleg ceea ce interlocutorul meu îmi spune.
Ascultă cu atenție înainte de a începe rezolvarea problemei. Asta te ajută să înțelegi mai bine nevoile celuilalt și poți vedea problema din perspectiva lui, informații pe care le poți folosi în designul unei soluții creative.
Ia în considerare ce înțelege interlocutorul din fiecare concept. Ce face ca să rezolve problema și care e ținta lui reală?
Folosește cuvinte din vocabularul lui/ei. E important să folosim cuvintele potrivite, cu atitudinea potrivită, la momentul potrivit.
Fiecare dintre noi are un rol în companie: eu sunt programator deoarece văd soluții, un trader este trader deoarece vede oportunități, un manager este acolo să păstreze ambele viziuni aliniate și să ne ajute să atingem țelul comun. Fiecare dintre noi are propriul rol, cu toții suntem diferiți, dar trebuie să lucrăm împreună. Din punctul meu de vedere, cred că o colaborare apropiată cu colegii din alte departamente și din alte locații poate ajuta la găsirea unor soluții mai bune și la dobândirea mai multor cunoștințe de business.
De exemplu, un coleg care lucrează pe suport poate pune multe întrebări despre o aplicație pe care eu o construiesc, și s-ar putea ca deja să fi dat aceleași explicații de o mulțime de ori altor colegi. Înțeleg că un inginer care lucrează pe suport are propriile nevoi, unice. Pentru ca ei să poată să răspundă la întrebările pe care la rândul lor le primesc, ei trebuie să se simtă încrezători în cunoștințele lor despre aplicație și să știe exact cum funcționează aplicația în diverse cazuri. Am învățat să îmi acord timpul necesar să evaluez cum pot să vin în întâmpinarea nevoilor lor, răspunzând întrebărilor cât mai repede în procesul de dezvoltare a aplicației pentru a-mi face si mie munca mai ușoară pe viitor.
De ce informații au nevoie?
Au acces la documentație? Știu unde e?
Să luăm o situație diferită. Dacă lucrăm în strânsă colaborare cu colegii aflați într-un birou din altă parte a lumii, de obicei ei vor fi disponibili la sfârșitul programului de lucru, poate după ora 3 PM. S-ar putea ca ei să aibă nevoie de ajutor pentru a-și da seama de o anumită problemă ce o au cu o aplicație dezvoltată de noi și eu s-ar putea să am nevoie de ajutorul lor să găsesc problema. Pentru a profita la maxim de suprapunerile de program, putem să ne organizăm taskurile zilnice în așa fel încât să ne putem concentra pe acest gen de sarcini spre sfârșitul programului. Am putea lua în considerare chiar să schimbăm pentru câteva zile intervalul în care suntem la birou. Acest fel de schimbări pot fi văzute și ca o interferare în viața personală, dar eu cred că poate fi văzut și ca un avantaj; acela de a avea flexibilitatea de a face schimbări pentru un interval de timp limitat.
Înțelegerea motivelor pentru care fiecare acționăm în felul nostru e importantă când lucrăm împreună cu oameni diferiți. Găsesc că e eficient să vezi lucrurile dintr-o perspectivă diferită, să vezi dincolo de punctul de vedere al unui inginer, care are soluțiile în buzunar și să iei în considerare nevoile pe care utilizatorii finali le au. Aplicațiile dezvoltate de obicei vor satisface nevoi diverse. Probabil că datele furnizate de o aplicație vor fi folosite și de către persoane non tehnice, dar în acelasi timp folosite de o altă aplicație. Ca developeri, trebuie să înțelegem nevoile și cerințele fiecărui utilizator, aceasta include și o persoană non tehnică ce va vedea informațiile prin intermediul unei interfețe web, dar și alte aplicații ce vor lua datele.
De câte ori încep un proiect nou, petrec timp lângă persoanele relevante, pentru a vedea de unde vine nevoia acestui proiect, cum folosesc ei informațiile pe care o aplicație le pune la dispoziție. Acest timp mă ajută să înțeleg problemele cu care se confruntă zi de zi, iar aceasta e folositor când propui o soluție. De exemplu, dacă stau alături de un coleg din departamentul de Compliance, voi învăța cum își fac treaba, ce fac, de ce o fac în acel fel și în ce fel pot eu să ajut. În acest fel, după ce am făcut partea mea, pot colecta feedback despre experiența lor direct. Aceasta mă ajută să învăț și să îmi măsor creșterea.
Într-o manieră asemănătoare, abordez și situațiile în care alți colegi au nevoie de ajutor. Oricând e posibil, prefer să experimentez pentru a înțelege mai bine o situație. Diferența dintre teorie și practică poate fi izbitoare – când citim teoria, poate părea că am înțeles, dar când trebuie să punem în practică căpătăm dintr-o dată o altă perspectivă.
De obicei îmi pun următorul gen de întrebări, care să mă ajute să văd lucrurile într-o altă lumină:
Ce vede utilizatorul prin intermediul interfeței pe care o folosește? Oare vede doar o parte a informației?
Este un alt layer între aplicația construită de noi și interfața pe care utilizatorul o foloseste?
Ce vrea să facă utilizatorul cu datele pe care aplicația le pune la dispoziție? Are destule informații să poată face asta?
Ce vor face celelalte aplicații cu datele pe care le iau de la aplicația noastră?
Natura companiei face ca oamenii să fie foarte competitivi, în același timp să lucreze împreună, ca o echipă, să poată atinge misiunea comună. Când o companie încurajează o cultură antreprenorială și inovativă, oamenii au ocazia să gândească creativ și să își exprime ideile, nu doar în domeniul lor de expertiză. Prin acest fel de atitudine pot contribui la creșterea întregii companii. Contextul global în care activăm creează o diversitate mare, ce ne încurajează la rândul ei să ne dezvoltăm aptitudinile sociale și de comunicare.
Faptul că fiecare din companie e deschis să povestească despre ceea ce fac ei cu tine, și pentru că suntem încurajați să stăm alături de cei care vor folosi aplicațiile noastre ajută la schimbarea perspectivei. Interacțiunea cu utilizatorul final face munca mult mai interesantă, cel puțin pentru mine. Pot vedea cum o bucățică mică de cod, pe care am scris-o, devine mai mult decât o bucățică de cod pentru că face viața unui coleg mai ușoară, contribuie la modul in care noi, ca echipă, ne atingem obiectivele.
În finalul zilei, ceea ce rămâne după o zi de lucru, e mai mult decât bucata de cod pe care am scris-o, e și experiența pe care am avut-o în timp ce am scris-o, e și ceea ce am învățat pe parcurs și sentimentul că am făcut ziua cuiva mai bună.