ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 37
Abonament PDF

IT BRAINIACS sau despre emoție, talent și multă muncă

Ileana Fritea
Președinte Apex-Edu @ Apex-Edu



DIVERSE

A scrie un articol în TSM ca expert în educație și nu în industria de profil poate fi ușor intimidant. Dar starea aceasta durează cât redactezi primele 3-4 rânduri, până când te prinzi că scrii despre elevi talentați, capabili de performanțe frumoase în programare, de programatori tineri dispuși să-și împărtășească experiența, despre învățare, despre factorii care determină performanța în domeniu. Așadar sunt teme de interes pentru orice profesionist sau companie de IT, care nu au cum să te intimideze.
Programul ITBrainiacs, dezvoltat de Apex-Edu și Telenav a fost conceput în jurul a două idei centrale: necesitatea de identificare timpurie a copiilor/tinerilor capabili de performanțe în domeniu și construirea unei intervenții care să valorifice maximal potențialul identificat. O intervenție autentică și, mai ales, formativă, o experiență care să-i transforme pe cei implicați.

Am pornit în mod evident de la ce ne spune știința. Literatura educațională subliniază plurideterminismul performanțelor superioare. Sunt importante aptitudinile, fie că vorbim de aptitudine cognitivă generală sau aptitudini foarte specifice. Sunt importante oportunitățile, fie că vorbim de un act educațional excepțional dintr-o instituție, de o întâlnire fortuită cu un mentor sau de șansa de a te afla în momentul potrivit la locul potrivit... Și tuturor acestora li se adaugă abilitățile de tip psihosocial, cele care te ajută să îți gestionezi învățarea, motivația și emoțiile, precum și perseverența. Pentru că munca bate talentul, dacă talentul nu muncește îndeajuns....

O conjunctură complexă, de tipul celei descrise mai sus, s-a întâmplat prin programul IT Brainiacs desfășurat de Apex-Edu și Telenav, care a construit un context de interacțiune intensivă între elevi foarte buni și programatori pasionați, cu un angajament puternic pentru formare și învățare.

Elevii ITBrainiacs

Elevii ITBrainiacs au o medie de vârstă de 15 ani, învață în clasele a VII a, a IX a și a XI, au interese bine conturate înspre domeniul IT și sunt puternic motivați să învețe. I-am ales pe zece dintr-un număr aproximativ de 70 de candidați pentru că s-au remarcat prin rezultatele pe care le-au obținut la anumite probe psihologice. Cunoștințele anterioare de programare nu au fost considerate necesare pentru admiterea în program.

Mentorii ITBrainiacs

Mentorii ITBrainiacs sunt programatori pasionați ai Telenav, care au primit bucuroși provocarea de a împărtăși din experiența lor, de a-i familiariza pe copii cu diverse limbaje de programare și de a-i îndruma pentru dezvoltarea unui produs de programare.

Contextul

Programul ITBrainiacs s-a desfășurat pe parcursul a șapte luni și a presupus întâlniri săptămânale între elevi și mentori, în format unu-la-unu. Aș vrea să mai repet formula aceasta de câteva ori pentru a sublinia că acest element a fost cheia succesului acestui program, acea conjuctura fericită. Acest tip de interacțiune este fără îndoială responsabil de caracterul extrem de personal și de autenticitatea experienței pe care ITBrainiacs le-a oferit. Deși cunoșteam la nivel teoretic efectele mentoratului pentru educarea elevilor capabili de performanțe înalte, experiența reală la care am avut privilegiul să asist mi-a relevat încrengătura complexă de mecanisme responsabile de progresul pe care copiii l-au avut. Acest tip de formulă a permis, în primul rând, mentorilor să croiască intervenția pe interesele reale ale copiilor. Această pliere completă pe ce și-au dorit copiii a asigurat un nivel ridicat al motivației și a permis mentorilor să antreneze la momentul potrivit strategiile necesare pentru facilita învățarea sau pentru a le oferi un model de gestionare a emoțiilor care vin la pachet cu ea.

Rezultatele

Am plecat de la zero cunoștințe sau minime cunoștințe de programare și am ajuns la: două jocuri dezvoltate în Java (Alien Invasion, joc multiplayer de atingere a țintei), trei jocuri în Objective C (AirHockey, joc de șutare la poartă, joc de strategie militară), un joc de tip X-O în Android, unul în Swift (Pairs), o aplicație în Swift de rețete culinare și o aplicație pentru Android de gestionare a finanțelor proprii. De exemplu, aplicația Save your money, aflată deja pe Market a început așa:

"La început a fost greu pentru că nu știam absolut nimic despre programare, dar acum, după acest proiect, am învățat foarte multe lucruri de care nu am mai auzit până atunci. În prima parte a acestui proiect, Filip (mentorul n.n) a început sa îmi explice ce înseamnă programarea, noi începând cu scrierea codurilor în pseudocod. Filip a insistat foarte mult pe această parte de scriere pentru că așa înveți cel mai repede lucrurile esențiale. După ce am terminat cu scrierea în pseudocod a început să îmi explice ce înseamnă scrierea Java cu exemple din viața de toate zilele. Am început cu scrierea codurilor în Eclipse Luna, unde Filip mi-a arătat chestiile de bază pe care neapărat trebuie să le știe orice programator...", Alexandru Iuga, elev clasa a IX a

Pentru copii

Dar asta nu a fost tot. În fapt rezultatele cele mai semnificative, din punctul nostru de vedere, s-au întâmplat la un nivel mult mai intim pentru fiecare copil sau mentor implicat în acest proiect. Schimbări pe care, doar cu multă sudoare, le poți aștepta într-o intervenție de training, de exemplu. S-au modificat atitudini. Astfel de schimbări asigură rezultate stabile în timp: ceea ce s-a obținut în cadrul programului atât pentru elevi, cât și pentru mentori nu s-a rezumat doar la rezultatele fiecărei ședințe de mentorat, ci a devenit un bun personal al fiecărei părți implicate. Vorbim așadar de achiziții stabile în timp, cu bătaie lungă.

Pentru copii, aceasta s-a tradus, în general, în modificarea atitudinii față de învățare și efort. Și nu doar față de efortul propriu, ci și față de efortul celor care le-au stat aproape parcursul celor câteva luni pentru a-i îndruma. Efort pe care l-au conștientizat și în față căruia s-au înclinat. Acest tip de rezultat devine un bun neprețuit pentru un copil aflat în dezvoltare și este instrumental nu doar pentru felul în care-și gestionează învățarea și cariera, ci și pentru felul în care-și croiește universul de relații sociale.

Această schimbare atitudinală față de efort și perseverență e mare lucru, pe cuvântul meu de părinte și de dascăl cu experiență de la preșcolari până la studenți masteranzi!!!! Copiii au știut, din momentul în care au fost admiși, că sprijinul pe care îl primesc vine la pachet cu responsabilitatea de a depune efort pentru a crea un produs de programare. Și subliniez alegerea cuvintelor: a depune efort. Ca parte din conceptul programului, rezultatul a fost important, dar nu mai important decât procesul. Mentorii au ținut cont de potențialul copiilor și au reușit să situeze intervenția în zona proximei lor dezvoltări, fiind însă mereu atenți și la limitele lor. Au cerut mult și au dat mult. Iar moneda a fost efortul și implicarea. De ambele părți. Copiii s-au confruntat uneori și cu momente de îndoială, ca în orice experiență de învățare. Au avut teme acasă, ore suplimentare și termene limită... Dar au fost sprijiniți să depășească momentele dificile și au învățat, cred, ceva extrem de valoros...to walk that extra mile. Spre exemplu, Dani Pop, elev în clasa a IX, ne-a mărturisit că : "Am lucrat în orele de info în notepad++, ulterior compilând codul la firmă, eu neavând um mac personal, necesar compilării codului".

Un alt efect al programului și pe care l-am anticipat, dar nu la adevărata dimensiune, a fost acela că experiența de învățare pe care copiii au trăit-o la Telenav s-a constituit într-o intervenție completă de orientare vocațională. Au fost îndeplinite toate condițiile ...Copiii au văzut pe viu, în mod repetat, atmosfera tipică de muncă dintr-o firmă de IT, sarcinile tipice ale unui programator, universul social din organizație și au reușit să conștientizeze, prin interacțiunea cu mentorii lor, că acesta e drumul pe care vor și pot să-l urmeze.

Adăugați acestor ingrediente toată distracția cu care a venit la pachet munca alături de programatori tineri care i-au învățat exact ce doreau și aveau nevoie să știe, prin metode perfect individualizate, adaptate ritmului propriu de învățare, dar și satisfacția și mândria de a fi dezvoltat un produs de programare. Așa am obținut o rețetă minunată pentru designul unei experiențe de învățare autentice și pline de sens.

"Pentru mine, acest proiect a însemnat enorm, deoarece pur și simplu am învățat să programez în adevăratul sens al cuvântului, nu ce se face din tutoriale de pe net. Am lucrat într-o firmă adevărată, devenind fluent într-un limbaj de programare foarte dificil, cum este Objective c. La începutul proiectului aveam cunoștinte minime de C, dar dorința mea și pasiunea mentorului meu au dus la rezultate surprinzătoare. Am realizat un joc de strategie militara, de genul Clash of Clans, in care am utilizat SpriteKit, o tehnologie dezvoltată de cei de la Apple pentru motoare grafice, de tipul OpenGL, fiind practic dezvoltată peste ea. O altă caracteristică importantă a jocului nostru este că toată informația este parsată din fișiere JSON, nimic nefiind hardcod-at, în teorie cel puțin. Așadar, proiectul ITBrainiacs mi-a oferit o șansă nesperată să ajung un adevărat developer la doar 15 ani!", Daniel Pop, elev clasa a IX a

"Experiența mea la această firmă a fost unică. Pe lângă că am aflat multe chestii, ne-am și distrat și am avut multe întâlniri cu mentorii și cu programatorii de la firmă. Eu recomand tuturor tinerilor aceasta experinență, deoarece va fi ceva unic. Noi totodată trebuie să fim conștienti că suntem cu un pas mai aproape de această meserie.", Alexandru Vădan, elev clasa a VII a
Pentru mentori

Probabil că efectele cele mai surprinzătoare ale programului ITBrainiacs au fost cele care s-au întâmplat în rândul mentorilor Telenav. Sprijinirea elevilor nu doar pentru achiziția unor abilități de programare, dar mai ales pentru contextualizarea lor practică prin dezvoltarea de jocuri și aplicații, a însemnat și pentru mentori o experiență de învățare. Nouă și autentică. Actul de predare, în sine, este un exercițiu permanent de învățare, care te obligă să spui ce trebuie, când trebuie și mai ales cum trebuie, să-ți ordonezi cunoștințele, să le gândești secvențialitatea, utilitatea și adresabilitatea. Predarea aduce cu sine însă și un alt tip de exercițiu: responsabilitatea. Această responsabilitate i-a făcut pe mentori să redeschidă manuale, să evalueze metode și să le aleagă pe cele care se potriveau cel mai bine elevului din fața lor și sarcinii specifice de programare, să ofere nu doar cunoștințe tehnice, ci să țină cont și de fluctuațiile de motivație sau de emoționalitate cu care învățarea vine la pachet. Iar aceasta presupune să comunici eficient, să demonstrezi empatie și să fii abil în a-ți gestiona propriile gînduri și emoții. Pentru că ești un model!

S-au achitat cu brio de aceste sarcini. Mă înclin!

"Pentru mine, experiența ITBrainiacs m-a învățat în primul rând să îmi pun în ordine gândurile. Aștept cu mare drag următoarea ediție și mi-ar plăcea să se organizeze și mai multe proiecte de acest gen." Mihai Costea, Telenav

"A fost o experiență de învățare și pentru mine. Am învățat să-mi exprim ideile cât mai bine, pentru că orice voiam să-i explic trebuia să reformulez ca să fie cât mai ușor de înțeles. Paul a fost și el foarte încântat de programul acesta, a învățat multe lucruri pe care nu le-ar fi putut învăța la școală, sunt sigur că acum, la sfârșit, pasiunea lui pentru programare e mult mai mare." Mihai Șerban, Telenav

În esență, programul ITBrainiacs a fost o experiență de învățare construită în jurul emoțiilor pozitive. S-a construit cu dăruire, pasiune și entuziasm! Și cu multă distracție!

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects