ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 141
Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 31
Abonament PDF

Noi tehnologii - în pragul Data Protection Day 2015

Claudia Jelea
Avocat & Consilier in domeniul marcilor
@IP Boutique



DIVERSE


Pe vremuri, Arthur C. Clarke, autorul celebrului roman science fiction “2001 – Odiseea Spațială”, afirma:

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic .”

În fiecare zi, suntem uimiți de noi și noi minuni ale științei și tehnicii ce se insinuează și devin parte din viața noastră de zi cu zi. Lucruri precum Internetul Lucrurilor (Internet of Things), tablete, telefoane inteligente, aplicații mobile, drone, soft-uri de analytics, instrumente de online tracking și de geo-localizare, mașini care se conduc singure (self-driving cars), stocare în cloud, Google Street View, etc. își fac loc în vocabularul și, de cele mai multe ori, în obiceiurile noastre.

Pentru unii dintre noi, fani ai serialului Star Trek (în rândul cărora mă înscriu și eu) știrea prin care NASA anunța crearea unui Tricorder care să colecteze date medicale despre pacienți și să diagnosticheze eventuale boli, e un prilej de entuziasm. Pentru celebrul Stephen Hawking, ajutat de mulți ani de tehnologie ca să supraviețuiască și să interacționeze cu cei din jur, avântul tehnologic este, totuși, prilej de previziuni sumbre.

Juriștii nu pot rămâne însă prea mult timp visători în fața magiei noilor tehnologii, din cauza provocărilor legale cu care se confruntă. De multe ori, se pune problema dacă legislația poate ține pasul și dacă / cum ar trebui schimbată pentru a reflecta noile realități.

Și cum pe 28 ianuarie se sărbătorește Ziua Datelor cu Caracter Personal (numită Data Protection Day în Europa sau Privacy Day în afara Europei), m-am hotărât să încerc să ies din «reveria tehnologică» și să folosesc această bună ocazie pentru a reflecta puțin la câteva dintre tehnologiile noastre favorite care ne pot colecta și folosi datele cu caracter personal în cele mai diverse moduri.

Aplicațiile mobile, tabletele și telefoanele smart “aspiră” masiv date

Protejarea datelor cu caracter personal prelucrate prin intermediul aplicațiilor mobile (app privacy) rămâne un subiect de actualitate și merită atenția crescută a dezvoltatorilor.

Multe aplicații mobile colectează și folosesc date cu caracter personal ale utilizatorilor. Acest lucru implică răspunsul la o serie de întrebări, precum: aplicația este sau nuworldwide, ce informații și date sunt colectate, unde sunt stocate, cum sunt folosite, dacă și cui pot fi dezvăluite, etc. .Având în vedere potențialele riscuri juridice, o politică bine pregătită privind datele cu caracter personal (Privacy Policy) pentru a fi acceptată de utilizator, nu este un moft, ci o necesitate.

Soft-urile de analytics, instrumentele de online tracking și geolocalizare

Tehnologia actuală produce și facilitează accesul la o cantitate uriașă de informații și date. Iar cei familiarizați cât de cât cu conceptul de “big data”, probabil știu deja că big data = big business. Unii îndrăznesc chiar să afirme că datele cu caracter personal (chiar în formă anonimizată) pot fi considerate “noul petrol”, având și un avantaj: acela că se pot “extrage” din cele mai variate surse.

În această privință, soft-urile de analytics, instrumente de online tracking și de geo-localizare joacă un rol esențial, fiind instrumente puternice care pot urmări sistematic activitatea utilizatorilor. Sunt capabile să jongleze cu un volum imens de date, să le analizeze, să le combine și să caute tipare – în principiu, cu scopul de a le transforma în valoare pentru companii.

Dar valoarea rezultată din folosirea acestor date este însoțită de un potențial risc de abuz. De aceea, din punct de vedere juridic, activitățile desfășurate necorespunzător prin intermediul soft-urilor deanalytics, a instrumentelor de online tracking și de geo-localizare pot prezenta o amenințare majoră la adresa datelor clienților și ale utilizatorilor din mediul online și, implicit, la adresa conceptului de data privacy.

De cele mai multe ori, perspectiva industriei de analytics poate fi că utilizatorul / clientul este cel care decide cum folosește tool-urile ce îi sunt puse la dispoziție și la ce date vrea să ofere acces. Însă există anumite reguli și recomandări care trebuie luate în considerare, pentru a se încerca prevenirea riscului de abuz (de exemplu, prin informarea corectă a utilizatorilor despre operațiunile în cadrul cărora le pot fi colectate datele și le poate fi urmărită activitatea online, astfel încât să poată lua o decizie informată – dacă acceptă sau nu).

Dronele – “UFO-urile” de pe cer

Dronele pot fi comerciale, de supraveghere, dar și drone ușoare, de dimensiuni mici folosite ca hobby.

Toate pot fi intruzive, de vreme ce majoritatea au montată aparatură pentru filmare sau transmisie de date care le permite să facă fotografii și videoclipuri – de cele mai multe ori, fără ca cei vizați să accepte să fie fotografiați sau filmați.

Cum imaginea și vocea unei persoane fizice sunt date cu caracter personal, înțelegem de ce această activitate nu este tocmai în regulă în lipsa acordului persoanei vizate.

În raportul său TMT Predictions 2015, Deloitte estimează că veniturile totale ale industriei dronelor se va ridica la 200 - 400 milioane de dolari în 2015 (echivalentul prețului de listă al unui avion mediu de pasageri). Totuși, pe termen scurt și mediu, se pare că folosirea dronelor va fi limitată, un factor-cheie fiind legislația. În unele țări, legislație aplicabilă nu există sau este incertă, în altele se aplică încă regulile generale privind avioanele.

În România, în principiu, dronele cu masă maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg pot fi folosite liber dacă:

Mașinile care se conduc singure – un coșmar necesar?

Self-driving cars sunt o temă “fierbinte”. Dar pe lângă unele avanteje atractive pe care le prezintă (eficiență, siguranță, reducerea accidentelor, etc.), ridică și controverse și riscuri privind folosirea datelor persoanelor care circulă cu aceste mașini.

Cum vor avea permanent o conexiune wireless, mașinile care se conduc singure pot fi urmărite constant. Iar datele de localizare și alte informații colectate prin intermediul unei asemenea mașini pot fi considerate date cu caracter personal ale celor care folosesc aceste mașini. De aceea, întrebări precum Cine ar trebui să dețină sau să controleze datele colectate de aceste mașini? Ce tip de date sunt stocate? Cui vor putea fi ele transferate și în ce modalitate? În ce scopuri vor putea fi folosite? - sunt relevante și ar trebui luate în considerare atunci când se pun în balanță avantajele și dezavantajele acestei noi tehnologii.

În acest context, este firesc ca opinia publică să se întrebe dacă nu cumva - în schimbul acestor avantaje - de fapt, renunțăm la libertatea de mișcare și devenim urmăriți la fiecare “pas”. În presa din străinătate se atrage atenția asupra faptului că ar trebui să ne intereseze modul în care aceste mașini sunt dezvoltate în prezent, deoarece - în caz contrar - este posibil ca în viitor să nu fie un simbol al libertății individuale, ci dimpotrivă un mijloc de supraveghere a indivizilor.

Ceea ce ne indică faptul că, până la momentul în care va exista o legislație specifică acestei tehnologii, procedeul Privacy by design pare potrivit pentru a fi aplicat și în cazul mașinilor care se conduc singure, încercând implementarea încă din primele faze ale construcției mașinii.

Iar la final,

Happy Data Protection Day 2015 and … Let’s be private out there!

Conferință

NUMĂRUL 141 - Business Anlysis (BA)

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • Yardi
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO