ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 30
Abonament PDF

Sun Tzu ‘Arta Războiului’ și era informațională

Liviu Ştefăniţă Baiu
Senior Business Consultant
@Endava



MANAGEMENT

Acest articol este al doilea din seria legată de 'Arta Războiului' scrisă de Sun Tzu și aduce mai multe argumente pentru a considera acest tratat militar vechi de 2500 de ani drept un ghid pentru rolul contemporan de Product Owner.

Argument

Așa cum am prezentat în articolul anterior (Sfaturi străvechi pentru un Product Owner - TSM, Nr. 29), există o serie de asemănări între PO și Generalul așa cum este el prezentat de Sun Tzu. Pentru a extinde lista de similitudini între cele două roluri, voi expune în acest articol modul în care este obținută informația și importanța acesteia pentru General ca și pentru PO.

Capitolul al treisprezecelea al cărții lui Sun Tzu - Folosirea agenților secreți - este dedicat rolului pe care îl au spionii în obținerea informațiilor despre manevrele și efectivele trupelor inamice. Scopul războiului este obținerea victoriei rapide, iar generalul trebuie să fie în permanență informat despre armatele inamice pentru a putea să adapteze manevrele propriei armate. Trupele de spionaj trebuie să fie eficace pentru a putea să ofere datele necesare despre inamic.

Astăzi, PO trebuie să fie informat în permanență despre tendințele pieței, ale comportamentului consumatorilor de produse de același tip și despre produsele concurente. Poziționarea corectă a produsului pe piață, plus-valoarea adusă de acesta - care este convertită în profitul organizației pentru care este creat -, sunt posibile doar dacă PO este la curent cu starea pieței pe care se va lansa produsul.

Sun Tzu descrie și alte elemente care sunt afectate de calitatea informației pe care o are generalul la dispoziție, cum ar fi moralul trupelor dar și bugetul regatului, pentru că o campanie lungă crește costurile de întreținere ale armatei, afectând economia statului. Calitatea generalului (și succesul PO) sunt determinate de moralul oamenilor din subordine și de modul în care este gestionat bugetul.

Informarea prealabilă

'3. Or, dacă prințul luminat și generalul avizat înving inamicul de câte ori trec la acțiune, dacă realizările lor depășesc pe cele obișnuite, aceasta se datorește informării prealabile.

4. Ceea ce se numește "informare prealabilă" nu provine de la spirite, nici de la divinități, nici din analogie cu evenimentele trecute, nici din calcule. Ea trebuie obținută de la oamenii care cunosc situația inamicului.'

Prin urmare, generalul trebuie să aibă tot timpul informații valide și actuale despre poziția, efectivele și manevrele inamicului, dar și despre planurile acestuia. De asemenea, citatul de mai sus evidențiază faptul că informațiile relevante nu pot fi obținute decât din surse credibile.

În era informațională pe care o trăim, este evident ca un PO trebuie să fie la curent cu starea pieței pe care va fi lansat produsul, iar deciziile pe care le ia referitoare la funcționalitățile acestuia trebuie să fie luate pe baza unor informații valide despre schimbările care apar.

Activitățile de planificare pe care le efectuează PO și echipa SCRUM ca parte a dezvoltării produsului software trebuie să aibă la bază informații, iar dacă acestea sunt învechite sau incorecte, succesul proiectului este pus în pericol sau chiar compromis. Concluzia este că deținerea unor date provenite din surse credibile este un aspect crucial pentru succesul unui proiect și implicit pentru succesul unui PO.

Sursele de informație

Sun Tzu descrie cinci tipuri de agenți secreți care pot fi folosiți de un general:

Toate aceste tipuri sunt corespondente cu tipurile de informații pe care un general trebuie să le obțină și să le folosească:

Se poate observa că aceste tipuri de informații sunt similare celor care stau la baza deciziilor unui PO:

Studiile de marketing care dau informații despre starea curentă și despre trendurile pieței și consumatorilor;

Rapoartele care oferă date despre cele mai frecvent utilizate tehnologii;

Acordurile de confidențialitate încheiate cu angajații - forma legală a contrainformațiilor.

Paralela dintre general și PO se referă doar la utilizarea informațiilor nu și la responsabilitatea coordonării activității de spionaj. Astăzi, responsabilitatea pentru prelucrarea datelor este a departamentelor specializate din companii, sau a firmelor specializate în studii de piață. Însă PO este responsabil să solicite organizației care va deține sau folosi produsul, rapoartele necesare și să le folosească în planificare și în procesul decizional.

Agenții secreți și datele pe care le furnizează ei, precum și modul în care acestea sunt folosite au și rolul lor în evaluarea calităților generalului, așa cum subliniază Sun Tzu: '13. Cine nu este experimentat și prudent, omenos și drept, nu poate folosi agenți secreți.' și '...Nu există nici un loc unde să nu fie folosit spionajul'.

Costurile dezvoltării software și costurile informației

În zilele noastre, informația implică o serie de costuri, cum ar fi plățile pentru realizarea studiilor de piață, pentru abonamentele la publicațiile de specialitate .

Existența unor costuri inerente pentru campaniile militare ca și pentru menținerea unui serviciu de spionaj este subliniată de Sun Tzu: '1. Or, atunci când o armată de o sută de mii de oameni va fi ridicată și trimisă în campanie la distanță, cheltuielile suportate de populație, adăugate la sumele plătite din tezaur, se vor ridica la o mie de galbeni pe zi. Va domni o agitație permanentă atât în interiorul, cât și în exteriorul țării, populația va fi epuizată din cauza cerințelor transporturilor și treburile a șapte sute de mii de familii vor fi dezorganizate.' Pentru a înțelege modul de calcul al impactului campaniei asupra populației este nevoie de o precizare suplimentară despre modul de recrutare și organizarea administrativă în China antică: cea mai mică unitate administrativă era gospodăria familială, iar opt familii formau o comunitate. Dacă o familie trimitea un bărbat la război, restul comunității contribuia la întreținerea familiei afectate, prin suplinirea obligațiilor acesteia la munca pământului. Astfel se ajungea la cifrele citate.

Devine destul de clar efectul pe care o campanie de durată îl avea asupra populației civile și asupra economiei naționale, acesta aducând o noua perspectivă asupra costurilor implicate de serviciile de informații. Cheltuielile cu spionii devin justificate dacă reduc perioada de campanie militară.

PO este responsabil de valoarea adăugată a funcționalităților dezvoltate în fiecare sprint și trebuie să ia în considerare costurile legate de dezvoltarea acestuia, astfel încât valoarea adusă de fiecare funcționalitate să depășească echivalentul prețului plătit pentru echipa de dezvoltare. Prioritatea cerințelor în Product backlog și Sprint backlog este stabilită în funcție de valoarea acestora, iar prioritizarea trebuie făcută pe baza informației deținute de către PO.

Concluzii

Cu toții suntem conștienți de costurile pe care le implică livrarea unui produs software. În acest articol am demonstrat și faptul că succesul proiectului de livrare are și alte dependențe, iar una dintre acestea este informația - de calitate și recentă - pe care PO o folosește în procesul decizional și în planificare. Informațiile pot proveni din surse externe (studii de piață, statistici) sau pot proveni din interiorul organizației (de la responsabilii externi ai proiectului - 'stakeholders'). Ambele categorii sunt importante pentru procesul decizional efectuat de PO, contribuind la succesul proiectului.

Încă o dată, cartea lui Sun Tzu se dovedește a fi o sursă de învățăminte pentru un PO mai ales pentru că prezintă în detaliu modul în care se poate construi imaginea de ansamblu a factorilor de influență ai proiectului.

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects