Acest articol este al doilea din seria legată de 'Arta Războiului' scrisă de Sun Tzu și aduce mai multe argumente pentru a considera acest tratat militar vechi de 2500 de ani drept un ghid pentru rolul contemporan de Product Owner.
Așa cum am prezentat în articolul anterior (Sfaturi străvechi pentru un Product Owner - TSM, Nr. 29), există o serie de asemănări între PO și Generalul așa cum este el prezentat de Sun Tzu. Pentru a extinde lista de similitudini între cele două roluri, voi expune în acest articol modul în care este obținută informația și importanța acesteia pentru General ca și pentru PO.
Capitolul al treisprezecelea al cărții lui Sun Tzu - Folosirea agenților secreți - este dedicat rolului pe care îl au spionii în obținerea informațiilor despre manevrele și efectivele trupelor inamice. Scopul războiului este obținerea victoriei rapide, iar generalul trebuie să fie în permanență informat despre armatele inamice pentru a putea să adapteze manevrele propriei armate. Trupele de spionaj trebuie să fie eficace pentru a putea să ofere datele necesare despre inamic.
Astăzi, PO trebuie să fie informat în permanență despre tendințele pieței, ale comportamentului consumatorilor de produse de același tip și despre produsele concurente. Poziționarea corectă a produsului pe piață, plus-valoarea adusă de acesta - care este convertită în profitul organizației pentru care este creat -, sunt posibile doar dacă PO este la curent cu starea pieței pe care se va lansa produsul.
Sun Tzu descrie și alte elemente care sunt afectate de calitatea informației pe care o are generalul la dispoziție, cum ar fi moralul trupelor dar și bugetul regatului, pentru că o campanie lungă crește costurile de întreținere ale armatei, afectând economia statului. Calitatea generalului (și succesul PO) sunt determinate de moralul oamenilor din subordine și de modul în care este gestionat bugetul.
'3. Or, dacă prințul luminat și generalul avizat înving inamicul de câte ori trec la acțiune, dacă realizările lor depășesc pe cele obișnuite, aceasta se datorește informării prealabile.
4. Ceea ce se numește "informare prealabilă" nu provine de la spirite, nici de la divinități, nici din analogie cu evenimentele trecute, nici din calcule. Ea trebuie obținută de la oamenii care cunosc situația inamicului.'
Prin urmare, generalul trebuie să aibă tot timpul informații valide și actuale despre poziția, efectivele și manevrele inamicului, dar și despre planurile acestuia. De asemenea, citatul de mai sus evidențiază faptul că informațiile relevante nu pot fi obținute decât din surse credibile.
În era informațională pe care o trăim, este evident ca un PO trebuie să fie la curent cu starea pieței pe care va fi lansat produsul, iar deciziile pe care le ia referitoare la funcționalitățile acestuia trebuie să fie luate pe baza unor informații valide despre schimbările care apar.
Activitățile de planificare pe care le efectuează PO și echipa SCRUM ca parte a dezvoltării produsului software trebuie să aibă la bază informații, iar dacă acestea sunt învechite sau incorecte, succesul proiectului este pus în pericol sau chiar compromis. Concluzia este că deținerea unor date provenite din surse credibile este un aspect crucial pentru succesul unui proiect și implicit pentru succesul unui PO.
Sun Tzu descrie cinci tipuri de agenți secreți care pot fi folosiți de un general:
Toate aceste tipuri sunt corespondente cu tipurile de informații pe care un general trebuie să le obțină și să le folosească:
Se poate observa că aceste tipuri de informații sunt similare celor care stau la baza deciziilor unui PO:
Studiile de marketing care dau informații despre starea curentă și despre trendurile pieței și consumatorilor;
Rapoartele care oferă date despre cele mai frecvent utilizate tehnologii;
Acordurile de confidențialitate încheiate cu angajații - forma legală a contrainformațiilor.
Paralela dintre general și PO se referă doar la utilizarea informațiilor nu și la responsabilitatea coordonării activității de spionaj. Astăzi, responsabilitatea pentru prelucrarea datelor este a departamentelor specializate din companii, sau a firmelor specializate în studii de piață. Însă PO este responsabil să solicite organizației care va deține sau folosi produsul, rapoartele necesare și să le folosească în planificare și în procesul decizional.
Agenții secreți și datele pe care le furnizează ei, precum și modul în care acestea sunt folosite au și rolul lor în evaluarea calităților generalului, așa cum subliniază Sun Tzu: '13. Cine nu este experimentat și prudent, omenos și drept, nu poate folosi agenți secreți.' și '...Nu există nici un loc unde să nu fie folosit spionajul'.
În zilele noastre, informația implică o serie de costuri, cum ar fi plățile pentru realizarea studiilor de piață, pentru abonamentele la publicațiile de specialitate .
Existența unor costuri inerente pentru campaniile militare ca și pentru menținerea unui serviciu de spionaj este subliniată de Sun Tzu: '1. Or, atunci când o armată de o sută de mii de oameni va fi ridicată și trimisă în campanie la distanță, cheltuielile suportate de populație, adăugate la sumele plătite din tezaur, se vor ridica la o mie de galbeni pe zi. Va domni o agitație permanentă atât în interiorul, cât și în exteriorul țării, populația va fi epuizată din cauza cerințelor transporturilor și treburile a șapte sute de mii de familii vor fi dezorganizate.' Pentru a înțelege modul de calcul al impactului campaniei asupra populației este nevoie de o precizare suplimentară despre modul de recrutare și organizarea administrativă în China antică: cea mai mică unitate administrativă era gospodăria familială, iar opt familii formau o comunitate. Dacă o familie trimitea un bărbat la război, restul comunității contribuia la întreținerea familiei afectate, prin suplinirea obligațiilor acesteia la munca pământului. Astfel se ajungea la cifrele citate.
Devine destul de clar efectul pe care o campanie de durată îl avea asupra populației civile și asupra economiei naționale, acesta aducând o noua perspectivă asupra costurilor implicate de serviciile de informații. Cheltuielile cu spionii devin justificate dacă reduc perioada de campanie militară.
PO este responsabil de valoarea adăugată a funcționalităților dezvoltate în fiecare sprint și trebuie să ia în considerare costurile legate de dezvoltarea acestuia, astfel încât valoarea adusă de fiecare funcționalitate să depășească echivalentul prețului plătit pentru echipa de dezvoltare. Prioritatea cerințelor în Product backlog și Sprint backlog este stabilită în funcție de valoarea acestora, iar prioritizarea trebuie făcută pe baza informației deținute de către PO.
Cu toții suntem conștienți de costurile pe care le implică livrarea unui produs software. În acest articol am demonstrat și faptul că succesul proiectului de livrare are și alte dependențe, iar una dintre acestea este informația - de calitate și recentă - pe care PO o folosește în procesul decizional și în planificare. Informațiile pot proveni din surse externe (studii de piață, statistici) sau pot proveni din interiorul organizației (de la responsabilii externi ai proiectului - 'stakeholders'). Ambele categorii sunt importante pentru procesul decizional efectuat de PO, contribuind la succesul proiectului.
Încă o dată, cartea lui Sun Tzu se dovedește a fi o sursă de învățăminte pentru un PO mai ales pentru că prezintă în detaliu modul în care se poate construi imaginea de ansamblu a factorilor de influență ai proiectului.