ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 26
Abonament PDF

Folosirea serviciilor de tip cloud nu e lipsită de riscuri juridice

Claudia Jelea
Avocat & Consilier in domeniul marcilor
@IP Boutique



DIVERSE

Cloud computing este un concept cool, vehiculat des în domeniul IT și cu o creștere vertiginoasă. Potrivit unui raport al IHS Technology din februarie 2014, se estimează că până în ٢٠١٧, companiile vor plăti 235.1 mld.$ pentru servicii de cloud - adică de trei ori mai mult decât în 2011. Printre giganții care își împart piața de cloud se numără Amazon, Google, Microsoft, Barracuda Networks, Dropbox, etc. - fiecare cu "specializarea" sa de cloud.

În luna mai, când am participat la Cluj la evenimentul de nișă ITCamp, unul dintre subiectele intens abordate a fost folosirea Microsoft Azure. Iar experții prezenți au dezbătut pe larg provocările de natura tehnică privind această platformă de cloud.

Dar este bine de știut că pe lângă provocările tehnice există și provocări legale deloc de neglijat care pot influența masiv activitatea "jucătorilor" din industrie. Motivul? Furnizorii de cloud se confruntă constant cu o dilemă: ei trebuie să furnizeze soluții cât mai avantajoase și inovatoare din punct de vedere tehnic și comercial, dar în același timp, trebuie să se conformeze regulilor privind protecția și securitatea datelor cu caracter personal (adică cele care vizează persoanele fizice). Or, acest echilibru este uneori greu de atins. Microsoft România a văzut necesitatea de a aborda problematica datelor personale în cloud. Pe 4 iunie, a organizat la București un eveniment dedicat cloud computing-ului, invitând și un reprezentant al ANSPDCP (Autoritatea competentă în Domeniul Datelor Personale). S-au abordat unele provocări din perspectiva serviciilor enterprise oferite de Microsoft (Windows Azure, Dynamics CRM Online și Office 365).

Din experiența clienților mei știu că există unele probleme controversate și, așa cum mă așteptam, au fost multe întrebări. La unele dintre acestea, răspunsurile reprezentantului autorității au arătat clar faptul că în viziunea autorității, cloud-ul are în practică unele "zone gri" care rămân a fi interpretate de la caz la caz de către experți.

Important de reținut

Există tipuri diferite de servicii și modele de cloud care atrag în practică consecințe variate, cu obligații legale diferențiate.

De exemplu, în timp ce Microsoft Dynamics CRM e Software as a Service (SaaS), Microsoft Azure e Platform as a Service (PaaS) și Infrastructure as a Service (IaaS) pentru Virtual Machines.

Deosebirile lor tehnice atrag și diferențe din punct de vedere legal. Una dintre diferențe este că în PaaS, principial datele nu sunt reținute și prelucrate de către furnizorul de cloud. Ceea ce înseamnă că, de exemplu, clientul enterprise al Microsoft (care, de obicei, doar pune platforma Azure la dispoziția clienților proprii) nu colectează datele cu caracter personal furnizate atunci când aceștia creează aplicații sau stochează informații în Azure. În consecință, dacă nu are acces și nu folosește datele personale stocate de clienții săi, nu ar trebui să fie ținut de obligațiile legale privind notificarea la autoritatea competentă, implementarea unor măsuri de securitate, condițiile speciale în care datele pot fi dezvăluite altor persoane, etc. .

În final

De multe ori, folosirea serviciilor de tip cloud poate fi o zonă a nisipurilor mișcătoare din punct de vedere juridic. De aceea, e necesară conștientizarea faptului că implică anumite riscuri. Dacă și cum pot fi acestea eliminate sau măcar minimalizate, depinde de la caz la caz - în funcție de tipul de serviciu cloud și de puterea de negociere a clientului.

În cazul acelor servicii cloud pentru care nu se încheie contracte de adeziune (cum sunt contractele enterprise care, în general, nu pot fi negociate), este indicat ca furnizorul și clientul să negocieze unele clauze privind, de exemplu: funcționalitatea și disponibilitatea serviciilor, locul stocării datelor, responsabilitățile ambelor părți privind datele personale, proprietatea intelectuală și limitarea răspunderii.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects