ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 26
Abonament PDF

Informație structurată - aplicare Agile

Bogdan Mureşan
VP of Technology @ Connatix



MANAGEMENT

Managementul este într-o continuă evoluție. Noi framework-uri, noi metodologii sunt inventate, reinventate și adaptate pentru a satisface nevoile unei piețe foarte dinamice. De fiecare dată când apare ceva nou, la început luptăm împotriva schimbării pentru ca mai apoi, după ce câțiva temerari demonstrează valoarea noului concept suntem gata să-l adoptăm drept noua noastră religie. La fel s-a întâmplat în cazul Waterfall și Scrum și la fel se întâmplă în ultima vreme cu Kanban.

Business-urile evoluează într-un ritm amețitor iar framework-urile ce permit o adaptare rapidă și o lansare rapidă pe piață au fost grupate în ceea ce se numește conceptul Agile, cea mai în vogă și cea mai folosită sintaxă din domeniul IT din ultimii ani. Cu toate aceste framework-uri ce se învărt în jurul nostru managerii pot cădea rapid într-o stare de automulțmire uitând bazele și esența a ceea ce înseamnă management de proiect. Bazele managementului de proiect sunt bine definite, bine structurate și, în opinia mea, în ciuda a ceea ce crede multă lume, a cunoaște și a evolua pe baza unor cunoștințe structurate nu contravine deloc cu regulie jocului Agile. Din contră, aceste cunoștințe pot fi adaptate, devenind o unealtă puternică atunci când vrem să jonglăm cu framework-urile de genul Scrum, Kanban etc.

Ca și mulți alții din acest domeniu, evoluția mea spre management de proiect a trecut prin mai multe stadii, începând ca programator, mai apoi conducănd echipe din punct de vedere tehnic, pentru ca mai apoi să mă îndrept spre managementul de proiect. Am avut noroc să urmez un curs de management de proiect, dar cel mai mult am învățat în ‘focul luptei’. Absolut normal, procesul nu a fost unul liniar ci a fost unul cu suișuri și coborâșuri.Dar cu siguranță acelea au fost momentele care au dat roade mai târziu. Încetul cu încetul au început să apară așa numitele momente de conștientizare a experienței. Odata ce începem să fim tot mai siguri pe noi și să caștigăm tot mai multă experiență, căutăm o certificare care să ne ajute în noul nostru obiectiv. Acela a fost momentul pentru mine în care am devenit tot mai interesat de ceea ce înseamnă PMI și PMP. Ca să fim bine înțeleși, intenția mea nu e de a face reclamă celor de la PMI, încă nu am aplicat pentru a-mi lua certificarea. Este ceva ce vreau să fac anul acesta. Până în acest moment am participat la orele de curs necesare pentru a mă putea înscrie pentru examen. M-am hotărât să scriu acest articol deoarece atât în timpul orelor de curs cât și în multe alte discuții legate de certificarea PMP am auzit multe dezbateri dacă această teorie se aplică sau nu în proiectele Agile. După cum ați observat probabil chiar din primele rânduri, părerea mea este că acele cunoștințe necesare obținerii certificării PMP sunt un bun de mare preț (și obligatoriu în același timp) pentru orice manager de proiect ce se învârte în lumea Agile.

Certificarea PMI îți oferă informații structurate într-un anumit fel, o mulțime de documentație, o cale clară despre cum se gestionează un proiect de la începuturi și până la terminarea sa (și nu doar în industria IT). Principiile pe care se bazează sunt prinse într-o carte destul de voluminoasă numită PMBok. În același timp Agile nu prea ne obligă la tone de documentație, nu are legatură cu o cale și reguli bătute în piatră, dar obiectivul e același: terminarea cu succes a unui proiect. Voi justifica această opinie făcând o paralelă cu Scrum-ul pentru că cea mai mare parte din experiența mea cu framework-uri Agile merge înspre Scrum. Scrum-ul definește niște roluri printre care regăsim cel puțin unul care nu are legătură cu teoriile generale de project management și anume rolul de Scrum Master. Scrum Master-ul este un fel de super erou care are putere deplină asupra procesului și care trebuie să rezolve toate impedimentele astfel încât echipa să-și poată face treaba. Dacă ne luăm după manual, el deține drepturi depline asupra procesului dar nu are autoritate asupra echipei. Unele companii au rezolvat acest aspect folosind manageri de linie împreună cu Scrum Master-ii, alte companii au rezolvat acest aspect combinând rolul de Scrum Master cu cel de manager de linie (caz în care rolul de Scrum Master se identifică cu cel de manager de proiect). Nu există rețeta ideală, dar important este să se potrivească în contextul respectiv. Oricare ar fi contexul și rolurile, persoana care controlează procesul trebuie sa știe ce face. La fel și cu persoana care are responsabilitate asupra echipei. Pentru aceasta și nu numai, bazele managementului de proiect sunt foarte importante.

Structura PMBok-ului se bazează (cel puțin în ultima ediție, deoarece și PMI evoluează în continuare) pe 47 de procese. Acestea sunt grupate în 5 grupuri și 10 arii de cunoștințe. Pentru a fi în conformitate cu cerințele PMI trebuie să lucrăm cu structura care se potrivește în acest peisaj. Aici apare și dilema: învățând acest mod structurat de face lucrurile, avem vreun beneficiu în viața de zi cu zi din proiectele mele Agile? Normal că avem (zic eu).

Să începem cu cele 5 grupe de procese: Inițierea, Planificarea, Executarea, Monitorizarea și Controlul și Închiderea. Practic ne referim la ciclul normal de viață al unui proiect. Orice proiect trebuie să aibă un început. Nu putem să începem din mijlocul lui, trebuie să existe o fază inițială. Chiar și atunci când suntem în situația nu chiar de dorit de a continua munca începută de alții (situație de nedorit în mare parte din cauza ego-ului nostru deoarece ne simțim mult mai împliniți atunci când începem un proiect de la zero și-l ducem la linia de sosire; situație care de altfel e o oportunitate perfectă să dăm vina pe vechea ehipă de fiecare dată când apar probleme sau erori din momentul în care-l preluăm până la sfârșitul lui). Indiferent de framework-ul folosit pentru a duce la bun sfârșit proiectul, în faza de inițiere trebuie să identificăm stakeholder-ii. Iată că încep să apară părțile comune. Pentru a urma principiile din PMBok, în faza de planificare stabilim regulile jocului și definim cum vom face totul de la începutul până la sfârșitul proiectului, urmând a actualiza unele informații pe măsură ce înaintăm. Ca adepți ai metodologiei Agile nu planificăm totul de la început, dar recurgem la planificări pe tot parcursul proiectului în bucățele mai mici. Dacă suntem adepți ai Scrum-ului ne vom planifica iterațiile, ne vom planifica munca de zi cu zi si nu numai. Executarea, monitorizarea și controlul se referă la munca efectivă necesară pentru a termina proiectul. Ce face un manager de proiect sau un Scrum Master? Același lucru: gestionează munca în sine, comunicarea, stakeholder-ii, procesul de testare, riscurile, adică toate palierele unui proiect.

Așa cum afirmam mai sus, pe lângă cele 5 grupuri de proces, PMBok organizează informația în 10 arii de cunoștințe. Deși nu intenționez să le prezint integral, ar fi interesant de observat cum se mapează câteva din ele peste ceea ce se întâmplă în lumea Scrum-ului. Grupul magic al celor 3 (timp, scop, cost) rămâne esența a ceea ce facem. Dacă în lumea structurată a PMI-ului estimăm ceea ce vom face încă de la început când lucrăm cu Scrum facem același lucru dar în părți mai mici. Când planificăm o iterație ținem cont de aceeași parametri principali: scopul (care vine din backlog-ul prioritizat), scop pe care îl ajustăm în funcție de velocitate (velocitatea depinde bineînțeles de echipă care împreună cu alte date de intrare se traduce în cost). Trebuie să realizăm acest scop într-un timp bine definit dat de lungimea iterației. Foarte asemănător cu modul în care creăm WBS-ul realizăm și spargerea story-urilor în task-uri. Dacă ne gandim la un proiect care este manageriat după regulile PMI ca referință (proiectele conduse după metoda Waterfall se mulează perfect pe această structură) putem să vedem fiecare iterație în parte ca o reprezentare în miniatură a referinței: bine organizată, bine planificată și bine definită în timp.

O altă arie importantă din cele 10 este managementul riscului. În amândouă situațiile este un proces perpetuu. Evaluăm riscul după priceperea noastră și ca să fim eficienți trebuie să cunoaștem cel puțin bazele. Există câteva tehnici care ne vor ajuta să identificăm riscurile. Trebuie să știm care riscuri sunt mai importante, care au impactul mai mare și să definim care vor avea nevoie de acțiuni din partea noastră. Putem face un plan pentru a evita anumite riscuri, pentru a transfera către o terță parte anumite riscuri. Ce este important este să știm opțiunile noastre pentru a deveni mai eficienți. Aceasta nu depinde de framework-ul cu care lucrăm (Scrum, Kanban). De asemenea, realizăm ca informația structurată, bazele, esența, nu sunt deloc departe de lumea Agile.

Ca Scrum Master-i gestionăm procesul și vom face tot posibil pentru a înlătura impedimentele din calea echipei. Câteodată aceste impedimente se referă la nevoia integrării cu un serviciu oferit de altcineva. Câteodată poate fi ceva simplu precum achiziționarea unui set de controale, câteodată poate fi ceva mai complicat precum integrarea cu un provider pentru suport on-line pentru produsul nostru. Ceea ce trebuie să știm în calitate de Scrum Master-i este cum să facem managementul achiziților. Trebuie să știm cum să definim regulile pentru selectarea vendorului și cum să realizăm contractul cu vendorul.

Dacă ținând cont de teorie Scrum Master-ul nu are autoritate asupra echipei, acest lucru nu înseamnă că în echipă nu pot apărea conflicte. Nu înseamnă că nu vor exista persoane demotivate în echipă. Managementul resurselor umane ne învață să gestionăm astfel de situații. Toată lumea a auzit de piramida nevoilor lui Maslow, dar mai sunt multe teorii care ne pot ajuta. Un minim de cunoștințe despre această arie ne va da posibilitatea să ne adaptăm la context și să alegem soluția potrivită în funcție de situație.

Nu este nevoie să intru în toate detaliile fiecărei arii de cunoaștere dar dacă am face o analiză și mai detaliată, am constata că acele cunoștințe care ne ajută să gestionăm un proiect respectând calea PMI, se aplică și în framework-urile Agile. Evoluția noastră ca manageri nu ar trebui să se oprească la primul framework care funcționează. Cu cât știm mai multe, cu atât putem acționa mai eficient deoarece nu vorbim de lucruri bătute în piatră ci vorbim de adaptare. Vom putea să ne adaptăm, să mixăm și să folosim ceea ce știm pentru a crește eficiența lucrului făcut de noi. Esența poate să vină structurată în multe metodologii (PMI, PRINCE2 etc.). Framework-urile Agile nu ar trebui să ne îndepărteze de informația organizată. Chiar mai mult de atât aceste framework-uri ne dau posibilitatea de a jongla cu această informație cum vrem noi, ne dau posibilitatea să fim acei rebeli care nu fac o analiză de risc doar în momentele bine stabilite de la început ci realizează această analiză și ad-hoc dacă simt ei că trebuie. Depinde doar de noi cum aranjăm piesele acestui puzzle uriaș și cum ne jucăm cu el. Cu cât știm mai multe, cu atât mai multe sunt posibilitățile. Mai multe posibilităti de unde să alegem înseamnă automat și mai multe șanse de succes, dar câteodată și de eșec. Dar nu vom ști niciodată ce pierdem dacă nu vom continua să evoluăm.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects