ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 25
Abonament PDF

iOS 7 blur - Introducere în flat design

Mihai Fischer
mihaifischer.com



PROGRAMARE

În ultimul an toată lumea mobile a adoptat conceptul de flat design, fie vorba de Android, iOS sau Windows, fiecare dintre sisteme cu variațiunile proprii. În esența scopul e același: o mai bună înțelegere a interfeței grafice de către utilizator.

Odată cu iOS 7, Apple a introdus flat design împreună cu câteva concepte de user experience printre care și ideea de "know where you are" astfel ca utilizatorii să aibă o mai bună înțelegere a contextului în care se află. Cel mai bun exemplu este Notification Center, care odată deschis, blurează conținutul din spatele său. Acest lucru permite vederea noului conținut peste vechea pagină fără să blocheze vederea Home View-ului. Un alt exemplu bun ar fi atunci când vrem să afișăm o alertă: blurând conținutul din spatele ei va conduce natural atenția utilizatorului spre mesajul primit, fără a-l scoate însă din contextul în care se afla anterior.

Cum reușește Apple

Pentru realizarea acestui lucru, cei de la Apple lucrează direct cu GPU-ul, acest lucru asigurându-le viteză și calitate. De asemenea, le permite realizeze așa numitul "live blur" , adică mișcarea  elementelor din spate să fie redată prin blur. Din păcate, Apple nu furnizează nici un API pentru a realiza acest lucru în iOS7 SDK, probabil din diverse motive de securitate,  iar să lucrezi de la zero cu GPU necesită multe linii de cod și timp. Ca să fim sinceri, vrem să implementăm doar o interfață grafică pentru un ecran de alertă, nu un joc 3D. 

Soluție

Aici apare întrebarea firească, cum obținem așa ceva în aplicațiile noastre? Există mai multe opțiuni, dar în acest articol am să prezint doar una, aleasă pentru simplitatea și rapiditatea cu care poate fi implementată. Această variantă constă în capturarea ecranului prezent, blurarea capturii de imagine și afișarea ei ca imagine de fundal în spatele mesajului de alertă creat. 

Începem prin a crea clasa noastră proprie de alertă, un view controller bazat pe UIViewController. Pentru capturarea imaginii și blurarea ei avem nevoie de o clasă numită "UIImage+ImageEffects.h" pe care o vom importa în controller-ul paginii.

#import "UIImage+ImageEffects.h"

Într-una dintre metodele de lifecycle ale controlle-rului adăugăm următoarele linii și avem deja cea mai simplă modalitate de a obține un fundal blurat:

-(void)viewWillAppear:(BOOL)animated {
    UIImage *snapshot = [self takeScreenSnapshot];
    UIColor *tintColor = 
      [UIColor colorWithWhite:0.2 alpha:0.15];
    
self.view.backgroundImage = [snapshot 
	applyBlurWithRadius:8 tintColor:
	tintColor saturationDeltaFactor:
        1.8 maskImage:nil];
}

- (UIImage *)takeScreenSnapshot {
    UIGraphicsBeginImageContext(self.bounds.size);
    if([self respondsToSelector:@selector(
     drawViewHierarchyInRect:afterScreenUpdates:)]){
        [self drawViewHierarchyInRect:
         self.bounds afterScreenUpdates:NO];
    }
    else{
        [self.layer renderInContext:
          UIGraphicsGetCurrentContext()];
    }
    UIImage *image = 
          UIGraphicsGetImageFromCurrentImageContext();
    UIGraphicsEndImageContext();
    NSData *imageData = 
           UIImageJPEGRepresentation(image, 0.75);
    image = [UIImage imageWithData:imageData];
    return image;
}
  1. applyBlurWithRadius este numărul de pixeli luați în calculul blur-ului. Cu cât mai mare numărul, cu atât veți avea o imagine mai blurată. 
  2. tintColor este nuanța care va fi adaugată imaginii procesate. În exemplul de mai sus, am optat pentru un tint mai întunecat. 
  3. saturationDeltaFactor este nivelul de saturație de culoare aplicat imaginii procesate.

maskImage deși nil în exemplul de mai sus, are întrebuințări folositoare în momentul în care vrem să blurăm doar o parte din imagine ca în exemplul de mai jos:  

În detaliu

Pentru cei care vor performață mai bună sau un altfel de blur putem arunca o privire în interiorul "UIImage+ImageEffects.h" și să facem câteva modificări. 

typedef enum {
    NOBLUR,
    BOXFILTER,
    TENTFILTER
} BlurType;

@import UIKit;

@interface UIImage (ImageEffects)

- (UIImage *) applyLightEffect;
- (UIImage *) applyExtraLightEffect;
- (UIImage *) applyDarkEffect;
- (UIImage *) applyDarkEffectWithTent: (CGFloat) radius;
- (UIImage *) applyTintEffectWithColor:(UIColor *)tintColor;

- (UIImage *)applyBlurWithRadius:(CGFloat)blurRadius blurType: (BlurType) blurType tintColor:(UIColor *)tintColor saturationDeltaFactor:
  (CGFloat)saturationDeltaFactor maskImage:(UIImage *)
     maskImage;

@end

Printre noile metodele din UIImage+ImageEffects.h se numără și applyDarkEffectWithTent. Această variantă a blur-ului utilizează un filtru bazat pe algoritmul tent, mai rapid decât inițialul  alrgoritm box.  Iar în loc de 3 treceri necesare printr-un filtru de tip box, în cazul algoritmului "tent" este necesară o singură trecere.

- (UIImage *)applyBlurWithRadius:(CGFloat)blurRadius blurType: (BlurType) blurType tintColor:(UIColor *)tintColor saturationDeltaFactor:(CGFloat)
saturationDeltaFactor maskImage:(UIImage *)maskImage
{
	…
            if (blurType == BOXFILTER)
            {
vImageBoxConvolve_ARGB8888(&effectInBuffer, &effectOutBuffer, NULL, 0, 0, radius, radius, 0,
kvImageEdgeExtend);

vImageBoxConvolve_ARGB8888(&effectOutBuffer, 
&effectInBuffer, NULL, 0, 0, radius, radius, 0, 
kvImageEdgeExtend);

vImageBoxConvolve_ARGB8888(&effectInBuffer,
 &effectOutBuffer, NULL, 0, 0, radius, radius, 0,
 kvImageEdgeExtend);
  }
 else
{
 vImageTentConvolve_ARGB8888(&effectInBuffer, 
&effectOutBuffer, NULL, 0, 0, radius, radius, 0, kvImageEdgeExtend);
 }
  …
}

În acest mod se reduce timpul de procesare de la 184 ms la 16 ms. Până la urmă vrem o aplicație cu animații și tranziții cât se poate de fluente, fără timpi morți de așteptare și sacadări, iar calitatea rezultatului e comparabilă cu aceea obținută de Apple în Notification Center.

Finalizez prin a sugera totuși folosirea cât mai simplă și doar în locurile în care credem că ne foloșeste blur-ul pentru a evita îngreunarea funcționării fluide a aplicației.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects