În ultima perioadă previziunile macroeconomice par mai degrabă pozitive pentru România. Ultimele știri în această direcție vorbesc despre o creștere economică dintre cele mai mari din Europa, despre îmbunătățirea semnificativă a rating-ului de țară acordat de una din cele mai importante agenții de rating la nivel global și despre o nouă lege privind neimpozitarea profiturilor reinvestite în tehnologie.
Personal cred că toate aceste știri și previziuni pozitive vor avea un efect concentrat de accelerare a investițiilor în România. Singurul factor care ar putea stopa sau chiar infirma previziunile pozitive ar fi escaladarea situației conflictuale din Ucraina. În speranța că acest lucru nu se va întâmpla și având între ipoteze perspectivele pozitive despre care tocmai am discutat, aș vrea să atrag atenția asupra investiției pe care fiecare companie trebuie să o facă în managementul profesionist.
Din păcate, după cum am mai spus în câteva rânduri, în trecut, pozițiile de management din companiile românești erau mai degrabă o modalitate de premiere a oamenilor performanți din alte domenii (vânzări, administrativ, financiar, etc.) în loc să reprezinte coloana vertebrală de funcționare a unei organizații. Firmele își concentrau toate eforturile pe vânzări, achiziții sau investiții în tehnologie și neglijau în mare măsură investițiile susținute în crearea unei structuri de management performant. Singurele semne ale unei astfel de preocupări erau legate de trimiterea la câte un curs sau training a unor persoane, acțiuni văzute tot ca o modalitate de premiere sau de aliniere la ceea ce făceau alții și mai puțin ca o investiție conștientă și susținută în crearea unei structuri organizaționale care să dea consistență rezultatelor firmei.
Știu că din perspectivă financiar-contabilă sau chiar din perspectiva finanțelor manageriale, resursele financiare utilizate pentru crearea unei structuri de management profesionist nu sunt văzute ca investiții ci ca niște cheltuieli. Oricum le-am vedea, este obligatoriu să alocăm timp, efort și resurse financiare pentru crearea unor astfel de structuri în organizațiile noastre. În lipsa acestora, beneficiile obținute în urma influențelor pozitive ale macro-mediului pot dispărea rapid, investițiile pe care le facem în tehnologie sau alte domenii nu vor fi valorificate corespunzător, climatul organizațional se poate înrăutăți cu efecte negative asupra percepției pe termen lung asupra organizației.
Știu că este greu de făcut acest lucru când unele organizații abia găsesc resursele necesare pentru capitalul de lucru curent, atât cel financiar cât și cel uman. Să aloci o parte importantă a resurselor de timp, efort și bani pentru management pare destul de greu cu atât mai mult cu cât managementul profesionist este uneori greu de identificat, fiind perceput mai degrabă ca ceva abstract și care ține mult de percepție și conjunctură. Managerii profesioniști știu că nu este așa. Pentru toți ceilalți aș vrea să punctez ce poate aduce investiția în managementul profesionist pentru companiile pe care le conduc: mai multă stabilitate pe termen mediu și lung, o predictibilitate mai mare a rezultatelor, o dezvoltare armonioasă și eficiență fără stres și riscuri inutile, atragerea mult mai facilă de resurse financiare și umane de calitate, respectul concurenților, angajaților și partenerilor etc. .
Prin urmare nu uitați, atunci când veți avea planuri de dezvoltare să alocați o parte importantă de timp, efort și bani pentru crearea unui sistem de management profesionist în organizația voastră. Orice investiție în manageri profesioniști, realizata prin training-uri sau sisteme de coaching, structuri, instrumente și sisteme de management, cursuri sau consultanță în management, își va scoate banii. Un manager profesionist va putea demonstra acest lucru încă înainte de a face investiția.
de Cristian Pup
de Alin Luncan
de Corina Pip