În data de 3 iunie 2014, a avut loc la București conferința internațională JSCamp pentru România și Europa de Est, prima de acest gen în țara noastră. Evenimentul a fost dedicat în special persoanelor din zona de Web Design și Front-End Develoment.
Această primă ediție a fost împărțită în patru sesiuni de conferințe intensive despre tendințele în web development, studii de caz și experiențe internaționale, tehnologii open-web și tool-uri avansate.
Cu sala plină, Robert Nyman începe prima sesiune de prezentări. El este un Technical Evangelist la Mozilla și editorul de la Mozilla Hacks. Prezentarea lui se numește "The five stages of development" în care face o corelare în perspectivă psihologică a dezvoltării unui proiect software cu modelul lui Kübler-Ross despre cele cinci stagii ale suferinței: negare, furie, negociere, depresie și acceptare. El mai prezintă și un nou proiect de la Mozilla, Open Web Apps, care reprezintă aplicații dezvoltate în HTML5 și JavaScript, funcționabile pe toate platformele. O altă noutate pe care o menționează este lansarea de canale de feedback pentru Mozilla, unde dezvoltatorii pot să exprime opiniile și ideile legate de proiectele din cadrul Mozilla: "A face web-ul un loc mai bun nu se referă doar la a-ți da seama despre ceea ce este corect - ci este vorba despre ascultarea oamenilor, adunarea gândurilor și ideilor pe care le au în realizarea de rezultate mai bune".
Tero Parviaien, un specialist independent în Software, oferă cea de-a doua prezentare, intitulată "How to build your own AngularJS". El vorbește despre trei strategii care se pot aplica atunci când se dorește să se folosească într-un proiect un framework JavaScript: Respingere, Studiu, Construire. Se axează mai mult pe ce-a de-a treia strategie, unde spune că pentru a avea o înțelege mai aprofundată a framework-ului AngularJS, pentru a ști când și cum poate fi folosit, varianta recomandată e ca dezvoltatorul să construiască de la zero, ceva asemănător cu o clonă a AngularJS-ului, pentru a-și forma un model mental. Prezintă și un demo, construiește o aplicație numită RocketLauncher unde exemplifică modul în care e construit dependency injection-ul în AngularJS.
Sebastian Golasch, Specialist Senior Manager Software Developer la Deutsche Telekom, deschide cea de-a doua sesiune, cu o prezentare numită "The Glitch in the game". Tematica aleasă e cea a testării paginilor web, care constituie o adevărată provocare în ziua de azi. El prezintă diferite unelte și tehnici pentru prevenirea problemelor, eșecurilor și comportamentului straniu al paginilor web. Vorbește despre automatizarea diferențierii de imagini, testarea CSS-ului, folosirea de "monkey testing" și testarea performanței pentru a rămâne consecventă în timp.
Phil Hawksworth, JavaScript developer la R/Ga, este specializat în dezvoltarea site-urilor Web de la sfârșitul anilor 90. El vorbește despre "Static Site Strategies". Prezentarea lui conține caracteristicile site-urilor statice, o serie de servicii și unelte ce pot fi folosite în crearea unor site-uri robuste, de mare performanță care pot deveni chiar mai dinamice decât altele mai greoaie și mai costisitoare. Vorbește și de construirea foarte rapidă a site-urilor, mai deștepte, fără back-end-uri complexe. Prezintă și conceptul de "Bake, don"t fry", o metodă mai "sănătoasă", care reduce complexitatea, ușurează dezvoltarea și crește portabilitatea.
Martin Kleppe, cofondatorul și Head of Development la Ubilabs, vorbește despre "Minified JavaScript Craziness". Prezentarea lui este despre arta numită code golfing, adică cum să scrii programe complexe în mai puțin de 1K de JavaScript. Printre exemplele demonstrate se numără un glob pământesc care se învârte, jocul 2048 și Flappy Bird. De asemenea, el expune modul cum poți trece de securitate folosind doar șase caractere diferite.
Peter Müller încheie cea de-a treia serie de prezentări cu o tematică numită "The no build system build system". El este Frontend Lead la Podio și organizator al CopenhagenJS. În prezentare se concentrează pe partea de build și optimizare al ciclului de viață al dezvoltării. Explică de ce este nevoie de un sistem de build, care este problema generală a uneltelor de build din ziua de azi și prezintă un proiect numit AssetGraph care ajută la crearea workflow-ului și codul dezvoltat să fie mai "developer friendly".
Patrick H. Lauke, Accessibility Consultant la The Paciello Group deschide ultima sesiune de prezentări cu tematica "Getting touchy - An introduction to Touch and Pointer Events". El vorbește despre cum în ziua de azi dispozitivele cu touch sunt introduse atât în smartphone-uri și tablete, cât și în laptop-uri și chiar și calculatoare desktop. Prezentarea conține tratarea evenimentelor de touch, de la cele mai simple interacțiuni de tap până la multitouch, gesturi și folosirea evenimentelor de pointeri introduse de Microsoft.
Ziua se încheie cu Vince Allen, Software Engineering Manager în cadrul companiei Spotify, care vorbește despre "Braitenberg and the Browser". Valentino Braitenberg a fost un neurolog în anii 1970 și a scris o carte în care a descris o serie de mașinării imaginare cu senzori analogi atașați. Prezentatorul face o analogie între aceste mașinării descrise de către Braitenberg și omul modern din ziua de astăzi cu un telefon mobil. El vorbește despre conexiunea dintre oameni și astfel de dispozitive. Prezintă și cum se poate folosi JavaScript pentru a crea astfel de mașinării Braitenberg și alte simulări naturale într-un browser web.
Personal, conferința mi s-a părut foarte reușită și prezentatorii m-au ținut captivat până la sfârșit. Abia aștept ediția următoare unde sper că vor fi mai mulți prezentatori dar și mai mulți participanți!
de Cristian Pup
de Alin Luncan
de Corina Pip