Anul trecut în noiembrie, Fundația Comunitară Oradea (www.fundatiacomunitaraoradea.ro) a oferit câteva burse pentru idei care pot fi puse în practică în decurs de un an pentru a face comunitatea în care locuim un loc mai bun. Eu am fost unul dintre puținii norocoși al cărui proiect a fost aprobat și doresc să vă împărtășesc modalitatea mea de gândire din perioada dezvoltării proiectului.
Proiectul propus se referea la procesul de feedback continuu către și de la autoritățile locale cu privire la starea orașului, printr-o aplicație web special concepută în acest scop: schimbare prin tehnologie.
În cele mai multe domenii, feedback-ul permanent este utilizat drept un indicator timpuriu al progresului și o modalitate de a urmări și identifica greșelile din proces, dar în cazul unui oraș problema este că odată ce este destul de mare, este aproape imposibil să urmărești opiniile tuturor într-un mod precis, fără investiții majore în indivizi pregătiți special. Exact aceasta a fost ideea din spatele proiectului: o modalitate de a aduna opiniile oamenilor și nemulțumirile legate de mediul urban în care locuiesc, cu un cost mic.
Prima întrebare la care a trebuit să răspund pentru proiectul meu, înainte de a începe a fost: cum merg lucrurile în prezent? Spre surpriza mea, am descoperit faptul că orașul în care locuiesc (Oradea) avea deja un sistem pe website-ul local unde oamenii puteau adresa întrebări / cereri către autoritățile locale în legătură cu problemele orașului, printr-un simplu formular web cu vreo 12-15 spații pentru completare, în care se puteau introduce informații precum: nume, adresă, descriere, email, descrierea problemelor și/ sau alte date personale. Prin studierea rapoartelor anuale ale orașului, era clar că, în ciuda volumului de informații adunate acolo, nimeni nu se gândea la ceea ce era evident: statistica.
Aceasta era prima oportunitate de a aduce valoare prin proiectul propus: de ce să nu iei datele introduse și să creezi din ele o valoare statistică, adică o hartă centralizată cu toate problemele orașului sortate pe diferite probleme sociale, departamente ale primăriei sau chiar pe cartiere/zone? Ce metodă este mai bună decât aceea de a lăsa utilizatorii să își adauge problemele direct pe hartă, cu un click sau o tastare?
Odată ce harta este creată, utilizatorii ar trebui să aibă posibilitatea de a o vizualiza și de a vota alte probleme, astfel încât chestiunile importante să aibă un scor mai mare și să poată avea prioritate.
După ce harta și sistemul de votare au fost realizate, proiectul mai trebuieceas să dispună de un canal de feedback între oficialii orașului și utilizatorii săi. Pentru a obține aceasta, pentru fiecare chestiune semnalată, aplicația web va arăta un sistem de apreciere atunci când oricare dintre părți dorește să închidă chestiunea raportată (marcând-o drept soluționată sau abandonând-o) cu o mică căsuță prin care utilizatorul și oficialul local vor putea să aprecieze experiența.
Pentru baza de utilizatori a comunității, aceasta ar însemna un mod de a aprecia departamentele locale și responsabilii lor, iar administratorilor locali le-ar oferi o modalitate de a filtra utilizatorii abuzivi sau necuviincioși; din punct de vedere statistic ar însemna un mod de a reprezenta pe un tabel satisfacția în legătură cu un anumit tip de problemă (de mediu, socială sau legală), după cum este apreciată de către utilizatori. Astfel, oficialii orașului vor ști în ce să investească mai mult.
Pentru a crea o aplicație ușor de utilizat, cu UI care nu are nevoie de lămuriri și care să fie disponibilă pentru o gamă de dispozitive fără a modifica experiența de la un dispozitiv la altul, alegerea a fost o aplicație web construită cu ASP.NET MVC cu imaginea bazată pe Foundation 5 (puteți citi mai multe despre Foundation și MVC la www.responsivemvc.net). Furnizorul de hartă ales a fost OpenStreetMap, deoarece și această aplicație va fi opensource după ce se va finaliza dezvoltarea sa, astfel încât să poată beneficia de ea și alte comunități.
După discuții cu funcționari și oficiali ai orașului, care lucrează cu oamenii, am descoperit că trebuie neapărat introduse următoarele funcționalități: confirmare e-mail, CAPTCHA, filtru pentru vulgaritate, un mod de a semnala utilizatorii abuzivi cu o regulă de trei încercări și suport pentru limbi străine. Toate aceste funcționalități sunt ușor de dezvoltat utilizând tehnologia selectată și poate fi ușor scalată atunci când se instalează. Aceasta e tot - o aplicație web simplă în MVC care aduce mai multă valoare statistică oficialilor orașului.
Deci, când dezvoltați următorul proiect, nu vă gândiți numai la sarcina la îndemână, ci gândiți în termeni de a adăuga valoare aplicației voastre, care poate transforma o mulțime de date introduse într-un instrument statistic.