ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 20
Abonament PDF

Clusterul Cluj IT și Antreprenoriatul

Daniel Homorodean (duplicate)




DIVERSE


Încă din prima zi a existenței Clusterului Cluj IT ni s-a adresat întrebarea: "Ce va face Clusterul pentru sprijinirea antreprenoriatului ?" Această întrebare a venit mereu, în decursul a mai bine de un an de la înființarea Clusterului, la toate conferințele și evenimentele la care reprezentanții organizației au participat. Sigur, întotdeauna întrebarea a primit un răspuns, pe care l-am simțit mereu nesatisfăcător, nu doar în ochii celor care întrebau, ci chiar în mintea noastră, a celor din Cluster. Pentru că ne-am asumat un rol important în sprijinirea industriei IT românești, am creat și am cultivat așteptări, care trebuie îndeplinite, pentru că rezultatele vizibile și accesibile sunt cele după care suntem judecați.

Clusterul Cluj IT s-a născut dintr-o nevoie directă, din conștientizarea faptului că modul în care industria IT românească a crescut și a funcționat timp de mulți ani nu mai poate fi sustenabil pe termen lung. Avem peste 8000 de specialiști IT în Cluj, o densitate extraordinară comparativ cu populația orașului. Am ajuns aici printr-o creștere organică și relativ rapidă, mizând la început pe costul redus al forței de muncă, iar apoi pe costul competitiv în raport cu calitatea pregătirii și calitatea serviciilor programatorilor noștri. Dar a miza în continuare pe preț nu e doar o strategie periculoasă, ci una sinucigașă, în condițiile în care diferența între costul de producție dintre noi și piețele tradiționale ale IT-ului clujean ( vestul Europei și US) scade permanent.

Nu este un secret pentru nimeni că singura cale de dezvoltare pe termen lung este crearea de valoare adăugată sustenabilă, iar modul cel mai sănătos de a o face este prin crearea și valorificarea de produse bazate pe inovație.

Cum reușim să creăm și să valorificăm produse inovative în România ? Fără a avea un răspuns la aceasta întrebare fundamentală, fără a avea soluții conturate pentru aceasta, celelalte întrebări au răspunsuri fragile. Inovația nu este un act punctual, ci un proces. Un proces care trebuie pregătit și care trebuie executat cu maturitate și cu înțelepciune. Într-adevăr pregatirea durează mai mult decât oricare dintre noi am vrea, pentru că în sine este un proces de învățare, iar schimbarea direcției de la outsourcing la inovare necesită o schimbare de cultură.

În primul an al existenței Clusterului am căutat căile de a construi fundamentul acestei schimbări.

Schimbarea de cultură este prioritară și constă în trecerea de la un mediu IT fragmentat, măcinat de neîncredere spre un mediu bazat pe cooperare între firme, universități și instituții publice. Dorim schimbare în modul în care cercetarea fundamentală ajunge să slujească unor scopuri pragmatice și lucrative, în urma transferului tehnologic, în loc să rămână cantonată în cercul restrâns al cercetătorilor. Schimbarea s-ar impune și în cultura companiilor noastre, care nu sunt formate din "resurse" vândute la ora, ci sunt formate din oameni valoroși care pot și care vor să contribuie cu inițiative la succesul companiilor lor, și care merită să beneficieze de pe urma acestui succes. Schimbate trebuie să fie și sistemele rigide, reticente la risc, unde locul fiecăruia este strict reglementat, în sisteme dinamice și adaptative, unde inițiativele curajoase sunt susținute și pot înflori organic. Pentru toate acestea a fost și este încă nevoie de timp. Dar acum, după mai bine de un an în care am lucrat împreună în Cluster, chiar dacă mai puțin vizibil dinspre exterior, știm că suntem pe drumul cel bun și că putem să ne asumăm cu mai mare îndrăzneală pașii următori.

România și în mod particular Clujul se află acum într-un moment de mare efervescență a culturii start-up în IT. Avem acces la informație, avem exemple extraordinare din piețele mai dezvoltate, începem să avem oameni și organizații care coagulează aceasta mișcare, prin evenimente, centre de întălnire și co-work și chiar acceleratoare. Mai știm și că bani există, că nu e imposibil să ajungem la ei atâta timp cât putem să susținem o propunere de valoare și să convingem că avem capacitatea și maturitatea să ne punem ideile în execuție. Și mai știm că produsele inovative sunt construite și susținute de către antreprenori, pe care este esențial să îi avem și să îi sprijinim.

Acum, suntem la stadiul de maturitate organizațională pentru a putea să o facem, într-un mod relevant.

Cluj IT urmărește să fie un catalizator al mediului antreprenorial în Cluj și în România. Un factor de coagulare și facilitare a cooperării între startupuri și mediul de afaceri matur, mediul academic și factorii administrației publice. Urmărim să operăm un cadru permanent de educație antreprenorială, adresat nu doar startupurilor ci și organizațiilor mature, aflate în fața provocării de a se reinventa, de a vedea potențialul oamenilor lor și de a dezvolta antreprenoriatul intern. Termenul de intraprenoriat a fost creat tocmai pentru aceasta.

Între mediul matur de business și mediul startupurilor există încă un clivaj, pe care este necesar să îl surmontăm pentru a crea un ecosistem sănătos. Firmele mature au resurse disponibile, atât umane cât și financiare, au experiență operațională, înțeleg verticalele de business, au relații parteneriale relevante și cunosc mecanismele piețelor externe pe care operează. În multe dintre ele însă structurile și procesele sunt mai rigde, există o mare reticență la risc iar inițiativa intraprenorială nu este încurajată. De cealaltă parte, tinerii antreprenori pornesc fără resurse, fără experiență operațională, cu cunoștințe precare în domeniul segmentelor de business pe care ar dori să le servească și fără a cunoaște specificul piețelor geografice în care ideile lor s-ar putea transforma în succes. Entuziasmul este esențial, dar nu suplinește lipsa experienței, iar greutățile inerente procesului de auto-educare antreprenorială riscă să devină descurajatoare. Aceste două laturi au nevoie una de alta, iar fără o punte între ele mediul IT românesc riscă să evolueze cu opinteli, în loc să își valorifice plenar potențialul. Este foarte important pentru noi să adresăm aceasta problemă și să creăm un dialog relevant între cele două părți pentru a încuraja dezvoltarea de parteneriate.

De asemenea, schimbul de informații și cunoștinte între firmele de IT este esențial, privind metodologii și bune practici sau specificul piețelor geografice. Urmărim să facilităm accesul la consultanța relevantă venită din piețele mature, accesul la parteneri operaționali sau financiari, și la finanțare directă, în special capital de risc ( venture capital). În relația cu mediul academic, un program permanent de brokeraj este pregătit pentru a facilita cooperarea în domeniul cercetării, direcționarea cercetării în funcție de cerințele pieței precum și transferul tehnologic în vederea realizării de produse inovative.

Avem strategie, așadar. Veți întreba desigur dacă avem și un plan. Avem, dar contează mai puțin să îl declarăm și mult mai mult să îl demonstrăm. Pentru că, după cum spun mulți investitori și antreprenori cunoscuți, ideile sunt valoroase, dar esențială este execuția.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects