ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 147
Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 20
Abonament PDF

Startup marketing: provocări și repere

Sorina Mone
Marketing manager
@Fortech



MANAGEMENT

Buget, echipă și în general resurse limitate, anonimat și nevoia de a crea conștientizare, uneori nevoia de a educa piața și nevoia de generare de oportunități pentru vânzare - sunt doar câteva dintre provocările cu care se confruntă deseori afacerile la început de drum. În acest context, procesul și abordarea de marketing în startup-uri are cel puțin câteva particularități, deseori semnalate în literatura de marketing și cu siguranță "trăite" de multe organizații în primele etape ale existenței.

În primul rând, poate mai mult decât alte procese, marketingul în startup-uri este inovativ. Resursele limitate pun managerii și specialiștii de marketing (dacă există persoane dedicate!) în situația de a găsi soluții la aceste neajunsuri, deseori neconvenționale. Se spune că disperarea duce la inovare. Tocmai de aceea este foarte popular în contextul startup-urilor din domeniul tehnologiei conceptul de "growth hacking", introdus de Sean Ellis și care are în centru creativitatea și folosirea de metode neconvenționale pentru a obține creșteri rapide și spectaculoase. Sigur că nu implică reinventarea roții, ci mai degraba folosirea unor concepte și practici deja populare (precum cele din zona content marketing sau community marketing), dar într-un mod inedit, care atrage atenția și facilitează diseminarea rapidă. Produse cunoscute precum Dropbox, LinkedIn sau YouTube sunt deseori date ca exemple de growth hacking.

Apoi, abordarea este pe termen scurt. Este oarecum firesc să fie așa: nu există un istoric al afacerii, previziunile sunt mai dificil de realizat și în plus, scopul este până la un anumit punct supraviețuirea. Din păcate uneori, și mai cu seamă în economii mai puțin mature cum este cazul țării noastre, la acest lucru contribuie și factorii din mediul extern, în special cel macro (legislație instabilă, situația socio-economică etc.).

În sfârșit, marketingul este puternic influențat de personalitatea managerului care este cel mai adesea și proprietarul afacerii (antreprenor). Deseori, cultura organizațională a unei companii tinere sau de dimensiuni reduse se conturează în jurul antreprenorului și preia caracteristicile definitorii ale personalității acestuia. În esență, nu este un aspect negativ, însă pot fi situații în care dependența prea mare de antreprenor poate determina neajunsuri. Un exemplu simplu e blocajul la nivel decizional; pot fi situații în care, în absența managerului - antreprenor, nu se iau decizii și lucrurile nu se mișcă, în condițiile în care agilitatea trebuie să fie un punct forte al unui startup.

Având în vedere aceste provocări, strategia de marketing (procesul de segmentare - țintire - poziționare și întregul mix de marketing: produs, preț, promovare, distribuție) într-un startup constă cel mai adesea din a identifica un set de priorități, a lua niște decizii și a le executa. Câteva repere sunt esențiale într-un asemenea context:

În primul rând, este necesar a se răspunde la o serie de întrebări menite a contura poziționarea produsului: Cui se adresează? Ce nevoi sau probleme rezolvă pentru acești consumatori? Ce-l diferențiază de alte produse similare existente deja pe piață (mai cu seamă că inovarea înseamnă cel mai adesea în mediul actual abordări noi sau produse modificate și mai puțin un produs total nou)? Cunoașterea cât mai detaliată a viitorului client potențial este esențială, putând furniza baza unor decizii importante inclusiv în faza de concepție și dezvoltare a produsului (decizii legate de funcționalități și caracteristici). Ca metodă practică, se recurge deseori la "creionarea" unui profil cât mai comprehensiv al consumatorului (i.e. buyer persona), care să vizeze caracteristici demografice, sociale, economice ale acestuia: vârstă, profesie, venituri, obiceiuri, ce interese are etc. .

Odată identificat consumatorul, nevoia adresată de produs și avantajul competitiv al acestei soluții, acest avantaj trebuie comunicat. Intervine aici procesul de branding, care la un nivel de bază include alegerea unui nume, formularea unor declarații de misiune și de viziune (mission and vision statements) și a unor mesaje cheie (key value propositions). În raport cu naming-ul, mai ales dacă discutăm de un produs software B2C, adresat utilizatorilor de tip consumatori individuali, e important să fie ușor de identificat și de reținut, să fie memorabil. Iar mesajele cheie, pentru a fi recepționate într-o măsură cât mai mare și a nu fi doar unele dintre numeroasele mesaje cu care un consumator este "bombardat", e de preferat să articuleze beneficiile pentru utilizatori, soluții la probleme cu care aceștia se confruntă, mai degrabă decât caracteristici obiective ale produsului. Nu în ultimul rând, trebuie luate în considerare aspectele de protecție a proprietății intelectuale: înregistrarea mărcii, a elementelor grafice, "parcarea" unui domeniu web dorit, a denumirilor paginilor pe rețelele sociale etc. .

Apoi urmează partea cea mai interesantă și mai provocatoare pentru un om de marketing într-un startup: generarea cererii pentru produs și crearea oportunităților de vânzare. Acțiunile care definesc această etapă pot intra într-una din cele două categorii:

Outbound marketing - include acțiuni de marketing precum publicitate, e-mail marketing și telemarketing, participare la târguri, evenimente etc. - în general, eforturi de outreachcătre segmentele țintă.

Inbound marketing - include eforturi de marketing care, dimpotrivă, fac produsul sau compania să fie "găsite" de consumatori și nu viceversa. În sfera marketingului digital, implică dezvoltarea unui website care să atragă vizitatorii în mod natural, prin optimizare pentru motoarele de căutare, prin platformele de social media sau presă. Eforturile de inbound marketing sunt de durată, dar mai puțin costisitoare în general decât publicitatea (necesită doar capacități editoriale, creativitate și timp) și, foarte important, odată puse bazele, sunt cu efecte și rezultate pe termen lung.

Aceste lucruri nu doar că pot face diferența dintre supraviețuirea sau eșecul unui startup, ci pot oferi premisele pentru creșterea dorită. Aici intervine și growth hacking-ul, mai cu seamă dacă se dorește obținerea unor surse de finanțare pentru dezvoltarea startup-ului. Investitorii doresc povești de succes, nu doar idei cu potențial și, mai ales, doresc afaceri sănătoase. De aceea, growth hacking-ul trebuie abordat cu precauție, întrucât numerele sunt importante, dar e important și ca acestea să aibă fundamente solide, și anume un produs de calitate, care încântă și nu dezamăgește utilizatorii. O experiență corectă cu produsul poate determina ca utilizatorii să devină principalul motor al creșterii afacerii, situația ideală pentru un startup cu planuri mărețe.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects