ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 19
Abonament PDF

Pitch design. Cum conceptualizezi şi livrezi prezentarea unui start-up

Marius Iatan
CEO & Co-fondator
@RenderStreet



DIVERSE

We are RenderStreet, the next generation render farm for 3D projects. Un pitch de o linie, cu un mesaj simplu şi la obiect. Corect, nu? Aparent, da. Dar când pui respectivul mini-pitch în practică, rezultatele vor varia în funcţie de un număr de factori: cât de familiar e destinatarul pitch-ului cu subiectul, cât de atent e, cât de atrăgătoare i se pare propunerea şi cât de bine livrezi discursul. Dacă ai un start-up, atunci ştii deja că pitching-ul este una dintre activităţile importante. Deci - cum facem că să iasă bine ?

De când am lansat RenderStreet, am făcut mai multe pitch-uri decât în tot restul vieţii mele. Şi, de la primul pitch ţinut pe scenă HowToWeb în 2012 până acum, am reuşit să identific nişte factori care pot schimba în bine recepţia mesajului.

Primul factor, care este probabil şi cel mai greu de implementat: fluența în limba engleză este decisivă. La majoritatea evenimentelor, limba oficială este engleza. În plus, majoritatea surselor de finanţare se află (încă) în afară ţării. Deci persoana care va prezenta trebuie să fie cea care este mai familiară cu limba engleză.

Următorul factor: cunoaşte-ţi audienţa. Acelaşi pitch poate fi structurat diferit în funcţie de componența grupului căruia i se adresează. Şi aici voi da drept exemplu modul în care am adaptat pitch-ul nostru pentru trei evenimente diferite, în scopul de a livra de fiecare dată informaţia cea mai relevantă.

Primul eveniment: HowToWeb. Am gândit structura pitch-ului pentru o audienţă general-tehnică, în care se aflau şi investitori. Am livrat o prezentare generală a afacerii: propunerea, piaţă, evoluţia de la lansare, milestones, echipa, partea financiară. Pentru că audienţă includea şi nespecialişti, am insistat la început pe partea care se referă la "Ce face RenderStreet?".

Următoarea susţinere a pitch-ului: EuroCloud. Aici audienţa a fost formată din manageri de diverse niveluri, care aveau în comun interesul legat de cloud. Prezentarea noastră a avut în acest caz un focus pe partea tehnică şi, în principal, pe implementarea multi-cloud. Pentru că astfel de implementări sunt relativ rare în acest moment, am tratat mai detaliat subiectul: provocările din punct de vedere tehnic, soluţiile pe care le-am găsit, problemele la care încă nu avem răspunsuri, avantajele obţinute. Detaliile financiare şi cele ale evoluţiei firmei prezentau mai puţin interes în contextul respectiv, deci am trecut rapid peste ele.

A treia variantă: Microsoft. Audienţa la acest eveniment era formată în majoritate din jurnalişti. Am început cu o prezentare mai în detaliu a domeniului de activitate, urmată de o privire de ansamblu asupra pieţei şi de o descriere a aplicaţiilor practice ale tehnologiei noastre. Partea vizuală a fost mai bine reprezentată şi am inclus mai multe cifre pentru a uşura formarea unei imagini cât mai clare asupra afacerii.

Concluzia: Fiecare audienţă are preferinţe şi zone de interes bine stabilite. În măsura în care cunoaşteţi componența audienţei, adaptarea conţinutului poate ajuta la o mai bună înţelegere a mesajului.

Şi ajungem şi la conţinut. Există suficiente surse de documentare care spun ce ar trebui să conţină un pitch, aşa că voi puncta câteva aspecte importante:

  • Explicaţi foarte clar cu ce se ocupă startup-ul vostru. Dacă feedback-ul pe care îl primiţi la sfârşit începe cu întrebarea "..şi voi ce faceţi, de fapt?", atunci pitch-ul a fost un eşec.
  • Sintagma "O imagine valorează 1000 de cuvinte" capătă un nou înţeles în condiţiile în care ai doar câteva minute (în general sub 5) pentru prezentare.
  • Slide-urile cu text trebuie să nu fie aglomerate. În prezentările mele, nu am avut niciun slide cu mai mult de 4 linii de text.
  • Informaţi-vă despre piaţă şi includeţi cifre relevante în prezentare. Partea referitoare la piaţă va fi înţeleasă de orice audienţă şi, dacă cifrele sunt semnificative, va crește interesul pentru produsul vostru.
  • "Seeing is believing". Dacă aveţi un demo, includeţi cel puţin nişte screenshot-uri.

Închei cu un ultim sfat: repetaţi pitch-ul de câteva ori în zilele dinaintea evenimentului. Îmbunătăţeşte fluența şi poate ajuta la depăşirea ezitărilor în exprimarea într-o limbă străină.

Succes!

Despre Marius Iatan : Având un background tehnic, Marius a fondat primul său business în anul 2001, la doar un an după terminarea studiilor. În prezent, Marius este co-fondator şi CEO la RenderStreet - un serviciu de randare online pentru proiecte 3D bazat pe tehnologii cloud.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects