We are RenderStreet, the next generation render farm for 3D projects. Un pitch de o linie, cu un mesaj simplu şi la obiect. Corect, nu? Aparent, da. Dar când pui respectivul mini-pitch în practică, rezultatele vor varia în funcţie de un număr de factori: cât de familiar e destinatarul pitch-ului cu subiectul, cât de atent e, cât de atrăgătoare i se pare propunerea şi cât de bine livrezi discursul. Dacă ai un start-up, atunci ştii deja că pitching-ul este una dintre activităţile importante. Deci - cum facem că să iasă bine ?
De când am lansat RenderStreet, am făcut mai multe pitch-uri decât în tot restul vieţii mele. Şi, de la primul pitch ţinut pe scenă HowToWeb în 2012 până acum, am reuşit să identific nişte factori care pot schimba în bine recepţia mesajului.
Primul factor, care este probabil şi cel mai greu de implementat: fluența în limba engleză este decisivă. La majoritatea evenimentelor, limba oficială este engleza. În plus, majoritatea surselor de finanţare se află (încă) în afară ţării. Deci persoana care va prezenta trebuie să fie cea care este mai familiară cu limba engleză.
Următorul factor: cunoaşte-ţi audienţa. Acelaşi pitch poate fi structurat diferit în funcţie de componența grupului căruia i se adresează. Şi aici voi da drept exemplu modul în care am adaptat pitch-ul nostru pentru trei evenimente diferite, în scopul de a livra de fiecare dată informaţia cea mai relevantă.
Primul eveniment: HowToWeb. Am gândit structura pitch-ului pentru o audienţă general-tehnică, în care se aflau şi investitori. Am livrat o prezentare generală a afacerii: propunerea, piaţă, evoluţia de la lansare, milestones, echipa, partea financiară. Pentru că audienţă includea şi nespecialişti, am insistat la început pe partea care se referă la "Ce face RenderStreet?".
Următoarea susţinere a pitch-ului: EuroCloud. Aici audienţa a fost formată din manageri de diverse niveluri, care aveau în comun interesul legat de cloud. Prezentarea noastră a avut în acest caz un focus pe partea tehnică şi, în principal, pe implementarea multi-cloud. Pentru că astfel de implementări sunt relativ rare în acest moment, am tratat mai detaliat subiectul: provocările din punct de vedere tehnic, soluţiile pe care le-am găsit, problemele la care încă nu avem răspunsuri, avantajele obţinute. Detaliile financiare şi cele ale evoluţiei firmei prezentau mai puţin interes în contextul respectiv, deci am trecut rapid peste ele.
A treia variantă: Microsoft. Audienţa la acest eveniment era formată în majoritate din jurnalişti. Am început cu o prezentare mai în detaliu a domeniului de activitate, urmată de o privire de ansamblu asupra pieţei şi de o descriere a aplicaţiilor practice ale tehnologiei noastre. Partea vizuală a fost mai bine reprezentată şi am inclus mai multe cifre pentru a uşura formarea unei imagini cât mai clare asupra afacerii.
Concluzia: Fiecare audienţă are preferinţe şi zone de interes bine stabilite. În măsura în care cunoaşteţi componența audienţei, adaptarea conţinutului poate ajuta la o mai bună înţelegere a mesajului.
Şi ajungem şi la conţinut. Există suficiente surse de documentare care spun ce ar trebui să conţină un pitch, aşa că voi puncta câteva aspecte importante:
Închei cu un ultim sfat: repetaţi pitch-ul de câteva ori în zilele dinaintea evenimentului. Îmbunătăţeşte fluența şi poate ajuta la depăşirea ezitărilor în exprimarea într-o limbă străină.
Succes!
Despre Marius Iatan : Având un background tehnic, Marius a fondat primul său business în anul 2001, la doar un an după terminarea studiilor. În prezent, Marius este co-fondator şi CEO la RenderStreet - un serviciu de randare online pentru proiecte 3D bazat pe tehnologii cloud.