În companiile mari, majoritatea angajaților primesc un training la momentul intrării în companie, iar apoi se practică repetarea acestora în funcție de nevoile de training ale companiei. În aceste condiții, am tinde să credem că angajați nu mai văd training-urile ca fiind speciale, dar ne înșelăm. Un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Spaniolă Maderia ne arată că angajații se bucură de un training aproape la fel de mult ca de o mărire de salariu. Studiul aplicat pe 5000 de angajați din Spania arată că satisfacția față de angajator și implicit locul de muncă crește cu 18% după ce angajatul a participat la un training asigurat de companie.
Același studiu demonstrează că pe 66% dintre acești angajați, trainingurile îi fac să se simtă mai bine în companie, iar 60% sunt mai puțin susceptibili de a pleca dintr-o firmă care oferă traininguri.
În zile noastre, când oferirea unei măriri de salariu este puțin probabilă pentru multe business-uri, trebuie să ne calculăm pașii în avans și să dezvoltăm o strategie prin care să menținem satisfacția angajaților.
Companiile care investesc constant în training au de regulă un turnover mai scăzut, care asociat cu un nivel ridicat de satisfacție a clienților va duce la profitabilitate. Pe de altă parte, companiile care nu sunt dispuse să investească în angajați, pun în pericol propriul succes și însăși supraviețuirea.
Odată stabilită nevoia de training, survine întrebarea dacă să se externalizeze serviciul de training sau să fie susținut cu ajutorul resurselor interne.
În acest context, există multe companii care au departamente interne de învățare și dezvoltare, care gestionează pregătirea și specializarea angajaților în funcție de nivelul la care au ajuns sau, de direcțiile dictate de piață. Însă, de cele mai multe ori, companile nu își permit să susțină un astfel de departament. Ideea principală este de a satisfice nevoile de training pe care le are compania, pentru a putea supraviețui mediului concurențial.
De luat în considerare atunci când trebuie să alegem între a externaliza trainingul sau a ne folosi de resursele proprii este faptul că angajații apreciază mai mult un trainer extern sau participarea la conferințe sau traininguri ce au loc în afara biroului.
Din dorința de a rămâne cu calificări și certificate emise de o autoritate sau de o companie specializată, foarte mulți angajați se pare că apreciază mai mult un trainer extern. Pentru proaspătul angajat, faptul că trainerul este unul intern nu face o diferență. Lucrurile se schimbă atunci când un angajat vechi în companie are nevoie de o specializare și i se oferă un training ținut de un coleg de-al lui, care probabil este pe o poziție mai ridicată sau care la rândul lui a făcut acest curs în trecut și pentru care s-a plătit. Este clar că un astfel de training nu îi va aduce satisfacția mai sus menționată.
Unele comanii aleg să externalizeze serviciile de training sau majoritatea nevoilor de training pe care le au. Alte companii aleg să țină trainingurile in-house și să creeze o curiculă originală a trainingului. Cu toate astea, majoritatea companiilor se află undeva la mijloc: când se descurcă, le țin in-house, când situația îi depășește aduc trainer din exterior.
O companie specializată în consultanță pe procese de dezvoltare a angajaților oferă certificate de specializare și vine cu tehnici de învățare și dezvoltare de ultimă oră. Ca urmare, există o multitudine de motive pentru care managementul unei companii ar decide să aducă un trainer din exterior:
Tipica investiție corporatistă în training și dezvoltare crește în fiecare an. Acest fapt este datorat vârstei companiilor ce consideră trainingul cea mai mare investiție în angajați. Tim Grant, HR Managerul companiei TAP Pharmaceuticals susține că într-o industrie în continuă dezvoltare și schimbare, angajații au nevoie de traininguri dictate de dinamica pieței. Totodată el apreciază că din moment ce angajații lor au nevoie de abilități și expertiză variată, companiile externe de training îi ajută să își obțină performanța dorită la momentul potrivit.
O altă companie ce consideră că trainerul extern este o variantă mai eficientă este Motorola Corporation. Fred Hamburg, Chief Learning Office la Motorola apelează tot timpul la traineri instruiți tehnic. El susține că partea de instruire a angajaților este consumatoare de timp și este foarte greu să scoți un om din producție pentru a-l pune să livreze traininguri. Hamburg este interesat de economisirea banilor, dar în același timp vrea să beneficieze de cei mai buni traineri din domeniu.
Dacă decizia de externalizare a fost luată, pentru a alege cel mai bun trainer trebuie să evaluați înainte mai mulți traineri, asta pentru că în ultimii ani au apărut foarte mulți pe piață. În evaluarea acestora trebuie să ținem cont de: experiența pe care o au în domeniu, deoarece majoritatea trainerilor nu au avut contact real cu ceea ce solicită clientul, ci doar o serie de cursuri și o certificare de trainer. Totodată puteți analiza un portofoliu al realizărilor, traseul și succesul înregistrat de acesta în carieră. Valorile pe care le promoveaza sunt și acestea importante, de asemenea dacă a scris cărți sau articole pe tema de interes, dacă sunt membrii ai unor organizații profesionale și testimoniale ale foștilor clienți.
În cazul în care compania nu își permite un trainer, există și varianta trimiterii angajaților la conferințe și training-uri deschise. Aceasta poate fi o cale excelentă de a asimila informații și de a face networing cu persoane care au poziții asemănătoare cu ale lor. Dezavantajele sunt timpul petrecut în afara biroului și în unele cazuri, costurile. În multe cazuri, mai ales atunci când sunt implicați doar câțiva agajați, beneficiile conferințelor și a training-urilor deschise își merită banii. Atunci când alegem training-urile deschise la care să participăm trebuie să fim atenți din nou la expertiza trainerului, agenda training-ului, costul și nu în ultimul rând numărul de participanți - asta pentru că un număr prea mare de participanți poate să fie un obstacol în calea realizării exercițiilor practice.
În orice situație există argumente pro și contra externalizării serviciilor de training, ceea ce rămâne cert și constant este faptul că organizațiile trebuie să fie atente la nevoile specifice de training pentru a-și menține performanțele pentru însăși supraviețuirea brandului. Și pentru că angajații fericiți sunt cei mai buni ambasadori ai brandului, atunci când avem probleme în reținerea angajaților, putem miza pe faptul că un training îi va face la fel de fericiți precum o mărire de salariu.
de Ovidiu Mățan
de Bogdan Matei
de Ovidiu Dolha