O organizaţie non-profit necesită la fel de multă muncă şi dedicare, ca orice alt business, doar că totul se face cu o fracţiune din bugetul unei afaceri. În general ONP-urile trebuie să lucreze cu niște bugete limitate, iar mediul online le oferă oportunitatea de a-și face mai cunoscute campaniile şi programele fără a folosi prea multe resurse. Pe lângă promovare, strângerea de fonduri este mai uşoară şi mai rapidă. În acest articol am prezentat câteva metode prin care ONP-urile pot strânge fonduri.
Paypal este cunoscut de utilizatorii de Internet din România de mult timp. Acesta a început să fie folosit tot mai mult, având o creştere de aproximativ 50% pe an. Conform datelor oferite de Luca Cassina - manager Paypal pentru zona central şi est-europeană, acest lucru îl putem folosi în favoarea noastră, adăugând pe situl sau blogul ONP-ului un buton pentru donaţii. E important de ştiut că persoanele care vor să doneze prin Paypal, nu au nevoie de un cont, ci doar de un card bancar. Odată ce donaţiile au depăşit suma de 10.000 de dolari, organizaţiile beneficiare trebuie să demonstreze cum vor folosi acei bani şi pentru ce cauze.
Un lucru care ne ajută la integrarea butonul Donate în website-ul organizației este opțiunea de a-i customiza partea grafică, acest lucru ajutându-ne să avem o pagină mai profesională. Mărimea şi textul său contează foarte mult. Un buton cu o dimensiune mare (mai mare decât celelalte din pagină) precum şi un call-to-action clar ajută foarte mult. Nu vrem ca utilizatorii siteului să dorească să facă o donaţie dar să nu găsească butonul ori să nu fie siguri că acela este cel cu ajutorul căruia pot dona. Pe lângă prezentarea grafică a butonului şi, plasarea sa este la fel de importantă. Plasarea above the fold este cea mai bună, astfel că putem identifica butonul pentru donaţii din primele 2-3 secunde de la deschiderea paginii.
Site-urile de licitaţii pot să vină şi ele în sprijinul ONP-urilor. Putem menționa un proiect personal care oferă copiilor din familii sărace cadouri în preajma sărbătorii de Crăciun. Pentru a face proiectul mai cunoscut şi pentru a atrage nişte fonduri suplimentare am realizat o colaborare cu un tânăr designer vestimentar din România care va crea un brad special pe care îl vom scoate mai apoi la licitaţie. Site-ul de licitaţii pe care îl vom folosi se va ocupa în totalitate de această parte, noi trebuind să adăugăm doar câteva fotografii şi descrierea campaniei.
Kickstarter.com este cunoscut drept un site prin care oricine poate să îşi găsească finanţare pentru proiectul său creativ. Din păcate proiectele sociale nu au o categorie pe acest în consecință el este ocolit de organizaţiile care încearcă să strângă fonduri pentru o cauză umanitară. Cu toate acestea, putem să strângem fonduri folosind Kickstrater. Un exemplu foarte bun este proiectul Krochet Kids Peru, prin care sunt ajutate femeile fără loc de muncă din Lima să genereze un venit. Iniţiatorii campaniei intenționau să strângă aproximativ 6000 de dolari, dar la sfârşitul campaniei aveau 37.000 de dolari (cu 618% mai mult decât şi-au propus). În schimbul acestor bani, fiecare donator primea un anumit număr de căciuli, ediţie limitată, confecţionate şi semnate de femeile ajutate. O altă metodă întâlnită este promovarea unor albume foto care au la bază nişte cauze sociale. În schimbul sumelor donate, susţinătorii primesc un album foto profesional, iar o parte din fonduri merg spre cauzele sociale promovate (nu doar pentru realizarea albumelor). Posibilitățile sunt nelimitate, trebuie doar găsită metoda optimă de a recompensa donatorii.
TechSoup este una dintre cele mai mari companii sociale din domeniul tehnologic care a donat de-a lungul timpului, în România, echipamente hardware şi software în valoare de peste 1.3 milioane de dolari unui număr de 750 organizaţii. Printre partenerii donatori ai TechSoup în România sunt companii de top precum Adobe, Cisco sau Microsoft. Dupa înscrierea şi acceptarea organizaţiei în comunitatea TechSoup, aceasta va putea accesa un catalog cu peste 300 de produse hardware şi software pentru care se va plăti o taxă de procesare de numai 4-10% din valoarea de piaţă. Pe lângă aceasta, toate organizaţiile au acces gratuit la cursuri şi traininguri, studii de caz, acces la evenimentele şi conferinţele TechSoup şi upgrade gratuit la produsele primite.
Google Grants este un program lansat în urmă cu mai bine de zece ani şi este adresat organizaţiilor non-profit din 28 de ţări. Din păcate România nu se numără printre aceste 28 de ţări eligibile dar cu toate acestea, avem posibilitatea de a trimite o cerere online prin care să solicităm companiei Google o excepţie. Dacă organizaţia şi cauza pe care dorim să le promovăm sunt considerate ca fiind importante, putem fi acceptaţi. Programul este unul simplu dar foarte eficient. Utilizatorii lui primesc un buget zilnic de 329 dolari (aproximativ 10.000 de dolari pe lună) pentru a rula reclame de promovare a campaniilor prin intermediul AdWords. Dacă organizaţiile reuşesc să utilizeze acest buget într-o proporţie mai mare de 95% sunt eligibile pentru programul Grants Pro în care bugetul lunar creşte până la suma de 40.000 de dolari. La un calcul simplu, într-o perioada de un an, bugetul pentru promovare online poate ajunge la suma de 480.000 de dolari. Această sumă nu este deloc de neglijat, chiar şi pentru o organizaţie foarte mare şi cunoscută. Criteriile de eligibilitate presupun existenţa unui website şi dovada că organizaţia funcţionează în mod legal.
Organizaţiile non-profit trebuie să înveţe câteva lucruri din zona e-commerce. Site-urile comerciale investesc mult în testarea şi optimizarea proceselor de check-out, în timp ce siturile ONP-urilor nu se ocupă de acest aspect. O serie de studii legate de user experience, realizate de compania americană Nielsen Norman Group, pe 60 de site-uri ale unor organizaţii non-profit, arată că aproximativ 47% din vizitatori nu au dorit să faca o donaţie din cauza workflow-ului greoi, a paginilor prea încărcate sau a designului de slabă calitate. Un al doilea donation-killer a fost conţinutul site-urilor. Informaţiile neclare sau lipsa lor au îndepărtat utilizatorii. Pentru a avea succes în strângerea de fonduri trebuie să ne asigurăm că utilizatorii site-ului nostru au toate informaţiile şi mijloacele necesare pentru a face o donaţie.