ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 141
Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 13
Abonament PDF

Prețul mare al lean software development

Florian Ivan
Managing Partner, PMI-ACP, CSM, PMP, Prince2 Practitioner, MVP, MCTS
@Rolf Consulting Germany



DIVERSE

Într-un fel cred că mereu am fost un mare fan al filosofiei lean. Chiar când nici nu știam că așa se numește. Și nu pentru că aș fi special, poate am doar un ușoară înclinare către perfecționism, dar pentru că mi s-a părut întotdeauna ca ceva natural. Probabil sunt unul dintre oamenii aceia care cred că lumea se mișcă tot timpul, chiar și când noi suntem în repaus.

Lean înseamnă mișcare. Înseamnă să accepți că, indiferent de domeniul în care te joci, nu poți fi inert. Și nu pentru vreun motiv comercial ce ține de concurența care veghează tot timpul. Sau vreunul tehnic care face ca tot ce are un chip înăuntru se evolueze major la fiecare șase luni, ci pentru că este în natura umană să evoluăm. Și, pe cât posibil, programat și controlat. Nu întâmplător, la oameni, starea de expectativă se numește lene și are conotații atât de negative.

Istoria lean ne duce la începuturile industrializării, la început de secol XIX. E teorie pură dar merită. La început oamenii erau artizani. Faceau lucuri bune dar scumpe și mai ales greu de replicat. Problema: oamenii, și atunci ca și acum, vroiau lucruri ieftine și mai ales diverse. Așa a apărut nevoia de a produce în volume mari, adică producția de masă. Ce înseamnă producția de masă? Înseamnă ieftin și mult. Să se ajungă la toată lumea chiar dacă uneori calitatea este compromisă în virtutea unor alte criterii cum ar fi accesibilitatea sau funcționalități avansate. Iarăși, care este problema? Lumea de fapt ar vrea și lucruri de calitate. Dar nu se mai poate (sau a devenit foarte, foarte scump!) pentru că, între timp, ne-am resetat întreaga capacitate de producție pentru a face ieftin și mult. Și, pentru a nu rămâne prea mult în zona de teorie, să ne imaginăm, în același context, industria de software. La început, pentru a putea face software trebuia să fii estimeed engineer. Doar cei cu studii avansate de engineering și cu o bogată experiență practică puteau scrie programe pentru calculator. Sigur regăsiți printre prieteni și colegi pe cineva care să vă aducă aminte de cartelele perforate. Doar că odată cu dezvoltarea calculatorului personal și al nevoii de tehnologie, trebuia schimbată paradigma. Era nevoie de software mult, repede și ieftin. Pentru toată lumea. Sună cunoscut? Da, și industria de software a trecut prin aceeași epocă de mass production. Cei drept, este mult mai cunoscută sub numele de offshore outsourcing dar, în esență însemnă același lucru. Să facem software mult, repede și foarte ieftin. O întreagă (și mare țară) și-a bazat strategia de IT pe acest trend așa cum o alta, și mai mare, și-a bazat strategia de țară pe a produce ieftin. Ceea ce ne duce la cea mai actuală problemă a zilelor noastre: cum facem să vindem valoare și să nu mai fim considerați niște simpli executanți de task-uri dintr-o țară pe care puțini o pot localiza pe o hartă?

Lean, mai cunoscut în lumea software prin implementările sale agile sau scrum, este soluția pe care lumea industrială a descoperit-o încă de acum 50 de ani ca fiind cea mai eficientă metodă de a furniza valoare, de a fi competitivi (atenție, este foarte diferit de a fi ieftin) și de a maximiza singura resursă cu adevărat nelimitată, inteligența și creativitatea umană. Simplist, lean înseamnă să fii obsedat de valoare. Așa de mult încât să vânezi orice acțiune care nu contribuie direct la această valoare și să o etichetezi drept waste. Înseamnă oameni care să fie motivați să devină mai buni pe zi ce trece, să fie mai productivi și mai eficienți în tot ceea ce fac. Pe scurt, oameni dedicați ideii de a oferi valoare clienților lor. Pare greu? Ce-i drept nu este ușor... Pe de altă parte, care este alternativa? Să rămânem ieftini și să sperăm că în continuare vor exista clienți care vor doar ieftin, fără pretenții de calitate și, în același timp să ne rugăm ca, nu cumva, pe undeva printr-o țară cu nume greu de pronunțat, nu s-a mai trezit vreun guvern să transforme software-ul ieftin în strategie de țară. Pentru că atunci nu ne-ar mai rămâne decât să ne plângem că noi putem mai mult dar condițiile nu ne permit. Când, de fapt, ne-am uitat moștenirea genetică de a fi agili.

NUMĂRUL 140 - Generative AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • Yardi
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO