ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 13
Abonament PDF

3 luni de Springboard

Bogdan Iordache
Co-Fondator How to Web



DIVERSE

În decembrie 2012 am acceptat o provocare foarte interesantă: să fiu program manager al Springboard, unul dintre cele mai bune (fără modestie, știu, dar asta e) programe europene de accelerare. Ediția din 2013 avea și un element de noutate absolută: era primul program european dedicat startupurilor hardware, o mișcare foarte interesantă care urma unui 2012 plin de noutăți pentu dezvoltatorii de hardware.

Cele 3 luni au trecut cu mare viteză, iar volumul de muncă a fost uneori copleșitor. Să conduci programul de la Springboard, în timp ce mai dai câte o mână de ajutor la lansarea TechHub București, în timp ce îți ajuți colegii de la Conectoo și începi să organizezi How to Web 2013 este definiția unui program încărcat. Ăsta e și motivul pentru care nu am mai avut timp sa scriu pe blog, sper să recuperez în perioada următoare.

După 3 luni petrecute în Cambridge pot spune ca a fost una dintre cele mai interesante experiențe profesionale pe care le-am trăit în ultimii ani. Am avut ocazia să lucrez alături de Jon și Jess, cei care au fondat/condus/dezvoltat acceleratorul Springboard în ultimii 3 ani, dar și alături de 8 echipe fantastice, strânse din toate colțurile lumii (UK, Spania, Portugalia, Canada, Bulgaria). Nota de subsol: echipa Springboard va conduce de anul acesta TechStars Londra, prima extindere în afara US a celei mai importante rețele de programe de accelerare și o dezvoltare extraordinar de importantă pentru ecosistemul european, care capătă o poartă deschisă spre piața din US.

Cambridge este unul dintre punctele cheie ale hardware-ului european (dacă nu chiar punctul cheie), un oraș cu 100.000 locuitori în care au apărut firme precum ARM (producătorii procesoarelor din mai toate smarthphone-urile și tabletele din lume, cu o producție de 9 miliarde de procesoare anul trecut), Raspberry PI, Acorn Computers (pentru pasionații de istorie), dar și mai noile Neul și Weightless.

Am acceptat propunerea lui Jon (primul meu job propriu zis de la 21 de ani încoace) pentru că eram interesat să înțeleg cum este organizat un program de accelerare și care sunt elementele cheie care fac un astfel de program de success. În afara multor considerente practice (între care, cea mai importantă este că un program de accelerare trebuie condus de catre antreprenori și/sau investitori), îmi este acum evident ca cele mai importante ingrediente sunt calitatea echipelor și a mentorilor, sau mai pretențios spus contextul pe care îl creezi în jurul programului.

În momentul în care ai printre mentori personalități precum Hermann Hauser, David Cleevely, Eben Upton sau Peter Cowley, alături de reprezentanți ai (fără exagerare) zeci de fonduri/grupuri de investiții de primă mână, precum și corporații precum Unilever (venituri de 51.32 mld EUR în 2012) sau Bosch (venituri de 52.3 mld EUR în 2012) și care își fac directorii de top disponibili pentru întâlniri și prezentari cu echipele, combinat cu o arie de selecție globală, ei bine, rău nu are cum să-ți fie.

Toate aceste interacțiuni îți construiesc un context care te poate ajută din multiple puncte de vedere: vei primi feedback valid pentru toate variantele de dezvoltare pe care le analizezi, vei afla o tonă de informații interesante și relevante pentru ceea ce faci și îți poți cunoaște, în cazul ideal, viitori investitori și parteneri. Însă nimic nu este mai concret decât tensiunea fantastica ce plutește în aer atunci când discuțiile se întețesc și dezbaterea te provoacă să găsești soluții și alternative alături de oameni excelent pregătiți profesional, pentru că acelea sunt momentele în care, precum un atlet ce aleargă în compania unor atleți mai buni, te autodepășești profesional.

Simt că, după doar 3 luni acolo, am nevoie de încă 3 luni în care să înțeleg pe deplin experiența prin care am trecut. Și pe care, într-o formă sau alta, v-o doresc și vouă.

Cum arată un program de accelerare pentru startups din interior

În cele două săptămâni de când m-am întors în România primesc insistent, aproape la fiecare discuție, întrebări precum "Ce este mai exact Springboard?", "Ce anume ai făcut acolo?". Mă scuzați, revin cu completări suplimentare.

Springboard este (a fost?) unul dintre cele mai importante acceleratoare europene, plasat cu siguranță în top 3, alături de (my 2 cents) Seedcamp și Startupbootcamp. Programul din primavara/vara lui 2013 a fost dedicat startupurilor din domeniul "Internet of Things", și a reprezentat ultimul batch al Springboard din viitorul apropiat. În februarie Springboard a anunțat fuziunea cu TechStars, iar echipa Springboard va gestiona începând din această lună programul de accelerare TechStars Londra (fuziunea Springboard - TechStars este o reușită extraordinară, ce aduce cea mai bună rețea de acceleratoare în Europa). Brandul Springboard este deocamdată pus la păstrare.

Suprapunerea celor două programe (TechStars Londra a început să fie pregătit intens din mai) a făcut ca echipa Springboard (Jon & Jess) să aibă nevoie de o mână de ajutor. Asta a fost, foarte pe scurt, felul în care am ajuns să lucrez pentru Springboard ca program manager timp de 3 luni, dornic să văd cum arată un program de accelerare din interior (și nu din perspectiva unui startup).

Springboard IoT a avut structura clasică a unui accelerator mentor-driven: 3 luni de program, în care în prima jumătate echipele întâlnesc peste 80 de mentori, iar în a doua jumătate echipele își pun ordine în informațiile primite, iau decizii strategice privind piața țintă, clientul tipic și strategia de dezvoltare și itereaza produsele în direcția dorită.

Deși titlul de program manager suna oarecum pretențios, Jon Bradford, fondatorul Springboard (și un irlandez dintr-o bucată) și un vechi amic (primul tricou oficial al Springboard a apărut în How to Web 2010) m-a trecut prin toate taskurile posibile pe care cineva le face într-un accelerator.

Așadar, ce face un program manager? Ei bine, întâi de toate multă muncă logistica:

  • Organizarea și gestionarea întâlnirilor cu mentori, ce sunt de o suprinzătoare complexitate datorită numărului mare al acestora (peste 80 în cazul Springboard)
  • Organizarea workshopurilor ce au avut teme diverse, de la business modeling, probleme legale, marketing, financing, la crearea campaniilor pe Kickstarter
  • Organizarea întâlnirilor de pitching care pregătesc echipele pentru Demo Day
  • Organizarea Demo Day, evenimentul de final al programului, când startupurile își prezintă progresul în fața investitorilor, a presei etc.

Partea mea favorită a fost însă lucrul individual cu echipele:

  • Sesiunea (aproape) săptămânală de Office Hours, în care discutam individual cu fiecare echipă despre problemele strategice pe care le întâmpinau
  • Show & Tell, întâlnirea săptămânală în care echipele își prezentau progresul din ultima săptămână și provocările săptămânii următoare
  • (un pic de) Analiza competitivă, analiză a investitorilor strategici dintr-o anumită verticală etc.

Pentru că rolul nostru nu era cel de a da sfaturi (decât dacă ne erau cerute în mod explicit), ci de acela de a facilita procesul prin care treceau startupurile, dezbaterile rezultate erau uneori de un rafinament spectaculos. Rolul de facilitator a fost o experiență nouă și extrem de utilă, care m-a ajutat sa înțeleg mult mai bine procesele de decizie.

Un program de accelerare de calitate are cu siguranță impact asupra echipelor ce îl urmează, dar calitatea lui depinde în foarte mare măsură de mentorii și echipele implicate. În egală măsură, este extrem de ușor ca programul să fie replicat ca structură, dar să nu aiba nici un fel de consistență din punct de vedere al rezultatelor. Uitați-vă cu grija cu cine urmează să vă întâlniți când alegeți acceleratorul la care aplicați!

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects