Când Android a fost lansat în 2008, am simțit entuziasm, aceeași senzație pe care am avut-o când am început să folosesc vechiul meu calculator Felix HC85. După ce am dezvoltat timp de opt ani în Java backend pentru rezervări turistice, ceva mi-a captat atenția. Îmi amintesc încă senzația incredibilă de a naviga prin codul sursă al Android Open-Source Project (AOSP) și de a fi uimit de modul în care Google îmi permitea să modific toate părțile platformei. Ce pariu a fost în acel moment să-mi părăsesc compania anterioară și să-mi încep călătoria cu Android!
Șaptesprezece ani mai târziu, Android a trecut de la telefoane la tablete, ceasuri, televizoare, aviație, dispozitive hardware personalizate și vehicule: mașini, camioane, vehicule comerciale și agricole, motociclete și vehicule de agrement.
În 2016, am avut un moment "aha" exact când am văzut mașina Maserati portocalie rulând o versiune inițială a Android Automotive la Google I/O din Mountain View. Același pariu, aceeași senzație că acest sistem poate înlocui interfețele HMI învechite din vehiculele noastre.
Android Automotive OS (AAOS) transcende simpla funcționalitate de infotainment, poziționându-se ca un sistem de operare nativ, full-stack pentru vehicule, integrat direct în unitatea de control electronic (ECU) a vehiculului sau în unitatea centrală (head unit). Spre deosebire de soluțiile de phone mirorring a telefonului (precum Android Auto și Apple CarPlay), AAOS rulează independent, oferind un nivel de control și personalizare a sistemului fără precedent, cu componente ready-to-use încă de la instalare.
Pentru inginerii și producătorii auto (OEM), arhitectura AAOS oferă avantaje semnificative în dezvoltarea vehiculelor definite prin software (SDV) datorită arhitecturii deschise și a personalizării la nivel de sistem. Exprimarea pe care o folosesc când mi se adresează o întrebare despre AAOS este că toate Change Request-urile sunt posibile, deoarece codul sursă de bază este deschis și disponibil pentru modificările lor.
Ca automotive developer putem modifica întregul stack AAOS:
Platforma AOSP. Fiind bazat pe Android Open Source Project (AOSP), AAOS oferă OEM-urilor capacitatea de a personaliza profund Experiența Utilizatorului (UX), integrând elemente specifice de branding și funcționalități specifice vehiculului (de exemplu, ecrane rotunde pentru motociclete sau ecrane multiple pentru camioane).
Adăugați propriile aplicații AAOS. Puteți crea propriile aplicații de sistem, cum ar fi Launcher sau puteți modifica aplicațiile existente unbundled, cum ar fi Dialer, Media, sau chiar să creați propriile aplicații de sistem/utilizator pentru șofer.
Dacă OEM-ul alege să încorporeze și versiunile plătite ale Serviciilor de Aplicații Google (GAS), vehiculul va obține "superputeri" accesând servicii Google esențiale, cum ar fi Google Maps, Google Voice Assistant, Google Play Store, Google Automotive Keyboard etc., optimizate pentru utilizarea în vehicul.
Am ajuns, după multe iterații ale AAOS, la o etapă în care ecosistemul Google este adoptat în toate vehiculele de pe piață:
Pe autoturisme. Majoritatea marilor OEM-uri precum Mercedes, Renault, Nissan își mută sistemul IVI la AAOS. Cele mai mici, precum Dacia, folosesc în vehiculele lor noi, cum ar fi Bigster, Android Automotive, iar cele mai puternice, precum Infiniti, folosesc Google Automotive Services peste AAOS. În acest moment, toți marii producători auto din lume lansează mașini sau plănuiesc să lanseze mașini cu AAOS (cu excepția Tesla).
Pe camioane. O situație similară cu Scania, Volvo Trucks și Iveco, care conduc dezvoltarea AAOS, fiind puțin în urma autoturismelor, dar cu siguranță recunoscută. OEM-urile mai mici de camioane vor urma cu siguranță.
Integrarea unui sistem de operare de uz general într-un mediu mission-critical prezintă provocări serioase de inginerie și securitate.
Optimizarea Resurselor. Android este un sistem de operare intensiv în resurse. Asigurarea unei experiențe utilizator fluide (fără lag) necesită hardware (SoC, RAM) de înaltă performanță. Performanța și stabilitatea sistemului de infotainment pot avea un impact direct asupra percepției de calitate a întregului vehicul.
Dependența de Google. Utilizarea GAS creează o dependență tehnologică de Google pentru funcționalități esențiale (navigație, voce), un risc strategic pe termen lung pentru controlul proprietății intelectuale a OEM-urilor. Producătorii care optează pentru o implementare AOSP pură (fără GAS) își asumă costul dezvoltării și întreținerii propriilor servicii de bază.
Conformitatea Normativă: Deși AAOS este destinat infotainmentului (non- esențial/critic), interfața sa cu sistemele vehiculului necesită o verificare riguroasă a conformității cu standarde precum ISO 26262 pentru a se asigura că un defect în AAOS nu poate compromite siguranța vehiculului.
Android Automotive OS (AAOS) este un catalizator al inovației digitale în cabina vehiculului, oferind un cadru tehnic robust și flexibil pentru dezvoltarea rapidă de noi funcționalități și servicii. Reprezintă o oportunitate strategică de a accelera ciclul de inovare al software-ului auto. Noul AAOS SDV lansat va stimula ecosistemul, alimentând și alte domenii neatinse anterior de Google: Instrument Cluster, Telemetry, Perception etc.
Smarter AI Automations
Miercuri, 26 Noiembrie, ora 18:00
sediul Cognizant
Facebook Meetup StreamEvent YouTubede Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Gelu Vac