ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 150
Abonament PDF

Dezvoltarea unei aplicații AI pentru unități de control electronic în automotive

Tudor Arsenescu
Senior Manager @ MHP



PROGRAMARE

Transformarea manualului tradițional al mașinii într-un asistent virtual interactiv reprezintă un pas important în digitalizarea experienței șoferului modern. Acest articol are ca subiect procesul de dezvoltare și optimizare a unei soluții care combină tehnologii avansate de procesare a limbajului natural cu platformă mobilă Android.

O abordare progresivă în două faze

Prima fază: Fundamente și explorare tehnologică

Prima etapă a proiectului a necesitat alegeri tehnologice fundamentale. După o analiză detaliată a opțiunilor disponibile, am selectat Java ca platformă principală de dezvoltare. Această decizie a fost influențată de limitările suportului nativ Android pentru Python și JavaScript. În timp ce Node.js oferă funcționalități limitate prin React Native, iar Python necesită soluții complexe de tip bridge, ecosistemul Java oferă integrare nativă și performanță optimă pe Android.

Pentru implementarea funcționalităților RAG (Retrieval Augmented Generation), am ales biblioteca LangChain4j în versiunea 0.31.0. Deși într-un stadiu incipient de dezvoltare, această bibliotecă oferă suport nativ pentru operațiuni RAG esențiale, precum indexarea documentelor, calculul embeddings și generarea răspunsurilor contextualizate.

Integrarea inițială a pipeline-ului RAG în aplicația Android a evidențiat provocări semnificative. O descoperire crucială a fost incompatibilitatea dintre biblioteca AWT utilizată pentru procesarea PDF-urilor și engine-ul grafic Android. Pentru a depăși această limitare, am introdus un pas intermediar de convertire a PDF-urilor în text, ca soluție temporară în prima fază. Această abordare, deși funcțională, a condus la timpi de procesare suboptimali.

A doua fază: Optimizare și arhitectură distribuită

În cea de-a doua fază, am reimplementat arhitectura sistemului folosind containere Docker. Am migrat către ChromaDB pentru stocarea vectorială și Ollama pentru modelele de limbaj și embeddings, eliminând astfel dependențele AWT problematice. Această nouă arhitectură se pretează excelent la o configurație de tip ethernet între două ECU-uri: unul rulând imaginile Docker sub sistem de operare automotive Linux, și celălalt dedicat aplicației Android.

Experimentele cu diverse modele de embeddings au condus la îmbunătățiri spectaculoase ale performanței. Testând modele precum all-minilm, mistral și nomic-embed-text, am redus timpul de procesare de la 45 de minute la 2.5-3 minute. Similar, pentru modelele de limbaj, evaluarea variantelor phi3, mistral, qwen2, tinyllama și tinydolphin a fost esențială, dat fiind că ECU-ul dedicat modelului dispune de doar 1GB RAM. Am selectat în final tinyllama și tinydolphin, care oferă cel mai bun raport performanță-resurse în aceste constrângeri hardware.

Sistemul a devenit complet configurabil prin parametri precum embeddingStoreBaseUrl, embeddingModelName, languageModelTemperature și documentSplittersMaxSegmentSizeInChars, permițând ajustarea fină a performanței și calității răspunsurilor. Timpul de răspuns s-a redus de la 10 minute la sub un minut.

Provocări tehnice și soluții arhitecturale

Integrarea cu platforma Android a necesitat rezolvarea unor provocări specifice. Am descoperit că Android utilizează o adresă IP diferită pentru localhost, iar rularea multiplă a modelelor pe același host poate cauza conflicte de porturi. Soluția a constat în implementarea unui sistem de configurare dinamică a porturilor și externalizarea procesării PDF-urilor într-o aplicație Java separată.

Arhitectura finală, bazată pe comunicarea între multiple ECU-uri, permite procesarea paralelă eficientă și oferă flexibilitate în configurarea individuală a componentelor pentru segmentare, embeddings și generare de răspunsuri. Această distribuție a sarcinilor între unitățile de procesare automotive și sistemul de infotainment optimizează atât performanța cât și utilizarea resurselor disponibile.

Perspective și direcții de dezvoltare

Experiența acumulată în dezvoltarea acestui sistem deschide noi posibilități pentru optimizări viitoare. Planurile includ:

Concluzii

Acest proiect demonstrează importanța unei abordări iterative în dezvoltarea sistemelor complexe de procesare a limbajului natural pe platforme mobile. Optimizările arhitecturale și selecția atentă a modelelor au permis crearea unei soluții eficiente care balansează performanța cu consumul de resurse, deschizând calea către noi inovații în domeniul asistenților virtuali automotive.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects