ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 150
Abonament PDF

Managementul portofoliilor. Ce este și cum îl modifici în funcție de organizație?

Mădălina Marincaș
Program Manager



MANAGEMENT

Proiectele sunt parte din viața noastră profesională. Și pentru că au devenit atât de obișnuite, cât de des apare întrebarea: "Care este scopul unui proiect livrat?"
Execuția și apoi livrarea sunt părți ale unei povești. Marea întrebare este: care-i povestea? Livrarea unui proiect este similară cu scrierea unei pagini sau a unui capitol. La ce contribuie aceste pagini și capitole?

Ce sunt portofoliile într-o organizație?

Aceleași două organizații care aduc structură în lumea proiectelor, PMI - Project Management Institute pentru PMP, și AXELOS pentru PRINCE2, sunt cele care definesc și reglementează în mod similar portofoliile.

Chiar dacă ambele organizații au propria definiție a portofoliilor, o perspectivă integrată arată astfel: un portofoliu este o investiție strategică în proiecte, programe și operațiuni. Portofoliile sunt gestionate în mod coordonat pentru a realiza schimbările necesare ce au ca scop atingerea obiectivelor strategice ale unei organizații.

Portofoliile funcționează pe un continuu, spre deosebire de proiecte și programe, care sunt clar încadrate în timp.

Și mai simplu, ce este un portofoliu? Revenind la exemplul mai sus, cel cu scrierea unei cărți, portofoliul reprezintă toate elementele care formează cartea: mesajul principal, personajele, firele epice, capitolele, cuprinsul, coperta, distribuția către cititori etc.

Odată clarificat conceptul, se pune întrebarea: la ce contribuie un portofoliu într-o organizație?

Printre beneficiile aduse de portofolii, se numără:

Cum configurezi un portofoliu?

Potrivit PMI, există patru etape în ciclul continuu al unui portofoliu: inițiere, planificare, execuție, optimizare. În practică, inițierea și planificarea sunt etapele care necesită cea mai mare investiție de timp și efort, deoarece implică alinierea tuturor persoanelor interesate la un nou mod de lucru consecvent.

Ciclul de viață al portofoliilor. PMI - Standardul pentru managementul portofoliilor

În plus, în cazul în care din organizație lipsesc practicile documentate în care se clarifică cum se face legătura dintre livrarea proiectelor și a programelor cu obiectivele strategice ale organizației, munca de setare a unui portofoliu crește exponențial.

Cum customizezi managementul portofoliilor la specificitatea organizației?

Modul în care sunt puse în practică portofoliile și cum sunt gestionate diferă de la organizație la organizație. Sunt companii care există fără portofolii și un management al acestora (proiecte puține, complexitate redusă, număr mic de stakeholderi, livrare aliniată cu așteptările). Cu cât cresc organizațiile, respectiv numărul de proiecte ale acestora și persoanele implicate, cu atât scade alinierea strategică și resursele se alocă ineficient. Treptat apar dificultăți în prioritizare, iar riscurile cresc ca impact. În aceste situații apare nevoia unui portofoliu și a gestiunii lui.

Complexitatea ce necesită un management al portofoliilor apare atât în organizațiile de produs, cât și în cele ce oferă servicii. În tabelul de mai jos se află o serie de întrebări, menite să ajute organizația să identifice dacă are nevoie de implementarea unui portofoliu.

Companie de produs Companie de servicii
Cum știu că ceea ce livrez e necesar și La ce obiective de business contribuie
potrivit? (englezescul "the right ce livrez acum?
thing")
Cum mă asigur că portofoliul companiei Cum pot optimiza alocarea resurselor
este aliniat cu strategia pe termen între diferitele servicii pentru a
lung? maximiza satisfacția clienților și
veniturile?
Cum măsor eficiența proiectelor pe care Cum pot demonstra clienților valoarea
le livrez în raport cu obiectivele adusă prin proiectele livrate?
strategice?
Cum identific și evaluez riscurile Cum pot minimiza impactul întreruperilor
asociate fiecărui proiect pe care îl serviciilor asupra operațiunilor și
livrez? veniturilor?
Cum pot îmbunătăți procesul de raportare Cum pot evalua eficiența costurilor
a performanțelor către managementul de serviciilor și identifica oportunități
nivel superior? de reducere a costurilor?

Întrebările de mai sus sunt construite pentru a aduce răspunsuri de calitate. Este necesar să fie pusă pe masă strategia companiei împreună cu obiectivele ei și aceste răspunsuri la întrebări, înainte de a decide dacă e nevoie de implementarea unui portofoliu sau care parte va fi cea optimă.

În practică, am văzut următoarele răspunsuri care au cântărit în decizia de a implementa (parțial) un portofoliu în companie.

Ca multe activități de business, portofoliile se pot plasa pe un spectru, între a nu fi implementate deloc și a fi create și gestionate ca la carte. Experiența din organizații IT și mindsetul de consultant și coach mi-au demonstrat că este important să fie potrivită abordarea pentru organizație în contextul în care se află această la momentul curent.

Ce riscuri există în managementul portofoliilor?

În practică, am întâlnit o serie de impedimente ce stau în calea creării și gestionării portofoliilor. Și pentru că stau sub semnului probabilului, sunt reunite sub formă unei colecții de riscuri.

Risc Abordare propusă
Există riscul de a lua decizii Sponsorul portofoliului: comunică
neinformate la nivel înalt, cauzate de managerului de portofoliu obiectivele
monitorizarea proiectelor (date) în strategice, pentru a putea transforma
absența obiectivelor strategice datele din portofoliu în informație.
(corelarea și transformarea în
informații) ce poate duce la abaterea de
la obiectivele de business.
Există riscul de a devia de la strategia PMO: comunică datele financiare
stabilită, din cauza monitorizării asociate fiecărei inițiative din
proiectelor fără a fi corelate cu date portofoliu cu managerul de portofoliu,
financiare, rezultând în scăderea pentru o analiză ancorată în date.
profitabilității organizației.
Livrare inconsistentă a programelor și Manageri din organizație: transmite
proiectelor, cauzată de blocarea informația de interes către membrii
informației la nivelurile de management echipei tale (mai ales dacă aceștia au
și lipsa unei surse consecvente de date, rol de manager de proiect). Sponsorul
rezultând în timp considerabil investit portofoliului: comunică în organizație
în colectarea și standardizarea datelor. și prioritizează necesitatea creării și
implementării unui portofoliu.
Există riscul de a bloca beneficiile Manager de portofoliu: organizează
anticipate de implementarea întâlniri recurente de portofoliu, cu
portofoliului din cauza percepției agenda clară, care suportă luarea
eronate că portofoliul este un document deciziilor la nivel înalt în mod
static, rezultând în oportunități transparent.
pierdute în timp.
Există riscul de a bloca implementarea PMO: Documentează modul de lucru
unui sistem eficient de management al curent și procesele decizionale. Notă:
portofoliului, cauzat de percepția portofoliul se poate implementa și fără
eronată că e nevoie de soluții tehnice soluții tehnice specializate.
avansate pentru a începe, ducând la
bugete depășite și oportunități
pierdute.

Concluzii

Este nevoie ca toate organizațiile să implementeze portofolii? Bineînțeles că nu, mai ales dacă este vorba de organizații mici, cu complexitate scăzută. Pe măsură ce crește complexitatea, s-ar putea să apară întrebarea: dacă lucrurile funcționează și așa, care este motivul pentru care trebuie să implementăm un portofoliu? Răspunsurile sunt:

Unul dintre cele mai importante roluri pe care îl are managementul portofoliilor este cel de a genera întrebări și a stimula dezbateri. La ce ajută aceste comportamente? La activarea gândirii critice și a deciziilor luate în concordanță cu obiectivele strategice.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects