Când Artmark s-a lansat în 2008, conceptul de business era doar o idee în mintea fondatorilor. Ionuț Albu (în prezent, CEO Art Games) a fost cooptat în echipă și și-a adus contribuția esențială la dezvoltarea strategică a business-ului. Deși vorbim de un domeniu conservator, precum vânzarea de artă, a fost nevoie de cineva cu background tehnic care să gestioneze partea digitală și operațională.
Prima licitație organizată a fost, de fapt, foarte simplă din punct de vedere tehnologic: operațiunile s-au gestionat folosind o aplicație binecunoscută de la Microsoft… adică Excel (da, chiar așa!). Cataloagele de licitații au fost printate pe hârtie glossy, iar loturile cu fotografii clare și sugestive au fost publicate pe site. În timpul licitației, loturile erau prezentate audienței fizic de către personalul Artmark, dar și pe un ecran gigant cu ajutorul altei aplicații Microsoft (PowerPointJ) și a unui videoproiector. Vorbim de anul 2008.
Cu timpul, pe măsură ce business-ul a crescut în complexitate, a crescut și numărul de angajați, inclusiv în departamentul IT. A devenit evident că pentru a gestiona toate procesele de business din companie, era necesar un software specializat. Deși au fost explorate diverse soluții off-the-shelf, acestea nu au reușit să ofere flexibilitatea și complexitatea de care acest business atipic avea nevoie. Astfel, treptat, s-a dezvoltat de către departamentul IT intern, o extensie a site-ului de prezentare, sub forma unei aplicații web care să gestioneze clienții, loturile și toate operațiunile necesare urmăririi vânzărilor prin licitații.
Această evoluție a dus la apariția primului ERP dedicat pieței de artă, care la acea vreme era 100% integrat cu catalogul online publicat pe website-ul Artmark. Sistemul a fost conceput pentru a sprijini toate operațiunile interne, simplificând gestionarea licitațiilor și urmărirea tranzacțiilor. Licitațiile se desfășurau în persoană, iar orchestrarea și jurnalizarea operațiunilor se realizau printr-un software intern, conectat direct la baza de date a ERP-ului. În sala de licitații, loturile și ofertele erau afișate la apăsarea unui buton, iar rezultatele erau salvate automat în sistemul ERP, asigurând o evidență clară și eficientă a tuturor tranzacțiilor.
De aici, totul a evoluat natural. Se guverna licitația de la consola operatorului (afișări de loturi, oferte, adjudecări), exista prezență online și a apărut ideea "cum ar fi să transmitem licitația în direct pe internet?" (se făcusera deja duplexuri cu transmisie audio-video clasică) "și să dăm utilizatorilor site-ului niște palete virtuale ca să liciteze din fața laptopului?". Și uite că s-a întâmplat, în 2011, când s-a lansat prima versiune a sistemului, Artmark Live 1.0, care a fost primul de acest fel din Europa, stabilind un standard în domeniul licitațiilor de artă online. Această platformă inovatoare a oferit o experiență user-friendly și transparentă pentru cumpărători și vânzători, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a volumului de tranzacții. Au fost câteva provocări din punct de vedere tehnologic, dar echipa a trecut peste ele și sistemul a funcționat perfect mulți ani (bineînțeles, cu actualizările și mentenanța de rigoare). Era atât de simplu, pentru că, fiind dezvoltat intern, era integrat nativ cu toate celelalte sisteme. Pentru clienți era aproape la fel ca atunci când ar fi în sală.
În 2013, datorită necesității de organizare într-o structură de tip holding, departamentul IT s-a transformat într-o companie de tehnologie și inovație de sine stătatoare. Art Games este un centru de servicii de IT care deservește toate companiile din grupul Artmark, dar și numeroși alți clienți naționali și internaționali din industrii diverse - cu focus pe finance & banking, piața de capital și industria pharma.
Prezența online în licitatii a crescut încet de-a lungul timpului, însă pandemia a făcut ca numărul de clienți din online să fie mult mai mare decât cei din sală. Pentru Artmark, faptul că sistemele erau deja "rodate" pentru online a reprezentat un mare plus, reducând din efortul pentru digitalizare, față de cel la care au fost supuse o mare parte din companii.
În 2022, platforma online de licitații trece la nivelul următor, devenind Artmark Live 2.01. Art Games a învățat din lecțiile oferite, a adus la zi și a customizat tehnologia în cele mai mici detalii, pentru a răspunde nevoilor și specificului acestei industrii. Noua versiune asigură confidențialitatea 100% a datelor de licitație transferate între utilizatori și licitator, de tip end-to-end encryption (precum în cazul softurilor bancare) și oferă un meniu mai intuitiv pentru utilizatori. Dar și opțiuni noi: "Oferta în Absență", care permite încărcarea de oferte pe care sistemul să le exercite în marjă în absența utilizatorului, sau "Oferă mai mult", care permite propunerea de către utilizatorul online de oferte între pașii de licitare. Platforma de licitare Artmark Live 2.0 prevede transmisiunea video multiplă în timp real a licitației. Participanții pot trăi experiența licitației acasă, de pe laptop, telefon sau tabletă, sau… din vacanță. Își urmează pasiunea, achiziționând în siguranță, în timp ce specialiștii Art Games au grijă ca procesul să se desfășoare fără cusur.
La sfârșitul anului 2022, sistemul a început să fie utilizat și în Bulgaria și Croația, odată cu extinderea grupului Artmark pe aceste piețe. Are în plan ca în următorii 2 ani să intre și pe piețele din Grecia, Turcia şi Vietnam, echipa Art Games lucrând la personalizarea platformei pentru fiecare piaţă în parte.
2023 a adus o noua inovație pe piața românească de artă. O parte din licitațiile Artmark sunt acum conduse de comisarul virtual de licitații bazat pe inteligența artificială… Ileana. Ea coordonează suveran întreg procesul de licitație, în timp real, în același mod în care comisarii în carne și oase o fac la evenimente. Bonus, este și multitasking, pentru că nu mai are nevoie de suport IT pentru operarea licitației și se asigură ca toate procesele se desfășoară până la capăt fără erori.
Comisarul bazat pe AI, dezvoltat de specialiștii Art Games, permite organizarea simultană a mai multor licitatii dorite de colecționarii de artă sau obiecte. Noutatea absolută este licitația "de zi", desfășurata exclusiv online. Oricine dorește să liciteze intră pe platforma Artmark Live, de acasă, de la birou sau, de ce nu, de pe șezlong. Participanții pot urmări relaxați prezentările obiectelor propuse spre licitare și pot plasa oferte în siguranță, direct de pe dispozitivele lor. Pe lângă asta, tot Ileana a ajutat cu localizarea aplicațiilor și informațiilor despre loturi pentru Bulgaria și Croația, ajutându-ne cu traduceri relevante contextului operelor de artă, dar și în alte procese care țin de siguranța tranzacțiilor și jurnalizare.
Dezvoltatorul de soluții software Art Games își propune ca, din 2025, să o pună pe Ileana la dispoziția tuturor ONG-urilor și fundațiilor pentru organizarea licitațiilor caritabile, facilitând accesul la tehnologia premium pentru o gamă mai largă de organizații și cauze bune.
De la "pix și hârtie", direct pe ecranele colecționarilor
Platforma Artmark Live, dezvoltată pentru licitații online și hibride, este unică pe piața de artă din România și poate gestiona chiar și peste 5.000 de oferte plasate online de 1.500 de participanți. Aceasta contribuie semnificativ la creșterea numărului de loturi vândute și a participanților la licitații, generând recorduri inedite pe piața internațională de artă.
Sistemul funcționează fără cusur, gestionând un volum uriaș de mesaje schimbate între servere și dispozitivele participanților la licitații. Echipa Art Games folosește tehnologii și servicii moderne de cloud pentru a prelua și procesa toate ofertele primite, asigurându-se că piesele rare și valoroase sunt adjudecate eficient. Pe lângă platfoma de licitații online, merită menționat din nou și ERP-ul unic, specializat în gestionarea operațiunilor end2end de comerț cu artă, integrând funcționalități de gestionare a inventarului, licitațiilor, tranzacțiilor și relațiilor cu clienții. Acest sistem integrat a definit eficiența operațională pentru casele de licitații și galeriile de artă, facilitând o gestionare mai bună a resurselor și a tranzacțiilor, lucru dovedit de ușurința cu care s-au pornit casele de licitații ale grupului din Bulgaria și Croația. A fost aproape plug & play. Referitor la tehnologie, totul poate fi sumarizat în câteva cuvinte: cloud, open-source, microservicii.
Art Games lucrează deja la o nouă versiune a platformei Artmark Live, care promite să revoluționeze complet procesul de organizare a licitațiilor de artă. Această inovație vine în contextul extinderii regionale a grupului Artmark, care a devenit un jucător de top nu doar pe piața românească, ci și în piețele din Bulgaria, Croația, și în curând Grecia, Turcia și Vietnam. Necesitatea de a gestiona multiple licitații simultan, cu o baza de clienți din ce în ce mai diversificată, a creat cererea pentru o platforma mai avansată, mai flexibilă și capabilă să gestioneze operațiuni complexe, indiferent de fusul orar sau de limba participanților.
Noua versiune Artmark Live 3.0. va încorpora cele mai noi tehnologii, asigurând atât securitatea datelor, cât și transparența procesului de licitație. Ileana, comisarul AI, va juca un rol central în această nouă etapă, coordonând simultan licitațiile de oriunde din lume și oferind o experiență mult mai dinamică și personalizată utilizatorilor. Cu ajutorul AI, sistemul va putea analiza rapid preferințele utilizatorilor, oferind recomandări în timp real și facilitând interacțiunea cu participanții, fie că se află la birou, acasă sau în vacanță.
Pe lângă aceste inovații, platforma va fi capabilă să integreze și să sincronizeze simultan toate operațiunile dintr-o licitație, de la afișarea loturilor, plasarea ofertelor, până la finalizarea tranzacțiilor, totul într-un mod perfect orchestrat. În plus, extinderea tehnologiei de live streaming, combinată cu procesarea automată a ofertelor și analizarea rapidă a datelor va permite organizarea de licitații multiple în timp real, fără întârzieri, indiferent de locul din care se conectează utilizatorii sau unde se ține licitația.
Echipa Art Games își propune ca nouă platforma să fie una fără bariere de spațiu, timp sau limbă, organizând licitații la orice oră, fie ele licitații complet automatizate, fie licitații eveniment cu participare fizică. Totodată, soluția tehnică va putea fi coordonată de la nivel central sau de la distanță, oferind flexibilitate maximă organizatorilor.
Sistemul de licitații dezvoltat pentru Artmark a constituit un punct de plecare important pentru dezvoltarea și customizarea de soluții software tot mai sofisticate și eficiente pentru alte sectoare. Printre aceste proiecte se numără eVOTE, prima și cea mai avansată soluție de participare și vot online în AGA pentru companiile listate la Bursă de Valori București, dar și soluții complexe de leasing, precum eBCR Leasing, singură soluție de leasing financiar 100% online, și Moov Leasing, una dintre cele mai agile soluții de leasing operațional.
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Vlad Ionescu