ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 148
Abonament PDF

Prețul Informației: Diferențe de UX între site-urile gratuite și cele cu plată

Diana Gabor
UX/UI Designer @ BoatyardX



PROGRAMARE

Pe măsură ce consumul de știri în online a crescut, experiența utilizatorului (UX) oferită de site-urile de știri a început și ea să joace un rol din ce în ce mai important în asigurarea succesului lor. Pe lângă conținutul de calitate, un design intuitiv și ușor de utilizat este esențial pentru a menține cititorii loiali în spațiul digital. În acest context, pentru publicațiile media apare o nouă provocare, ele trebuind să aleagă dacă se vor baza strict pe venituri venite din publicitatea online sau vor percepe o taxă, de obicei transpusă într-un paywall.

Unul dintre pionierii sistemului de monetizare cu paywall este New York Times care, în 2011, a început să ofere acces gratuit doar unui număr limitat de articole pe lună, după care utilizatorii erau încurajați să se aboneze pentru a continua1. O consecință naturală apărută în rândul multor utilizatori, ca urmare a introducerii abonamentelor cu plată, este convingerea că, în momentul în care aleg să plătească pentru un serviciu digital vor și primi o experiență mai bună în schimb. De exemplu, un studiu derulat în 2023 de Reuters Institute arată că 28% dintre abonații la servicii de știri online din SUA și Marea Britanie continuă să-și mențină abonamentul activ datorită interfeței ușor de utilizat a site-ului sau a aplicației pe care o folosesc. Dar este această concluzie validă? Acest articol își are rădăcinile într-un studiu pe care l-am realizat, evaluând în mod comparativ UX-ul a zece site-uri de știri des frecventate din Marea Britanie, având scopul atât de a investiga dacă un paywall asigură într-adevăr o experiență superioară utilizatorilor, cât și de a oferi o perspectivă strategică designerilor și programatorilor pentru a îmbunătăți eficiența și atractivitatea produselor lor digitale.

Pentru crearea setului de date, s-a luat în considerare un număr egal de cinci site-uri din fiecare categorie (cu plată și gratuite), iar selecția acestora a fost bazată pe popularitate, măsurată prin numărul de vizite în luna Octombrie 2023. Ulterior selecției, setul de date a fost analizat prin prisma a trei abordări analitice: audit de performanță pentru măsurarea vitezei de încărcare, evaluare euristică pentru măsurarea uzabilității și audit de accesibiliate pentru măsurarea ratei de conformitate cu standardele de incluziune.

Performanța și cât de repede este suficient de repede?

Majoritatea utilizatorilor se așteaptă ca o pagină web să se încarce în două secunde sau mai puțin. Fiecare secundă de întârziere, în plus, poate genera un sentiment de frustrare. Acest aspect ține de performanță, un concept ce înglobează trei factori cheie:

Fiind o componentă tehnică, profesioniștii în domeniu trebuie să apeleze la instrumente automate pentru a o măsura. Unul dintre ele este Lighthouse, dezvoltat de Google, care a fost folosit și în evaluarea celor zece site-uri de știri. Această unealtă măsoară performanța pe o scară de la 0 la 100, unde 100 reprezintă scorul cel mai favorabil posibil (performanță ideală). Rezultatele acestei evaluări au scos în evidență faptul că există câteva diferențe contrastante între cele două modele comparate, cu și fără plată.

Homepage: Site-urile de știri gratuite au avut, în general, timpi de încărcare mai rapizi pe homepage. De exemplu, The Sun, un site cu acces gratuit, a avut cea mai bună performanță, cu un scor mediu între desktop și mobil de 79,1 din 100.

Pagina de articol: În ceea ce privește încărcarea paginilor individuale de articole, site-urile cu paywall au avut, în ansamblu, scoruri mai ridicate. The Independent, un site cu acces plătit, a condus această categorie cu un scor mediu de 84,5 din 100.

Discrepanțe între dispozitive: Un aspect important de menționat este discrepanța semnificativă în performanța identificată între versiunile de mobil și desktop pe majoritatea site-urilor. Versiunile de mobil au avut scoruri mai mici, ceea ce este îngrijorător, având în vedere trendul ascendent al consumului de știri pe dispozitive mobile.

Uzabilitatea, cu cât mai ușor de folosit cu atât mai bine

Performanța, deși esențială, nu este singurul factor determinant al unui UX calitativ. O altă variabilă cheie ține de gradul în care utilizatorii percep un sistem ca implicând efort minim de interacțiune, concept care poartă numele de uzabilitate. Designul unei interfețe ușor de utilizat trebuie să fie simplu și clar, aceste caracteristici fiind strâns corelate cu formarea de atitudini pozitive și cu creșterea intenției de utilizare, conform statisticilor. Uzabilitatea unui sistem poate fi evaluată prin două metode: prin teste care presupun participarea activă și implicarea utilizatorilor, sau audit condus exclusiv de un expert. Din cea de a doua categorie face parte și evaluarea euristică, metodă care a fost aplicată și în acest studiu, având ca punct de reper cele zece euristici de uzabilitate propuse de Jakob Nielsen, liderul mondial în expertiza asupra uzabilității web. Rezultatele sunt următoarele:

Accesibilitatea și incluziunea ca beneficii universale

Accesibilitatea se asigură că interfața unui sistem poate fi folosită de toți utilizatorii, inclusiv cei cu dizabilități. Numărul persoanelor ce se confruntă cu dizabilități este adesea subestimat din cauza subreprezentării în date, dar, conform Consiliului European, unul din patru adulți din Europa se confruntă cu o oarecare formă dizabilitate, fie ea permanentă sau temporară. Similar uzabilității, site-urile web pot fi puse sub audit cu ajutorul unor standarde universale bine stabilite, cum ar fi cele WCAG, care măsoară gradul de accesibilitate a sistemelor cu ajutorul unor teste atât automate cât și manuale. Această tehnică a fost utilizată și aici, rezultatele fiind după cum urmează:

Deși până în prezent reglementările de accesibilitate nu au prevăzut în mod legal decât sfera instituțiilor publice, o nouă directivă europeană ce va intra în deplin în decursul anului următor (EAA 2025) va impune ca toate site-urile web, aplicațiile mobile și alte servicii digitale din UE să țină cont de persoanele cu dizabilitați și să se conformeze acestor standarde. Prin urmare, companiile trebuie să țină cont de acest apect acum mai mult decât oricând. În caz contrar, nerespectarea reglementărilor WCAG poate conduce la sancțiuni legale și posibile amenzi.

Concluzii cheie pentru designeri și programatori

Tind, prin urmare, site-urile cu plată să ofere un UX superior și mai de calitate utilizatorilor lor față de cele gratuite? Studiul de față arată că nici unul din site-urile analizate nu a fost complet lipsit de probleme, însă tendința predominantă plasează, într-adevăr, site-urile cu paywall ca furnizori ai unei experiențe îmbunătățite datorită numărului mai redus de probleme de uzabilitate și accesibilitate. Cu toate acestea, uitându-ne în mod detaliat la platformele analizate și comparându-le la nivel individual, nu în grup, rezultatele arată că cele mai bune scoruri au fost obținute de The Sun, o platformă de tip tabloid cu acces gratuit. Așadar, fluctuațiile înregistrare în clasamente, împreună cu scorurile medii generale, ne arată că modelul de acces nu poate fi considerat sigurul factor determinant al unui UX de calitate. Responsabilitatea creatorilor de produse digitale, rămâne însă, de a se asigura că sistemele lor, indiferent dacă sunt accesate de utilizatori în mod gratuit sau cu plată, balansează aspecte precum performanța, uzabilitatea și accesibilitatea. Dată fiind competitivitatea climatului digital actual, acestea nu mai sunt la nivelul de "nice-to-have", ci poartă un rol esențial în asigurarea succesului și relevanței oricărui produs pe termen lung.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects