ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 148
Abonament PDF

Consultanța în mișcare – Jurnal

Ovidiu Popa
Head Of Consulting @ P3 Romania



MANAGEMENT

În ultimul timp, vorbim tot mai des despre schimbări și incertitudini, nu doar în industria IT, ci în multe alte domenii. Deși traversăm o perioadă dificilă la nivel global și local, este important să conștientizăm că, în funcție de anumite caracteristici, astfel de momente pot trece mai ușor sau chiar pot deveni oportunități de creștere și dezvoltare.

Unul dintre subiectele principale de discuție în prezent este legat de amenințările aduse de tehnologia AI și mutările de offshoring, în special în industria IT. Atâta timp cât ne concentrăm exclusiv pe aceste riscuri, pierdem din vedere imaginea de ansamblu și, implicit, oportunitățile care ar putea apărea. Din păcate, am observat că există prea puține dezbateri din perspectiva acestor oportunități. De exemplu, colegii din offshore care lucrează pe un fus orar diferit pot colabora foarte eficient cu noi, reușind, în afara orelor active de muncă din Europa, să se ocupe de spețele care implică rezultate cu termene de livrare foarte scurte. Într-o echipă distribuită, putem fi mai eficienți și mai accesibili pentru o plajă mai mare de clienți.

 Desigur, viteza de dezvoltare și de adaptare reprezintă elemente esențiale în astfel de contexte. O adaptare rapidă la noi circumstanțe sau o dezvoltare continuă și sustenabilă a capabilităților pot transforma o perioadă nefavorabilă într-o oportunitate. Acestea sunt principii fundamentale pentru echipele performante, mai ales într-un mediu atât de dinamic cum este cel al consultanței IT.

Aș dori să împărtășesc din experiența noastră în dezvoltarea unei echipe de consultanță locale, pornind de la zero, într-un mediu cu standarde foarte ridicate și în același timp un mediu foarte dinamic ce e în continuă schimbare. Această dezvoltare face parte din strategia creionată la nivel de grup, pentru nevoile ce urmau sa apară în următoarele luni, nevoi confirmate și de cerințele specifice din parte clienților.

Începutul unui drum nou pentru P3 România

Dezvoltarea echipei de consultanță din România a început în vara anului 2022, cu o sarcină greu de înțeles la acea vreme. Mentalitatea de consultanță era cu totul diferită în comparație cu practicile operative clădite de-a lungul parcursului profesional și dezvoltate chiar și din timpul anilor de studiu. În primele luni nu observam oportunitatea acelui "UNUSUAL". Aveam nevoie să primim limite și prescripții pentru ce urma să construim. Mai mult, în prima fază ne așteptam chiar să ni se spună și cum să implementăm anumite sarcini concrete menite să ajute la crearea comunității de consultanță. Cu toate acestea, obiectivul primit a rămas simplu, "Trebuie să construim o echipă de consultanță în România, capabilă să livreze servicii de consultanță cu un nivel ridicat de calitate în diferite domenii".  In acea perioadă, au fost multe semne de întrebare, dar s-a conturat prima oportunitate. Faptul că nu aveam limite clare ne-a permis să dezvoltăm cultura și organizarea internă, evident, în concordanță cu valorile interne ale companiei. Acesta a fost primul pas către construirea unei echipe bazate pe nevoia de a avea o cultură solidă, un aspect pe care îl dezvoltăm și astăzi și pe care ne propunem să îl îmbunătățim constant.

Am început prin a analiza nevoile companiei și perspectivele de angajare din zona Clujului. Standardele ridicate de calitate,  alături de necesitatea de a găsi colegi vorbitori de limba germană și cu experiență în consultanță, păreau inițial parte dintr-o misiune aproape imposibilă. Piața pentru serviciile de consultanță tehnică din acea arie era și este în continuare destul de restrânsă. Totuși, ne-am adaptat strategia și am decis să atragem oameni cu multă experiență investind în dezvoltarea abilităților de consultanță, punându-le la dispoziție trainingurile, certificarile și colaborările necesare. În ianuarie 2023, echipa noastră număra deja zece membri integrați în proiecte alături de consultanți din Germania ce aveau o vastă experiență în domeniu. A fost un proces de transformare dificil, dar extrem de valoros, de la o mentalitate operațională clasică la una orientată spre identificarea oportunităților, ieșind din "cutia" atribuțiilor zilnice.

Această schimbare de mentalitate ne-a ajutat să nu fim doar executanți, ci să devenim jucători activi în tot ceea ce facem. Pentru noi, sarcinile primite sunt contextul care ne confirmă că suntem la nivelul corespunzător din punct vedere tehnic, iar tot ce facem în exteriorul lui reprezintă ADN-ul de consultant atât în fața clientului, cât și în cadrul echipei. Echipa este deja independentă, iar rolul managementului este doar de facilitator. Tot ce definim și construim este meritul echipei. Suntem conștienți că mai avem multe de realizat, iar ecosistemul pe care îl creăm noi este un mediu sănătos și adaptat pentru cerințele perioadei în care ne aflăm.

Creșterea continuă și adaptabilitatea

Astăzi, echipa noastră a ajuns la 40 de consultanți, fiecare specializat în diverse domenii. Suntem mândri de faptul că s-a creat o echipă "neobișnuită" prin nivelul ridicat de independență și capacitatea de autocalibrare pe care o manifestăm. Acest lucru ne permite să ne adaptăm rapid cerințelor și să răspundem provocărilor dintr-un mediu în continuă schimbare.

Serviciile de consultanță reprezintă o soluție viabilă atât pentru organizații care tind să își diversifice soluțiile sau să iși dezvolte capabilitățile, clienți care vor să își optimizeze costurile, cât și pentru profesioniști care își doresc o carieră în acest domeniu. Consultanța nu doar că facilitează rezolvarea unor probleme complexe, ci creează și un cadru de dezvoltare profesională continuă.

Transformarea amenințărilor în oportunități

Când vine vorba de presupusele "amenințări", vă invit să le analizăm pe rând. Inteligența artificială (AI) este, de fapt, o oportunitate imensă. AI automatizează anumite sarcini și procese, eliberând astfel capacitatea umană, pentru a se concentra pe activități mai complexe, care necesită creativitate și intervenție din partea noastră. În plus, AI ne va permite să oferim servicii unui număr mai mare de clienți, la prețuri mai accesibile.

În ceea ce privește offshoring-ul, mutările de acest tip din Europa către alte regiuni, cum ar fi Asia, nu ar trebui să fie percepute realmente ca amenințări. Rolurile specializate, cum ar fi cel de arhitect, chiar dacă sunt relocate, vor continua să necesite expertiza europeană, doar că într-o formă adaptată noilor condiții. Aceleași temeri au existat și mai există între OnShore și NearShore, iar aici intervine din nou nevoia de adaptabilitate și dezvoltare bidirecțională. Un exemplu concret al acestei caracteristici este extinderea spre roluri tot mai complexe cu cerințe specifice în NearShore. În paralel, colegii din OnShore își ajustează sarcinile pentru a facilita colaborări mai eficiente și pentru a deservi un număr mai mare de clienți. Această abordare ne permite să gestionăm portofolii interdisciplinare și să oferim soluții integrate, capabile să răspundă cerințelor diverse ale pieței.

Echipa P3 reprezintă un exemplu viu de adaptabilitate și dezvoltare, nu doar din punct de vedere tehnic, ci și din perspectiva leadership-ului. Ne adaptăm constant la nevoile în schimbare ale industriei și ale mediului de afaceri. Totuși, suntem conștienți că ceea ce am realizat până acum este doar un pas mic către potențialul nostru complet. Fiind o comunitate unită, putem continua să inovăm și să ne pregătim pentru provocările dinamice ale viitorului, construind soluții sustenabile și inovatoare.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects