Ocomponentă semnificativă a domeniului marketing presupune să fii mereu în mișcare și să depistezi tendințe noi. Dar cum putem să ne organizăm eficient munca pentru a aduce un impact pozitiv cât mai mare într-un mediu tot mai schimbător și plin de oportunități? Răspunsul scurt este marketingul Agile.
Adoptarea metodologiei Agile și a sistemului Scrum înseamnă prioritizarea flexibilității, a colaborării și a rezultatelor tangibile livrate rapid, mai degrabă decât a planurilor rigide care își pot pierde repede relevanța. Concentrându-ne pe pași mici realizați în sprinturi scurte, rămânem aliniați cu obiectivele de business și continuăm să ne îmbunătățim modalitățile de a le atinge.
În articolul acesta vom prezenta cum am implementat metodologia Agile în activitățile de zi cu zi, provocările pe care le depășim și cum această abordare a ajutat echipa de marketing Accesa să crească, să atingă praguri importante și să atragă clienți de top din Europa.
Colegii noștri au prezentat deja foarte bine beneficiile Agile într-un context de software development, cum ar fi demonstrarea (sau contrazicerea) rapidă a asumpțiilor și promovarea adaptabilității și a învățării continue. O altă notă importantă este că Agile nu este întotdeauna ușor de adoptat. De fapt, poate fi de-a dreptul dificil dacă implică o schimbare majoră în cultura sau perspectiva echipei.
Deci, care este farmecul Agile pentru echipele de marketing care sunt în egală măsură obișnuite cu modelul cascadă și cu haosul general? Răspunsul depinde foarte mult de contextul și provocările cu care se confruntă fiecare echipă. Pentru noi, următoarele îmbunătățiri au fost cele mai importante.
Parteneriatele strânse, clădite pe încredere, sunt o piatră de temelie la Accesa. Pornind de la ideea aceasta și punând clientul în centrul tuturor activităților de marketing, putem determina mai ușor valoarea și impactul muncii noastre.
Începând cu ceea ce știm și validând cât mai des, echipa noastră Agile se concentrează mai ușor pe nevoile neacoperite ale clienților noștri și găsește cele mai bune modalități de a-i conecta cu ingineri software sau soluții, pentru a rezolva aceste provocări. Mai mult, putem identifica proactiv oportunitățile de creștere și consolida relațiile cu clienții noștri prin proiecte inovatoare care oferă răspunsuri și soluții atât la probleme, cât și la oportunități emergente.
Similar cu industria IT, marketingul este un domeniu în continuă evoluție. De exemplu, inteligența artificială a avut un impact masiv, reinventând crearea de conținut și interacțiunea cu clienții datorită tehnologiilor precum Generative AI.
Marketingul Agile ne încurajează să răspundem la schimbare în loc să urmăm planuri stabilite, dar și să explorăm inovațiile ce pot duce la rezultate mai bune. În ansamblu, ne oferă libertatea de a încerca abordări noi, de a vedea provocări vechi din unghiuri noi și de a ne aplica creativitatea într-un mediu de afaceri în continuă schimbare.
Evident, nu toate experimentele vor avea efectul dorit, dar chiar și atunci aduc informații valoroase care ne ajută să ne îmbunătățim ca echipă și ca furnizor de servicii IT.
Atunci când obiectivul tău este să livrezi rezultate tangibile și ești deschis să folosești noile oportunități, obții foarte multă flexibilitate. Având în vedere că piața de servicii IT este competitivă și dinamică, oportunitățile și riscurile vin și trec repede, cheia pentru a rămâne în fruntea competiției este cum te adaptezi.
Sprinturile Scrum de două săptămâni funcționează excelent pentru echipa noastră pentru că ne ajută să ne concentrăm pe nevoile actuale de marketing, fără a ne bloca în proiecte de lungă durată care și-ar putea pierde impactul înainte de finalizare. Când planificăm sprintul, ne uităm la ceea ce ar aduce cea mai mare valoare în prezent, chiar dacă asta înseamnă să pivotăm de la obiectivul ultimului sprint.
Frumusețea sistemului Agile este că flexibilitatea nu vine cu prețul de a renunța la planuri de durată. Pornind de la obiectivele companiei și de la strategiile de marketing pe termen lung, creăm și organizăm un backlog care ne ajută să fim strategici și să păstrăm o viziune de ansamblu coerentă asupra proiectelor în derulare.
Deși au loc schimbări destul de des, metodologia Agile ne ajută să planificăm din timp, să identificăm dependințele și să ne valorificăm la maxim librăria de resurse de marketing.
Datul și primitul de feedback este o componentă de bază a marketingului în general, dar accentul suplimentar adus de metodologia Agile este neprețuit.
În primul rând, acționând ca o echipă Agile, facem ca feedbackul să fie o parte integrantă a activităților de zi cu zi, cu responsabilități și asumare clar definite. Acest lucru ajută la identificarea erorilor, la răspândirea cunoștințelor și la îmbunătățirea profesională.
Cu toate acestea, poate și mai important este modul în care Agile conectează echipa de marketing cu restul companiei. Orice organizație va avea mulți de experți de domeniu care pot ajuta echipa de marketing să creeze materiale informative și bine țintite. Includerea și feedbackul acestor experți este, de multe ori, ceea ce face diferența între "bine" și "excelent".
Baza marketingului Agile este colaborarea, mai întâi în cadrul echipei și apoi extinzându-se la o cooperare interfuncțională sănătoasă. Încurajând colaborarea, eliminăm eficient silozurile și creăm canale de comunicare solide care asigură că toată lumea are acces la informațiile și talentul ce le poate îmbunătăți munca. Prin ședințe de sincronizare, feedback sau sesiuni de lucru colaborativ, ne aliniem cu alte departamente, le înțelegem viziunea și perspectivele și construim soluții digitale mai bune.
Este important de reținut că această îmbunătățire generală se aplică la mai mult decât doar marketing. Echipa noastră este mai bine pregătită să ajute colegii în activitățile lor cu care, poate, în trecut, întâmpinau provocări. De exemplu, ne putem adapta rapid și oferi suport pentru noile cerințe din partea echipei de delivery sau putem implementa feedback-ul primit de la client prin Client Partners, construind o experiență mai personalizată și unificată.
Nu am ratat ironia că primul principiu al Manifestului Agile este "Indivizi și interacțiuni peste procese și instrumente", dar dă-ne o șansă să explicăm. Există o mulțime de diferențe între o echipă de dezvoltare software și o echipă de marketing, așa că re-crearea 1:1 a ceremoniilor sau a instrumentelor lor nu este o garanție a succesului.
Am început călătoria noastră Agile cu Trello ca instrument de management de proiect. Favoritul multora, datorită simplității sale, Trello are toate funcționalitățile de care ar putea avea nevoie o echipă mică de marketing. Cu abilitatea de a crea și organiza carduri, de a atribui persoane și etichete, dar și de a adăuga descrieri, comentarii, story points și atașamente, platforma are toate caracteristicile de bază de care aveam nevoie. În ansamblu, este un punct de start excelent pentru a-i obișnui pe oameni să lucreze Agile, datorită interfeței intuitive, funcționalităților de bază și extensiilor versatile.
Pe măsură ce echipa și complexitatea proiectelor noastre au crescut, am migrat la Jira. În comparație cu Trello, Jira are o mulțime de funcții și opțiuni de personalizare. Cum mulți colegi din afara echipei de marketing foloseau deja Jira, ne-a ajutat să ne conectăm și să comunicăm mai eficient cu diverși stakeholders și experți din Accesa.
Capacitățile de personalizare ale platformei au fost o lecție bună de "doar pentru că poți nu înseamnă că ar trebui". Sfatul nostru este să vă axați pe simplitate și să comunicați des și eficient, pentru că șabloanele, regulile și coloanele speciale pot fi utile, dar pot, de asemenea, să complice prea mult o metodologie menită să prioritizeze oamenii și interacțiunile.
În afară de platforma de management, instrumentele de planning poker au fost neprețuite în a ne ajuta să găsim numitorul comun atunci când estimăm munca, în special pentru că avem un model de lucru hibrid și softurile online ne țin conectați de oriunde.
Acum să trecem la ceremoniile Agile. Vom sări peste definiții și vom trece direct la propria noastră experiență cu aceste ședințe:
Sprint planning — Un amortizor generos de story points este întotdeauna binevenit, mai ales dacă ai grijă ca backlog-ul să rămână ordonat. Fie că vorbim de cerințe cu prioritate, fie de întârzieri provocate de probleme neprevăzute, buffer-ul asigură că obiectivul principal al sprintului este îndeplinit. În cazul puțin probabil în care nu ai surprize și termini munca înainte de finalul sprintului, poți să tragi task-uri din vârful backlogului, urmând sistemul Kanban.
Backlog refinement — Partea dificilă a acestei ședințe e alocarea corectă a timpului. Un refinement scurt ar putea duce la tichete neclare care, ajungând în sprint, au nevoie apoi de clarificări. Refinement-ul excesiv duce, de obicei, la timp folosit ineficient, pentru că vor apărea prea multe schimbări până când tichetele ajung în sprint, însemnând că nevoile pe care le adresează nu mai sunt de actualitate. Ulterior, fie trebuie un rafinament din nou, fie aceste tichete trebuie șterse.
Sprint Review (demo) — Cine este publicul țintă? Cel mai probabil, e un mix ce include manageri, experți IT și însăși echipa de marketing. Ținând cont de asta, nu uita să evidențiezi metricile ce contează cel mai mult pentru companie și contribuțiile fiecăruia. Nu te scufunda prea tare în statisticile de marketing care nu valorează mult pentru oamenii din afara echipei de marketing. Acestea pot fi abordate într-o altă ședință.
Sprint retrospective —Ședința aceasta e dedicată în mod special discuției despre ce a funcționat, ce nu și ce puteți îmbunătăți. Totuși, țineți cont că ar trebui să căutați întotdeauna oportunități de îmbunătățire pe parcursul sprintului. Dacă tu și echipa ta aveți toți notițele pregătite în avans, vă va fi mult mai simplu să comparați idei și să trageți concluzii utile care să intre în vigoare începând cu următorul sprint.
Una dintre cele mai reușite implementări ale marketingului Agile la Accesa a fost în cadrul sărbătoririi aniversării de 20 de ani, sub umbrela Accesa in Motion. Evenimentul de două zile a demonstrat modul în care metodologiile Agile funcționează cu succes, accelerează luarea deciziilor și asigură o colaborare fără probleme între departamente. Accesa in Motion a avut trei evenimente: o seară memorabilă la Opera Națională care i-a purtat pe participanți prin povestea Accesa din 2004 până în 2024, urmată de cea de-a treia ediție a Conferinței de Tech Accesa și s-a încheiat cu o petrecere animată cu tematică anii 20'.
Metodologia Agile a fost esențială în coordonarea diferitelor activități și a numeroaselor echipe implicate. Ne-a permis să ne adaptăm rapid la prioritățile în schimbare și să ne aliniem eforturile în mai multe departamente. Comunicarea în timp real și iterația constantă au fost necesare, la fel ca și colaborarea continuă între echipa de marketing, managerii de proiect, echipele de delivery, designeri UI/UX, inginerii de software, prezentatorii invitați și chiar clienți, pentru a se asigura că fiecare aspect al evenimentului, de la site-ul web la prezentări, era aliniat cu viziunea de ansamblu.
Folosind instrumente Agile precum Jira, am reușit să gestionăm sarcinile și să urmărim progresul. Am folosit SurveyMonkey pentru a colecta feedback, pentru a organiza eficient transportul și participarea la evenimente, ceea ce ne-a permis să facem ajustări rapide în timpul planificării. În plus, am construit un site web dedicat evenimentului de la zero folosind Wix, ceea ce ne-a permis să oferim o sursă principală de informații despre evenimentul aniversar, să răspundem la întrebări în timp real prin butonul dedicat de chat și să ținem participanții la curent.
Colaborarea interfuncțională s-a aflat în centrul succesului proiectului. Marketingul a lucrat mână în mână cu diverse echipe, discutând idei, găsind soluții și lucrând împreună pentru a depăși provocările. Această abordare colaborativă ne-a permis să rezolvăm rapid problemele, de la ajustarea continuă a site-ului web la organizarea de repetiții sau la îmbunătățirea prezentărilor. Marketingul Agile a facilitat sincronizările frecvente și rundele de feedback, asigurându-ne că am rămas pe drumul cel bun în ciuda ritmului alert și a complexității evenimentului.
Accesa in Motion a avut aproape 2.000 de participanți și a întărit prezența mărcii Accesa la scară internațională, cu 108 invitați străini prezenți la evenimentul aniversar. Conferința a avut 46 de prezentatori susținând 19 prezentări, trei dezbateri care au stimulat imaginația publicului și șase scene de Proofs-of-Concept care au dovedit expertiza noastră tehnologică și proiectele inovatoare.
În plus, capacitatea echipei de marketing de a se adapta și de a livra cu termeni limită scurți, posibilă prin metodologii Agile, a dus la o un eveniment reușit și informativ pentru comunitatea Accesa. Proiectul dovedește cum marketingul Agile poate crește eficiența, colaborarea și rezultatele, chiar și pentru un eveniment complex precum Accesa in Motion.
Metodologia Agile oferă flexibilitatea de a adapta strategii și chiar obiective, fără să ducă la o pierdere de inerție sau la termene limită ratate. Prin împărțirea muncii în sprinturi gestionabile, echipele de marketing se pot concentra pe generarea unui impact pozitiv, îmbunătățit prin feedback continuu, informații concrete și experimente.
Totuși, succesul depinde mult de alegerea framework-ului potrivit care se aliniază cu obiectivele și nevoile echipei, iar apoi de adaptarea acelui sistem la contextul actual. Astfel, marketingul poate deveni o componentă indispensabilă în cadrul unei organizații și poate eleva rezultatele sustenabil, pe toate fronturile.
de Ovidiu Mățan
de Diana Gabor
de Ovidiu Popa